Železničiarov trápia zvýšené krádeže súčastí trakčného vedenia

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) v uplynulých dňoch zaznamenali na strednom a severnom Slovensku zvýšený výskyt krádeží súčastí trakčného vedenia - jednosmernej trakčnej prúdovej sústavy.

21.09.2018 11:23
debata (6)

Tieto krádeže zapríčinili viaceré meškania vlakov, následné neplánované výluky v železničnej doprave a značné škody, ktorých presná výška sa momentálne vyčísľuje. Ako spoločnosť v piatok informovala, predpokladá, že krádeže sú dielom organizovanej skupiny zlodejov, ktorí sa takto obohacujú na jej úkor.

Generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy povedal, že tieto organizované skupiny svojim nezodpovedným konaním ohrozujú bezpečnosť a plynulosť železničnej dopravy, ale najmä zdravie a životy nevinných cestujúcich a zamestnancov železníc.

„Zodpovedáme za vyše 3 600 kilometrov železničných tratí, nie je možné krádežiam zabrániť, aj keď sme zvýšili kontroly a spolupracujeme s políciou. Máme vypracovaný zoznam súčastí železničnej infraštruktúry, ktoré by nemali vykupovať v zberniach surovín. Viaceré súčasti sa vyskytujú len na železnici a sú jednoznačne identifikovateľné,“ uviedol Erdössy.

V prípade krádeže káblov a lán podľa železníc hrozí zásah elektrickým prúdom vysokého napätia. Pri krádežiach súčastí trakčného vedenia pod napätím ide o priame ohrozenie života ako zlodejov, tak aj službukonajúcich zamestnancov ŽSR, ktorí sa môžu dostať do priameho neúmyselného kontaktu so zvyškom visiaceho trakčného vedenia pod napätím po krádeži.

V úseku Krásno nad Kysucou – Kysucké Nové Mesto na 1. a 2. traťovej koľaji zamestnanci ŽSR 15. septembra zistili poškodené a odcudzené zosilňovacie vedenie a prúdové prepojenia v trakčnom vedení, chýbajúce laná v pevnom bode nosného laná i ďalšie materiálové položky trakčného vedenia. „Len v prípade zosilovacieho vedenia bolo poškodené a odcudzené na 1. koľaji v úseku Krásno nad Kysucou – Kysucké Nové Mesto viac ako jeden kilometer vedenia. Zamestnanci ŽSR po zistení uvedeného stavu okamžite pristúpili k odstraňovaniu spôsobenej poruchy a predbežne vyčíslené škody dosahujú až 31 360 eur,“ opísala jeden z prípadov krádeže hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.

Ďalšie odcudzenie súčastí trakčného vedenia zaznamenali 19. septembra v úsekoch Štrba – Východná, Svit – Štrba, Liptovský Mikuláš – Paludza a Paludza – Liptovská Teplá na 1. a 2. traťovej koľaji. „Aj v tomto prípade boli odcudzené prúdové prepojenia a laná pevných bodov. Z tohto dôvodu musela byť zastavená doprava nákladných vlakov v uvedených úsekoch, ďalšie vlaky osobnej dopravy meškali vplyvov zníženej rýchlosti a vykonávania prehliadok a opráv na trati,“ upozornila Pavliková. Postupne boli sprevádzkované poškodené úseky trakčného vedenia a železničná prevádzka je aktuálne bez obmedzenia. „V piatok (21. 9.) a v sobotu (22. 9.) sa počas výluk vykonajú definitívne úpravy trakčného vedenia,“ dodala hovorkyňa ŽSR.

6 debata chyba
Viac na túto tému: #krádež #Železnice Slovenskej republiky