Automobilky čaká výrazné škrtanie emisií

Ekologickí aktivisti majú v Európe dôvod na radosť. Členské štáty Európskej únie (EÚ) sa dohodli na ďalšom ambicióznom znižovaní emisií oxidu uhličitého. Do roku 2030 majú klesnúť emisie nových osobných automobilov o 35 percent v porovnaní s rokom 2021. Výfukové plyny dodávok budú obsahovať o 30 percent menej CO2. Vďaka novým pravidlám od automobiliek únia navyše získa presnejšie údaje o množstve produkovaných emisií.

10.10.2018 00:00 , aktualizované: 11.10.2018 07:00
debata (6)

"Dohoda je ďalším krokom k prijatiu nových právnych predpisov o emisiách CO2. Európsky automobilový priemysel sa vďaka nej dostáva na cestu výroby čistejších áut, vyšších investícii do inovácií a spoľahlivých údajoch o emisiách. Do roku 2030 budú nové automobily emitovať v priemere o 35 percent menej CO2. Je to pevný základ, na ktorom sa môžu začať rozhovory s Európskym parlamentom,“ povedala v utorok v noci po 13-hodinovom rokovaní Elisabeth Köstingerová, rakúska ministerka pre udržateľný rozvoj a cestovný ruch.

Európsky parlament pritom navrhoval ešte prísnejšie zníženie emisií na úrovni 40 percent. Rovnaké požiadavky prezentovali krajiny ako Francúzsko, Holandsko a Dánsko. Írsko spolu so Švédskom požadovali až 50-percentné sprísnenie emisných limitov.

"Tento text je horší ako ten, ktorý sme mali na stole ráno,“ povedal po uzatvorení dohody v utorok večer o 23.15 írsky minister životného prostredia Denis Naughton.

Krajiny zo strednej Európy spolu s Nemeckom presadzovali zníženie emisií o 30 percent. Najmä Nemecko, kde je automobilový priemysel najrozšírenejší, poukazovalo na to, že príliš tvrdé znižovanie emisií môže poškodiť export a ohroziť pracovné miesta. Podobne sa k ambicióznym plánom v škrtaní emisií stavajú aj zástupcovia automobilového priemyslu, ktorí presadzovali do roku 2030 zníženie emisií o 20 percent. Dohoda obsahuje aj možnosť dodatočného prehodnotenia plánov. Malo by sa tak udiať v roku 2023 na základe analýzy budúcej reálnej situácie.

„Slovensko na zasadnutí Rady ministrov ŽP krajín európskej dvadsaťosmičky podporilo kompromisný návrh, a to v roku 2030 znížiť emisie oxidu uhličitého o 35 percent oproti roku 2021 pre nové osobné automobily a o 30 percent pre ľahké úžitkové vozidlá, napríklad dodávky,“ informuje Tomáš Ferenčák, hovorca ministerstva životného prostredia. Podľa jeho slov finálnej podobe znižovania emisií budú predchádzať ešte ďalšie rokovania.

V septembri tohto roku do platnosti vstúpila emisná norma Euro 6c spolu s novou metodikou emisných testov. Používaný cyklus NEDC (New European Driving Cycle) bol nahradený testami s označením WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure). Súčasťou nových testov je aj testovanie v reálnej premávke.

Nové pravidlá si vyžiadali rozsiahle zmeny v automobilovom priemysle. Automobiloví výrobcovia museli podľa nových pravidiel homologizovať všetky predávané modely. Testy musia prebehnúť aj pre jednotlivé druhy výbav a kombinácie motorov s prevodovkami. Homologizácia je preto pomerne zdĺhavá. To spôsobilo najmä pri výrobcoch, ktorí majú široké portfólium modelov, dočasné výpadky ponuky.

Nové pravidlá sa netýkajú len naftových motorov, ktoré sú v posledných mesiacoch terčom nevôle zo strany mnohých európskych miest a štátov. Po novom dostali aj benzínové motory filter pevných častíc, ktorým naftové motory boli vybavené už od príchodu emisnej normy Euro 5. Nové meranie emisií prinesie reálnejší pohľad na skutočné množstvo produkovaných škodlivín jednotlivými modelmi. Rovnako v oficiálnych špecifikáciách došlo k zvýšeniu normovanej spotreby, ktorú udávajú výrobcovia. Reálna spotreba áut by však smerom nahor ísť nemala. Testy NEDC prebiehali len v laboratóriách, kde výrobcovia vďaka benevolentným pravidlám dokázali dosiahnuť až o 40 percent nižšie emisie ako v reálnej premávke.

Napriek tomu výrobcovia môžu aj naďalej informovať o spotrebe produkcií emisií podľa testov NEDC. Európska únia im to povolila až do roku 2020. Rovnako až do roku 2020 budú automobilky dostávať pokuty za nadlimitné flotilové emisie podľa staršej metodiky. Výrobcovia od únie pri prekročení flotilových emisií dostanú pokutu vo výške 95 eur za každý gram CO2 vyprodukovaného na jednom kilometri navyše.

Ďalšie sprísňovanie emisných limitov povedie k hybridizácii a elektrifikácii modelov. Ich celkový ekologický prínos je však otázny, keďže batérie obsahujú lítium a v niektorých štátoch únie sa elektrická energia vyrába najmä v tepelných elektrárňach. Nová dohoda však obsahuje aj stimuly, ktoré majú výrobcov motivovať k uvádzaniu elektrických modelov na trhy, kde je podiel elektrických a hybridných vozidiel pod 60 percentami úniového priemeru.

6 debata chyba
Viac na túto tému: #automobilky #emisie