Britský automobilový priemysel nutne potrebuje dohodu s EÚ

Brexit bez dohody by mohol priniesť clá na vozidlá vo výške minimálne 5,7 miliardy eur. Upozornilo na to v stredu britské Združenie výrobcov a predajcov áut (SMMT).

19.09.2018 12:17
debata

Výrobcovia automobilov sa obávajú, že zdržanie exportu v prístavoch a na diaľniciach by mohlo spomaliť pohyb komponentov a dokončených modelov a v dôsledku toho spomaliť výrobu a zvýšiť náklady, ak Británia nedosiahne dohodu s Európskou úniou o svojom odchode z bloku 29. marca 2019.

Delegácia SMMT sa má stretnúť so zástupcami krajín EÚ v stredu v Bruseli, aby zdôraznila dôležitosť zabezpečenia dohody pre tento sektor.

„Naše odvetvie je hlboko integrované na obidvoch stranách Lamanšského prielivu, preto sa snažíme, aby vyjednávači uznali potreby celého európskeho automobilového priemyslu a konali rýchlo, aby sa predišlo prerušeniu (výroby) a škodám,“ uviedol vo vyhlásení výkonný riaditeľ SMMT Mike Hawes.

Hawes poukázal na to, aký integrovaný je britský automobilový priemysel so zvyškom Európy. Až 1100 nákladných automobilov denne priváža diely pre továrne v Spojenom kráľovstve.

„Nemôžeme si dovoliť brexit bez dohody. To je najhoršia z možností pre toto odvetvie,“ povedal v utorok na brífingu v Bruseli.

Colné sadzby vo výške 10 % podľa pravidiel Svetovej obchodnej organizácie by zvýšili v priemere o 3000 eur výdavky na autá vyrobené v Británii a predávané v EÚ, ak by boli v plnej miere prenesené na plecia zákazníkov. A o 1700 eur by stúpli výdavky na európske vozidlá dovezené do Británie, tvrdí SMMT.

Rozdiel je spôsobený vyššou priemernou hodnotou britských vozidiel.

Hawes tiež upozornil, že automobilový sektor by nefungoval, ak by došlo k oneskoreniam na hraniciach. Dodal, že to bude vyžadovať, aby výrobcovia automobilov mali neúnosne veľké sklady na komponenty.

Politici dúfajú, že sa im podarí uzavrieť do konca roka dohodu o brexite, ktorá otvorí cestu k 21-mesačnému prechodnému obdobia (do konca roka 2020), počas ktorého sa budú môcť firmy pripraviť na zavedenia nových obchodných podmienok.

Hawes zároveň varoval, že samotná dohoda o voľnom obchode neprinesie obchod bez treníc. Jedným z problémov môžu byť tzv. necolné prekážky, napríklad v podobe rôznych noriem a predpisov.

Výrobcovia automobilov však už podnikli kroky na prípravu na takúto situáciu.

BMW tento týždeň uviedol, že presunie ročnú odstávku výroby pre údržbu liniek vo svojom britskom závode Mini na apríl, teda tesne po brexite, aby sa vyhol prípadným problém s dodávkami.

debata chyba
Viac na túto tému: #automobilky #Brexit