Sulík za nízke platy rušňovodičov viní vlaky zadarmo

Strana Sloboda a Solidarita (SaS) v súvislosti s nedostatkom rušňovodičov tvrdí, že nie je možné mať aj vlaky zadarmo, aj dobre ohodnotiť zamestnancov v železničnej doprave.

08.11.2018 13:09
debata (65)

Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek (Most-Híd) a vláda podľa liberálov nie sú schopní odstrániť príčiny problémov, ktoré sami spôsobili. Poukázali pritom na návrh novely zákona o dráhach, ktorý vláda schválila v utorok.

„Nedostatok rušňovodičov sa vláda rozhodla riešiť znížením kvalifikačných nárokov potrebných na výkon tohto povolania. Premiér a jeho ministri žijú v naivnej predstave, že ak sa bude môcť o miesto rušňovodiča uchádzať trebárs kuchár alebo kaderníčka s maturitou, zvýši sa záujem o toto povolanie,“ povedal poslanec Národnej rady SR a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan.

Liberáli uviedli, že v ponuke práce na stránkach Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK) je nástupný plat rušňovodiča bez praxe 734 eur. Pýtajú sa, kto sa bude chcieť stať za takúto mzdu rušňovodičom, keď napríklad České dráhy ponúkajú za tú istú pozíciu v prepočte 1 300 až 1 700 eur. „Na tejto výraznej mzdovej podvýžive ZSSK sa veľkou mierou podieľajú vlaky zadarmo, čo je z ekonomického hľadiska tejto firmy nezmyselné rozhodnutie vlády. Nie je totiž možné mať aj vlaky zadarmo, aj dobre ohodnotiť zamestnancov,“ povedal predseda SaS Richard Sulík.

Kým si podľa lídra liberálov minister dopravy neuvedomí, v čom skutočne tkvie problém, nie je ho schopný vyriešiť. „A ten problém je v tom, že železničná doprava na Slovensku je hračkou v rukách populistov ako Robert Fico,“ myslí si Sulík. Bezplatnú vlakovú dopravu pre žiakov, študentov a dôchodcov zaviedla vláda Smeru v novembri 2014.

„Pokiaľ minister Érsek nevypudí zo železníc populizmus, pokiaľ nepochopí, že úlohou štátu nie je udržiavať a riadiť monopol v osobnej vlakovej doprave, ale postarať sa o kvalitnú železničnú infraštruktúru, po ktorej budú jazdiť súkromní dopravcovia, železnica na Slovensku nedokáže konkurovať cestnej doprave a bude len upadať,“ upozornil Ivan. Uvoľnením liniek pre súkromných dopravcov všade, kde o to majú záujem, by sa podľa poslanca dosiahlo zlepšenie služieb, zníženie dotácií aj zlepšenie platových podmienok personálu. „Minulosť, kedy premával súkromný dopravca na linke Bratislava – Košice, je toho dôkazom,“ pripomenul Ivan.

SaS s týmto zámerom na najbližšiu schôdzu parlamentu predkladá návrh na zmenu zákona o doprave na dráhach. „Chceme, aby si samosprávne kraje mohli objednávať regionálnu železničnú dopravu i v prípade, že linka presahuje hranice ich kraja. Štátu tak zostanú na starosti len rýchliky,“ dodal Ivan. Liberáli očakávajú, že minister dopravy tento výrazný liberalizačný cieľ podporí.

Agentúra SITA oslovila Ministerstvo dopravy a výstavby SR a Železničnú spoločnosť Slovensko.

65 debata chyba
Viac na túto tému: #Železničná spoločnosť Slovensko #vlaky zadarmo #SASKA