U Slovákov už zaváži viac kvalita ako cena

Časy sa menia. Za posledných 25 rokov začínajú ľudia pri nákupoch uprednostňovať kvalitu namiesto ceny. Kým v minulosti vyhrávali lacné potraviny, teraz sa takmer dve päťiny Slovákov pozerajú na kvalitu. Pätina spotrebiteľov číta aj etiketu. Len 33 percent nakupujúcich zaujíma cena tovaru. Ukázali to výsledky prieskumu spoločnosti 2muse, ktorý si objednal reťazec Billa.

06.10.2018 10:00
potraviny, obchod Foto:
Ilustračné foto.
debata (14)

Nákupné preferencie Slovákov sa podľa prieskumu za posledných 25 rokov prudko zmenili. Potraviny sú totiž cenovo aj fyzicky dostupnejšie. Oproti 90. rokom nakupujú spotrebitelia na Slovensku najmä bioprodukty a zdravé potraviny. Zvýšil sa aj dopyt po ovocí. „Zmenu oproti minulosti vidíme najmä v tom, že zákazníci chcú najmä kvalitné potraviny za dobré ceny. Takisto sa viac zaujímajú o pôvod potravín, ktoré kupujú,“ povedal generálny riaditeľ spoločnosti Billa Dariusz Bator.

Tento trend pripisujú odborníci najmä zmene životného štýlu oproti minulosti. "Pred rokmi bolo nakupovanie len záležitosťou zabezpečenia prevádzky domácností a ich potrieb,“ hovorí analytik v oblasti obchodu Ľubomír Drahovský. V súčasnosti sa už spotrebiteľ podľa neho viac orientuje na nadstavbu – teda na to, čo potrebuje, prípadne čo by mohol kúpiť pre seba a pre svojich známych. Takto vznikajú väčšie nákupy, dodal.

infografika potraviny

Slováci tiež nakupujú častejšie ako pred rokmi. Priemerne až 43 percent ľudí nakupuje denne či aspoň dva- až tri krát za týždeň. Pri jednom nákupe minú priemerne 11 až 20 eur. Najčastejšie sa nakupujú mliečne výrobky ako maslo, mlieko a jogurty. Za nimi je na druhom mieste chlieb. Na treťom mieste sa umiestnilo ovocie a na štvrtom pečivo.

Ženy nakupujú podľa prieskumu viac mliečne výrobky, ovocie, zeleninu, kuracie mäso, ale aj biopotraviny. Naopak, muži najviac kupujú alkoholické a nealkoholické nápoje. „Sú to práve ženy, ktoré venujú väčšiu pozornosť tomu, čo si v obchode vyberú,“ vysvetlila Eva Savinová z prieskumnej agentúry 2muse. Okrem bežných potravín ženy siahnu výrazne častejšie aj po zdravých produktoch, biovýrobkoch a potravinách bez lepku a laktózy, dodala.

Prieskum ukázal, že Slováci si ceny v obchodoch strážia prostredníctvom reklamných letákov. „Väčšina z nakupujúcich neexperimentuje a sleduje nákupný zoznam, ktorého sa pri nákupe drží. Tiež kupujeme častejšie potraviny, ktoré už poznáme a máme overené,“ povedala Savinová.

© Autorské práva vyhradené

14 debata chyba
Viac na túto tému: #Potraviny #obchod #prieskum