Aktivity Pepsi aj na Slovensku prevezmú Karlovarské minerálne vody

Karlovarské minerálne vody (KMV) môžu prevziať od nadnárodnej spoločnosti PepsiCo jej aktíva na Slovensku, v Česku a Maďarsku s celkovými ročnými tržbami vyše 165 miliónov eur. Spoločnosť získala povolenie úradov pre ochranu hospodárskej súťaže vo všetkých troch krajinách. Prevzatie bolo oznámené v januári tohto roka.

01.11.2018 18:21
debata

Ako posledný akvizíciu tento týždeň odobril český Úrad na ochranu hospodárskej súťaže (ÚOHS). Firma KMV o sebe teraz tvrdí, že je najväčším distribútorom nealkoholických nápojov v strednej Európe. Spoločnosť so značkami ako Mattoni, Magnesia, Aquila, Poděbradka a ďalšími má teraz spolu 11 podnikov, z toho sedem v Česku, a zamestnáva 2400 zamestnancov.

Firma sa však bude musieť podľa ÚOHS zbaviť niektorých značiek balených vôd a čajov. Túto podmienku navrhli samotné KMV, inak by zrejme u protimonopolného úradu neuspeli.

„Spojenie vzbudzovalo vážne obavy z podstatného narušenia hospodárskej súťaže vyplývajúce z rozšírenia aktivít skupiny KMV pri výrobe a veľkoobchodnom predaji značkových neochutených a ochutených vôd a značkových RTD (ready-to-drink) čajov,“ uviedol v tlačovej správe predseda ÚOHS Petr Rafa. Podľa zistení úradu sa ale tento problém netýka predaja nealkoholických nápojov v reštauráciách, baroch či hoteloch. Netýka sa ani maloobchodného predaja značkových džúsov, športových a energetických nápojov alebo kolových nápojov a ďalších limonád.

Podľa generálneho riaditeľa konkurenčných firiem Ondrášovka a Karlovarská Korunní Libora Duby obchod nie je pre spotrebiteľa pozitívnou správou. Dôsledkom je možný rast cien nápojov a obmedzenia ponuky na trhu, dodal. Podľa neho nasledovalo rozhodnutie ÚOHS iba sedem dní po ukončení odvetvového prieskum ohľadom možného ohrozenia hospodárskej súťaže v oblasti nealkoholických nápojov.

„Toto vyšetrovanie trvalo úradu celé dva roky a jeho výsledky zatiaľ neboli zverejnené. Spoločnosť KMV bola pritom už pred touto ohlásenú akvizíciou viac než 70-percentným hráčom na trhu prírodných a ochutených minerálnych vôd v ČR a v neposlednom rade významným až dominantným hráčom na celkovom trhu nealko nápojov,“ uviedol riaditeľ.

„V skutočnosti práve sektorové vyšetrovanie Úradu pre hospodársku súťaž v oblasti nealkoholických nápojov zverejnené v minulom týždni, zistilo, že sa KMV monopolistická nespráva,“ povedal v reakcii na Dohnalove slová generálny riaditeľ KMV Alessandro Pasquale. Talianska rodina Pasquale je vlastníkom KMV.

„Akvizícia bude formálne dokončená v nasledujúcich mesiacoch,“ uviedol Pasquale. S tým by mala prísť na rad aj nová stratégia pre spoločný podnik. Prevzatím pobočiek PepsiCo získali KMV tri firmy, ktoré majú spolu zhruba 900 zamestnancov a dva výrobné závody.

Cenu ani jedna strana nezverejnila. KMV na kúpu aktivít PepsiCo využila úverové financovanie bánk ČSOB, Českej sporiteľne a Európskej banky pre obnovu a rozvoj.

K doterajšej orientácii predovšetkým na segment vôd pribudne KMV niekoľko značiek, ako sú Pepsi, Mirinda, 7Up, ale tiež značka slaných pochutín Lay's. KMV už niekoľko rokov distribuuje portfólio PepsiCo aj v Bulharsku.

debata chyba
Viac na túto tému: #Pepsi #Karlovarské minerální vody