VIDEO: Tunel Prešov je z tretiny prerazený

, 12.12.2018 10:00

Práce na dlho očakávanom východnom úseku D1 pri Prešove sa rozbehli. Výstavbu úseku D1 Prešov, západ – Prešov, juh čiastočne brzdila chýbajúca EIA, ktorú bolo potrebné aktualizovať. Diaľničný dvojrúrový tunel Prešov je prerazený z jednej tretiny. Výstavbu však čaká v najbližších týždňoch zimný útlm.

„Aktuálne sa na stavbe pokračuje vo výstavbe mostných objektov, pokračujú práce na výstavbe oporných a zárubných múrov, pokračuje razenie tunela,“ informuje hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Michaela Michalová. Podľa jej slov zemné práce boli ukončené pre zlé poveternostné podmienky.

Úsek s celkovou dĺžkou 7 870 metrov obsahuje tunel s názvom Prešov, ktorý po dostavbe bude dlhý 2 244 metrov. „V súčasnosti je vyrazených na východnom portáli 856,39 m v kalote a 784,38 m na západnom portáli v kalote,“ informuje Michalová. Kalota v stavebníctve predstavuje vrchnú časť klenby tunela. Celkovo je tak z tunela vyrazených takmer 1,7 kilometra.

Razenie prebieha v štyroch čelbách. Zhotoviteľ musí celkovo v oboch rúrach dokopy vyraziť 4,4 kilometra. Aktuálne je teda tunel Prešov prerazený na viac ako jednu tretinu.

Po dostavbe juhozápadného obchvatu na diaľnici...
Po dostavbe juhozápadného obchvatu na diaľnici D1 bude Prešov čakať na severný obchvat na rýchlostnej ceste R4. Autor: NDS

Podľa diaľničiarov prebiehajú práce na danom úseku podľa platného časového harmonogramu. Na základe zmluvy má byť stavba ukončená v júni 2021.

V najbližších týždňoch práce na úseku pre vianočné sviatky utíchnu. Podľa predpokladov by práce mali byť prerušené od 19. hodiny 21. decembra do 6. hodiny 2. januára budúceho roka.

Diaľničný úsek D1 Prešov, západ – Prešov, juh s tunelom Prešov vytvorí juhozápadný obchvat Prešova. Pôjde o prvý obchvat tretieho najväčšieho mesta na Slovensku. Aktuálne v meste funguje len tzv. malý obchvat na ceste prvej triedy I/68.

Stavia sa už od leta 2017

S výstavbou juhozápadného obchvatu na diaľnici D1 sa oficiálne začalo v júni 2017. Niekoľko mesiacov zhotoviteľ čakal na aktualizovanú záverečnú správu posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA), ktorá bola ukončená v apríli tohto roku. Počas daného obdobia prebiehali len prípravné práce. S razením samotného tunela sa začalo v auguste tohto roku.

Razenie prebieha cyklickou metódou razenia, tzv. novou rakúskou tunelovacou metódou (NRTM). Podľa plánov sa má denne na štyroch čelbách vyraziť 14 až 15 metrov. Súčasťou tohto diaľničného úseku sú aj dve diaľničné križovatky, ktorých vetvy dosahujú dĺžku 11,3 kilometra.

Diaľničný úsek stavia konzorcium firiem Metrostav, Doprastav a Eurovia, ktoré v súťaži ponúklo cenu výstavby vo výške 356 miliónov eur. Ide o najnižšiu sumu, ktorá nepodliezla štátom očakávanú cenu. Štát výstavbu z väčšej časti financuje z eurofondov. Prešovský juhozápadný obchvat uľahčí doprave tranzit na trase Košice-Poprad. Podľa celoštátneho sčítania dopravy z roku 2015 po ceste prvej triedy I/68 denne jazdí viac ako 18-tisíc automobilov.

Dve etapy

Po dostavbe bude Prešov aj naďalej sužovať tranzitná doprava smerujúca na sever. Na diaľnicu D1 v križovatke Prešov, západ (tzv. Vydumanec) sa napojí rýchlostná cesta R4, ktorá obíde Prešov zo severnej strany. Severný obchvat Prešov diaľničiari budú stavať v dvoch etapách.

Prvá etapa vznikne v plnom profile. Súťaž prebieha od decembra minulého roku. Podľa plánov mala byť ukončená v druhom polroku 2018. Aktuálne stále prebieha. Predpokladaná hodnota zákazky na výstavbu 4,3 kilometra dlhého úseku s 1 155 metrov dlhým tunelom Bikoš je 169,98 milióna eur bez dane. Štát túto časť rýchlostnej cesty postaví z vlastných zdrojov. Eurofondy už dostupné nie sú.

D1
		Prešov, západ - Prešov,
		juh
D1 Budimír
		-
		Bidovce
+22D1 Prešov, západ -
		Prešov,
		juh

Druhá etapa stále čaká na vyhlásenie tendra. Zatiaľ nie je jasné, či vznikne v plnom alebo v polovičnom profile. Rezort dopravy o konečnej podobe rýchlostnej cesty rokuje s Útvarom hodnoty za peniaze. Podľa informácií z internetovej stránky NDS je 10,2 kilometra dlhý úsek vo fáze procesu prípravy a vypracovania dokumentácie na stavebné povolenie.

Severný obchvat Prešova na rýchlostnej ceste R4 spolu s juhozápadných obchvatom na diaľnici D1 umožnia tranzitnej doprave vyhnúť sa vnútromestským komunikáciám. Aktuálne je v meste najviac vyťažená cesta prvej triedy I/18, po ktorej denne prejde viac ako 30-tisíc automobilov.

Spolu s juhozápadným obchvatom Prešova vo východnej časti Slovenska v súčasnosti prebieha aj výstavba úseku D1 Budimír – Bidovce neďaleko Košíc. Diaľničný úsek má byť hotový v decembri budúceho roka. Práce prebiehajú podľa plánu. Problémy majú diaľničiari na severe Slovenska v okolí Žiliny. Výstavba úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala spolu s tunelom Višňové neprebieha podľa plánov. Hrozí, že dostavbe úseku bude predchádzať vypovedanie zmluvy so zhotoviteľom a vypísanie novej súťaže.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Prešov #diaľnica D1 #Obchvat Prešova #rýchlostná cesta R4
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku