Nemci pritvrdzujú v zákazoch pre naftové autá

Majitelia starších naftových áut majú v Nemecku čoraz komplikovanejší život. Pre naftové autá plniace emisnú normu Euro 5 a staršiu.dosiahli aktivisti zákaz vjazdu na prvý úsek diaľnice. V budúcnosti môžu pribudnúť ďalšie úseky. Prínos nového opatrenia je otázny, keďže vozidlá budú musieť tento úsek obchádzať po cestách nižších tried.

26.11.2018 14:00
diaľnica, naftové autá, emisie Foto:
Aktivisti dosiahli zákaz vjazdu na prvý úsek diaľnice pre naftové autá plniace emisnú normu Euro 5 a staršiu.
debata (38)

Prvým úsekom, po ktorom môžu jazdiť v rámci vozidiel vybavených naftovými motormi len tie najnovšie, je niekoľkokilometrová časť diaľnice A40 nachádzajúca sa neďaleko Essenu. Zákaz vytvorilo rozhodnutie spolkového súdu v meste Gelsenkirchen, prostredníctvom ktorého vznikla nová emisná zóna. Tá sa týka 18 z 50 okrskov Essenu, ktorý je jedným z najväčších miest Porúria.

Od začiatku júla budúceho roka nebudú môcť po diaľnici jazdiť vozidlá, ktorých pohonné jednotky spĺňajú emisnú normu staršiu ako Euro 5. Od septembra sa reštrikcie budú týkať aj tejto emisnej normy. Na konkrétny úsek diaľnice budú mať z naftových áut prístup len tie, ktorých motory spĺňajú emisnú normu Euro 6.

Súdne konanie žalobou iniciovala nemecká organizácia Deutsche Umwelthilfe (DUH). DUH má pritom pripravených ďalších 50 žalôb. Znečistenie oxidom dusíka NOx pri diaľnici A40 pritom nie je také výrazné ako v mestách. Merania preukázali prekročenie normy o 10 mg na kubický meter. Povolený limit pritom dosahuje 40 mg na jeden kubický meter.

V minulosti Hamburg zaviedol zákaz vjazdu starších naftových motorov na dve ulice. Dieselové autá boli čiastočne vylúčené z ulíc Stresemannstraße a Max-Brauer-Allee. Kontrolné merania na oboch uliciach preukázali, že situácia znečistenia ovzdušia oxidmi dusíka NOx sa nezlepšila.

Reštrikcie naftových motorov spustil emisný škandál koncernu Volkswagen (VW), o ktorom sa verejnosť dozvedela v septembri 2015. Po celom svete jazdilo 11 miliónov automobilov, ktoré boli vybavené ilegálnym softvérom umožňujúcim naftovým motorom spĺňať emisné limity počas testovania. V reálnej premávke motory s emisnou normou Euro 5 a označením EA 189 prekračovali povolené limity oxidov dusíka NOx štyridsaťnásobne.

VW aktuálne hovorí o ofenzíve elektrických modelov. Do roku 2022 chce na novej platforme na trh priniesť 27 rôznych elektrických modelov. Jednou z najväčších slabín elektrických vozidiel je ich cena a dojazd v spojení s ukladaním energie v drahých akumulátoroch. V prípade masového rozšírenia elektromobilov stojí pred automobilkami výzva zabezpečiť dostatočné množstvo batérií.

„Kúpili sme batérie pre 50 miliónov elektrických áut,“ povedal šéf koncernu Herbert Diess pre nemecké médiá. Očakáva sa, že transakcia v hodnote 50 miliárd eur umožní znížiť cenu elektromobilov koncernu na prijateľnú úroveň. VW má na budúci rok uviesť na trh prvý elektromobil novej generácie s označením I. D. Diess v minulosti sľúbil, že cena nového hatchbacku má byť porovnateľná s dobre vybaveným podobným modelom so spaľovacím motorom. Na trh by sa mohli dostať s cenovkou okolo 18-tisíc eur. Aktuálne ceny elektrických áut nižšej strednej triedy atakujú cenu 30-tisíc eur.

Šéf VW napriek tomu nezatracuje naftové pohonné jednotky a poukazuje na potrebu širšieho riešenia tohto problému. „V mnohých krajinách stále nie sú obnoviteľné zdroje energie. Keď si to potom spočítate, dieselové motory sú v tejto chvíli pravdepodobne najlepšou možnosťou, pokiaľ ide o mobilitu s čo najnižšími emisiami CO2. Naftové motory v porovnaní s benzínovými majú vyššiu účinnosť a produkujú menej CO2. Vhodné sú najmä na dlhšie trasy. Nákladné automobily spolu s autobusmi ich využívajú takmer výhradne.

K elektrifikácii smerujú takmer všetky automobilky pôsobiace v Európe. Volvo chce mať od roku 2019 všetky modely elektrifikované. Teda buď budú jazdiť výhradne na elektrinu, alebo prostredníctvom kombinácie spaľovacieho a elektrického motora. Mercedes predstavil prvý elektromobil spolu s hybridom, ktorý kombinuje naftový a elektrický pohon.

© Autorské práva vyhradené

38 debata chyba
Viac na túto tému: #nafta #diaľnice #elektromobil #emisie