Začali posudzovať vplyv širokorozchodnej trate na životné prostredie

Spoločne na Slovensku a aj v Rakúsku sa vo štvrtok spustila ďalšia etapa štúdie uskutočniteľnosti pre medzinárodný projekt predĺženia širokorozchodnej železničnej trate, ktorá by spájala Európu a Áziu. Príslušným ministerstvám oboch krajín boli podľa spoločnosti Breitspur Planungsgesellschaft predložené žiadosti o začatie úradných konaní potrebných pre posudzovanie vplyvov na životné prostredie.

15.11.2018 15:36
debata (14)

V prípade Slovenska sa spustil takzvaný proces EIA (Enviromental Impact Assessment). „V prípade realizácie nového dopravného prepojenia existuje reálny predpoklad presunu tovarov na environmentálne prijateľnú železničnú dopravu. V porovnaní s doteraz používanou námornou dopravou by išlo aj o značne rýchlejší variant, ktorý môže ušetriť až 20 dní pri preprave tovarov z krajín Ďalekého východu,“ vysvetlil projektový manažér Breitspur Planungsgesellschaft za Slovensko Anton Dulak.

Spoločnosť vznikla v roku 2009 a zaoberá sa projektom predĺženia širokorozchodnej trate z Ruska cez Ukrajinu, Slovensko do Rakúska s cieľom vytvoriť kontinuálny integrovaný nákladný železničný koridor medzi Čínou, Ruskom, Ďalekým východom a strednou Európou.

Podľa odhadov z roku 2016 by si nové železničné prepojenie vyžiadalo predpokladané investície vo výške približne 6,4 miliardy eur. Na území Slovenska by bolo v rámci projektu vytvorené nové prekladisko v okrese Nové Zámky a pri obci Haniska aj depo údržby. Rovnako by bol postavený distribučný terminál na prekladanie tovarov na európsky rozchod v Rakúsku.

Podľa doterajšieho časového harmonogramu by výstavba železničného prepojenia trvala približne osem rokov. Začiatok výstavby by závisel od získania povolení v zúčastnených krajinách a výsledkov dokončenej štúdie uskutočniteľnosti.

Podľa doterajších analýz má realizácia projektu vytvoriť pracovné príležitosti pre 13.000 zamestnan­cov. Viac ako polovica pracovných miest, teda takmer 7.000 nových pracovných príležitostí, by pripadla na Slovensko.

14 debata chyba
Viac na túto tému: #širokorozchodná železnica