Megainvestícia v Nitre. Pozrite si videá - fabriku, nový Land Rover a rozhovor so šéfom závodu

Spoločnosť Jaguar Land Rover vo štvrtok oficiálne otvorila svoj nový výrobný závod v strategickom parku Nitra. Pre Slovensko ide o investíciu desaťročia. Spustenie štandardnej výroby v novej automobilke pozitívne ovplyvní rast ekonomiky, ale aj vývoj na trhu práce, očakávajú analytici.

25.10.2018 10:27 , aktualizované: 17:58
debata (48)
Video

Do výstavby závodu investoval Jaguar 1,4 miliardy eur, ďalších 129 miliónov eur poskytlo na výstavbu závodu Slovensko ako štátnu pomoc. Spoločnosť v súčasnosti zamestnáva 1 500 ľudí, do konca budúceho roka by mala mať 2800 zamestnancov, informoval prevádzkový riaditeľ spoločnosti Alexander Wortberg. Celková výrobná kapacita predstavuje 150 000 automo­bilov ročne.

Spoločnosť Jaguar Land Rover vo štvrtok...
Spoločnosť Jaguar Land Rover vo štvrtok...
+13Spoločnosť Jaguar Land Rover vo štvrtok...

Wortberg zdôraznil, že verdikt o umiestnení závodu v Nitre bol správny. Veľké množstvo súčiastok závod odoberá od dodávateľov na Slovensku. Do konca roka plánuje závod pre ďalšiu zmenu prijať ďalších niekoľko stoviek ľudí. Produkcia začne modelom Land Rover a neskôr investor zvažuje začať výrobu aj ďalšieho modelu. Akého, to Wortberg zatiaľ nepovedal. Wortberg sa vyjadril aj k brexitu s tým, že aj v tomto smere považuje rozhodnutie o príchode na Slovensko, ktoré padlo ešte pred referendom o brexite, za správne.

Aktuálne Jaguar ponúka platy v závislosti od pozície od 997 do 1 774 eur mesačne v hrubom. Tieto mzdy vyplynuli z minulotýždňovej kolektívnej dohody medzi fabrikou a odbormi, podľa ktorej sa aktuálne mzdy zvýšili o 97 eur mesačne.

Video

Zamestnanci v najnižšej triede A – sem patria asistenti kontroly vstupu a operátori výroby, začínajú na 715 eurách – oproti pôvodnej úrovne si tak od novembra prilepšia o desatinu. V triede A+ ide plat hore o 7,4 percenta. Pracovníci náborových a vzdelávacích plánov nábehového tímu, koordinátori a produktoví koučovia dostanú nástupný plat 958 eur mesačne v hrubom. V poslednej kategórii B začnú administrátori a špecializovaní pracovníci pri nástupe od sumy 1 261 eur mesačne. Polepšia si tak o necelých šesť percent.

Skúšobnú výrobu spustil nitriansky závod ešte v septembri. Vtedy sa vyrobili aj prvé autá. Výstavba závodu v Nitre sa začala už pred dvoma rokmi. Firma mala investovať do slovenského závodu 1,4 miliardy eur. Ďalších 129 miliónov eur poskytla vláda ako štátnu pomoc. Tú len nedávno odobril aj Brusel, keď potvrdil, že investičná pomoc Slovenska pre Jaguar Land Rover je v súlade s pravidlami únie.

Nová výroba ovplyvní rast ekonomiky aj trh práce

Spustenie štandardnej výroby v novej automobilke Jaguar Land Rover (JLR) pri Nitre pozitívne ovplyvní rast ekonomiky, ale aj vývoj na trhu práce. Očakávajú to analytici.

Podľa analytičky Slovenskej sporiteľne Kataríny Muchovej bude posun vidieť v priemyselnej výrobe aj v exportoch, keďže väčšina vyrobených áut pôjde na vývoz. „Vplyv bude pravdepodobne rozložený v čase, keďže výroba bude nabiehať postupne až pokiaľ v prvej fáze nedosiahne 150 000 vozidiel. Značná je aj celková investícia, ktorá predstavuje približne 1,7 % očakávaného hrubého domáceho produktu (HDP) na tento rok, aj keď, samozrejme, bola rozložená na dlhšie časové obdobie predtým,“ konštatuje Muchová.

Zrýchlenie rastu slovenskej ekonomiky v najbližších rokoch, i vďaka novej automobilke, predpokladajú aj analytici Inštitútu finančnej politiky (IFP) pri ministerstve financií. Podľa nich by mal v budúcom roku rast HDP zrýchliť na 4,5 % vďaka exportu automobilového priemyslu. „Export zrýchľuje vďaka automobilovému priemyslu, kde sa prejavuje nábeh novej produkcie vo Volkswagene. Prudkému nárastu investícií výrazne napomáha aj investícia v JLR, ako aj akcelerácia verejných investícií, najmä samospráv,“ priblížil IFP v septembrovej makroprognóze.

Pozitívne očakávania má aj Národná banka Slovenska, podľa ktorej by mal rast ekonomiky v budúcom roku dosiahnuť rovnako 4,5 %, pričom tiež očakáva, že export by mal profitovať z nábehu výroby v automobilovom priemysle. „Rozšírené produkčné kapacity v automobilovom priemysle potiahnu exportnú výkonnosť spolu s rastom zahraničného dopytu. Tento vývoj by mal pokračovať ešte aj v budúcom roku, keď sa očakáva kulminácia efektu nábehu novej automobilky, ktorá by mala zvýšiť hospodársky rast,“ predpokladá tiež NBS.

Výroba dopravných prostriedkov patrí k hlavným ťahúňom slovenského priemyslu. „Predstavuje približne 35 % z celkovej priemyselnej výroby. Automobilový sektor má podiel zhruba 40 % na celkovom priemyselnom vývoze krajiny. Po spustení produkcie JLR by sa mal tento pomer ešte zvýšiť,“ očakáva Muchová. Príchod novej automobilky by sa však mohol podpísať aj pod rast zamestnanosti a to nielen v samotnom závode, ale aj v prípade subdodávateľov. „Najväčší prínos na trhu práce bude v regióne, kde sa automobilka nachádza, ale pozitívny vplyv by mohli zaznamenať aj iné oblasti so subdodávateľmi,“ doplnila Muchová.

Problémom do budúcnosti však môže byť zabezpečenie kvalitnej pracovnej sily. „Samotný JLR už investoval približne 7,5 milióna eur do vlastnej akadémie, aby sa vyhol nedostatku kvalifikovanej pracovnej sily v ďalších rokoch,“ upozornila Muchová, podľa ktorej by celkovo pre Slovensko bolo vhodné väčšie zameranie na vedu a výskum.

Rizikom môže byť aj príliš jednostranná zameranosť Slovenska na automobilové odvetvie. „Celkovo platí, že pre väčšiu stabilitu ekonomiky je dobrá diverzifikácia. V prípade nepriaznivého vývoja v jednom sektore by tak škody na ekonomiku boli viac rozložené a utlmené. Slovensko sa však nesústredí iba na jeden sektor,“ tvrdí Muchová. K ďalším významným priemyselným odvetviam patrí výroba elektrických zariadení či výroba a spracovanie kovov.

© Autorské práva vyhradené

48 debata chyba
Viac na túto tému: #Nitra #Jaguar #automobilový priemysel