Nová linka Zvolen - Šahy - Budapešť?

, 13.10.2018 20:00
železničná stanica, Šahy
Na železničnú stanicu v Šahách sa cestujúci a osobné vlaky vrátia 2. januára budúceho roku. Autor: ,

Od 2. januára budúceho roku sa na trase Šahy - Zvolen a opačne bude dať opäť prepraviť aj vlakom. Obnovenie tejto trasy po pätnástich rokoch oznámil včera v Šahách minister dopravy Árpád Érsek s tým, že toto spojenie môže mať opäť potenciál a okrem dôchodcov a študentov, ktorí cestujú vlakmi v súčasnosti zadarmo, ho budú môcť využívať aj pracujúci či ľudia cestujúci za nákupmi.

Prevádzka trate medzi spomínanými mestami bola zastavená v roku 2003 pre nízky záujem cestujúcich. Trať však bola udržiavaná, keďže po nej naďalej premávali nákladné vlaky. „Verím, že aj vďaka železnici obnovíme život v tomto regióne a prispejeme k lepšej mobilite obyvateľstva,“ zdôraznil minister.

Primátor Šiah Štefan Gregor opätovné sprevádzkovanie železničného spojenia medzi ich mestom a Zvolenom víta. „Vnímam to aj ako obnovu starých tradícií, keďže vlaková doprava mala u nás svoje miesto. Možno nejaký čas potrvá, kým si ľudia na cestovanie vlakom zvyknú, ale verím, že sa tak čoskoro stane,“ poznamenal Gregor.

Obyvatelia Šiah si myslia, že obnovené vlakové spojenie má zmysel. „Voľakedy som zo Šiah do Krupiny často chodil vlakom, a rád túto možnosť využijem aj teraz. Som už dôchodca a pocíti to moja peňaženka,“ konštatoval Jozef Varga zo Šiah. Primátor susednej obce Ipeľské Predmostie Viktor Lestyánszky podotýka, že obnovené vlakové spojenie pomôže aj priľahlým obciam v okrese Veľký Krtíš.

Obnovené vlaky všade nezastavia

V prvom kroku by podľa ministerstva dopravy malo ísť o zavedenie dvadsiatich vlakov, ktoré budú na trati zabezpečovať primárne dopravu do a z práce a školy. Premávať budú zatiaľ v pracovných dňoch na úseku Zvolen – Krupina, resp. Dudince – Šahy. Rozloženie vlakov z hľadiska časovej polohy bude zamerané na nosné sídla Krupina, Zvolen, Dudince, Šahy a Hontianske Nemce. Vlaky nebudú zastavovať na zastávkach Bzovská Lehôtka, Devičie a Slatina, čím sa umožní rýchlejšie cestovanie. V prípade potreby je ministerstvo pripravené tento úsek posilniť ďalšími vlakmi.

Érsek prezradil, že s týmto vlakovým spojom má aj väčšie plány. „Už som hovoril s podpredsedom maďarskej vlády, ktorý prisľúbil dobudovanie chýbajúceho šesťkilometrového úseku na maďarskej strane, čo by sa dalo vyriešiť asi za pol druha roka. Keď sa tak stane, vlakom zo Zvolena sa bude dať cestovať až do Budapešti, čo môže mať veľký vplyv aj na rozvoj turizmu,“ nádeja sa minister.

Trať medzi Zvolenom a Šahami bola projektovaná na rýchlosť 70 kilometrov za hodinu, no na niektorých úsekoch sa dá ísť iba pomalšie. Do budúcnosti chce rezort dopravy tieto úseky zrýchliť. Obnovenie trate vrátane budovania bezpečných nástupíšť a výstupíšť, čo sa bude diať postupne, bude stáť podľa Érseka asi tri milióny eur.

Minister dopravy bilancoval

Minister Érsek v Šahách bilancoval aj svoje dvojročné pôsobenie v tejto funkcii. „Na Slovensku pribudlo za tento čas 37 kilometrov nových diaľnic a rýchlostných ciest, naštartovala sa výstavba ďalších 28 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, vo výstavbe je viac ako 150 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest a začali súťaže na výstavbu ďalších 31 kilometrov nových diaľnic a rýchlostných ciest,“ informoval Érsek. V budúcom roku by sa mali rozbehnúť aj úseky pri Kriváni, úsek Tvrdošín – Nižná, obchvat Sorošky či prvá etapa výstavby obchvatu Šaca – Košice.

V oblasti ciest 1. triedy sa podarilo dokončiť 35 projektov v hodnote 220 miliónov eur, rozostavaných je 34 projektov v hodnote 270 miliónov eur a pracuje sa na príprave ďalších viac ako 170 projektov v hodnote 700 miliónov eur. „Vyriešiť sa podarilo niekoľko kritických úsekov na cestách 1. triedy ako napríklad Kremnické Bane, prieťah Prešova, obchvat Brezna I. etapa, rekonštrukcia Smilno – Svidník či juhozápadný obchvat Bardejova,“ dodal.

Bugár stojí za Érsekom

Minister spomenul aj modernizáciu železničných tratí, napríklad na trati v smere na Žilinu už môžu jazdiť vlaky rýchlosťou 160 km/hod. Rozbehol sa aj projekt modernizácie 75 priecestí. V poslednom čase sa železnice spájali aj s častými poruchami a požiarmi vlakových súprav, na čo sa ozvali výzvy, že minister Érsek by mal preto prevziať zodpovednosť a odstúpiť z funkcie.

Proti je Érsekov stranícky šéf v Moste-Híd a podpredseda parlamentu Béla Bugár. Podľa neho urobil Érsek za dva roky viac práce ako niektorí ministri neurobia ani za štyri, a preto má Érsek naďalej jeho plnú dôveru. Za príklad, že na odvolanie Érseka nie je dôvod, Bugár spomenul aj úspešnosť jeho rezortu pri čerpaní, resp. zazmluvnení financií z eurofondov, kde sa ministerstvu dopravy darilo viac ako iným rezortom.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#železnice #ministerstvo dopravy #Arpád Érsek
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku