Bratislavské letisko chce štát prenajať na 30 rokov

Letisko M. R. Štefánika v Bratislave by mal prevádzkovať koncesionár počas tridsiatich rokov. Vláda v stredu schválila návrh projektu verejno-súkromného partnerstva - výber koncesionára pre prevádzku, údržbu a rozvoj bratislavského letiska.

19.12.2018 13:39 , aktualizované: 20:00
debata (25)

Ako informovalo Ministerstvo dopravy a výstavby SR, koncesný variant sa podľa posudzovania štúdie uskutočniteľnosti ukázal ako najlepšia alternatíva pre bratislavské letisko za predpokladu dobre pripraveného medzinárodného tendra s účasťou skúsených investorov.

„Počas môjho pôsobenia v rezorte dopravy sa nikdy neuvažovalo o predaji, respektíve privatizácii letiska a od začiatku hľadáme spôsob, ako letisku čo najviac pomôcť. Verím, že nami navrhnuté riešenie pomôže zviditeľniť naše najväčšie medzinárodné letisko, ktorému patrí v rámci Európy strategické postavenie. Som presvedčený, že vďaka dodatočným investíciám, ktoré štát nemôže letisku poskytnúť, sa zvýši jeho prestíž, kvalita služieb a priláka aj nových leteckých dopravcov,“ povedal minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).

V minulosti sa uvažovalo o privatizácii letiska, ku ktorej nakoniec nedošlo. Druhá vláda Mikuláša Dzurindu chcela väčšinový balík letiska predať konzorciu TwoOne. Jej členmi boli viedenské letisko, finančná skupina Penta a Raiffeisen ZentralBank. Privatizáciu nakoniec v roku 2006 zastavil vtedajší premiér Robert Fico (Smer), ktorý ju považoval za nevýhodnú.

Partner má fungovať od roku 2020

Poradenské spoločnosti Deloitte Advisory, s.r.o., a Sullivan & Worcester LLP odporučili uzatvoriť koncesnú zmluvu so strategickým partnerom na tridsať rokov, pretože v koncesnej stratégii budú zohľadnené budúce investície koncesionára do obnovy infraštruktúry letiska, transfer aktuálnej dlhovej služby letiska a zároveň povinnosť koncesionára uhrádzať platby koncesných poplatkov. Vzletové a pristávacie dráhy a súvisiaci infraštruktúrny majetok ostane vo vlastníctve letiska.

Verejné obstarávanie na výber koncesionára formou súťažného dialógu by malo trvať deväť až trinásť mesiacov. Koncesná zmluva by mala byť uzavretá predbežne v prvom polroku 2020 a následne by ju mala schváliť vláda. Koncesná zmluva má platiť od júla 2021 do júna 2050. Na základe porovnania čistej súčasnej hodnoty peňažných tokov dvoch scenárov realizácia projektu s variantom PPP podľa ministerstva dopravy prináša hodnotu pre štát vo výške 61 mil. eur.

Realizáciou projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) formou udelenia koncesie sa podľa rezortu dopravy zabezpečí dlhodobý udržateľný rozvoj letiska v Bratislave. Strategický partner by mal zlepšiť konkurenčnú pozíciu letiska v regióne, zvýšiť ponuku a kvalitu služieb letiska. Vyššia výkonnosť letiska, ktoré bude manažované skúseným strategickým partnerom, má zabezpečiť financovanie nevyhnutnej obnovy infraštruktúry letiska a zároveň pravidelné ročné koncesné poplatky, ktoré budú príjmom letiska, resp. jeho akcionára – ministerstva dopravy.

Lietanie láka

Letecká doprava na celom svete zažíva rozmach. Európske letiská sa pripravujú na očakávané zvýšenie počtu cestujúcich formou rozširovania. Novú letiskovú dráhu dostane najväčšie britské letisko Heathrow. Britské ministerstvo dopravy očakáva, že nová dráha umožní vykonať 260-tisíc letov ročne navyše.

Rakúsky Spolkový správny súd v marci tohto roka povolil výstavbu novej dráhy na letisku pri Viedni. Rovnaký súd sa v minulosti k plánom rozširovania letiska vyjadril odmietavo. Za nesprávny tento verdikt označil rakúsky ústavný súd v roku 2017.

Bratislavské letisko v súčasnosti vykonáva prevádzkové investície. „Plán investícií na roky 2018 – 2020 zahŕňa investičné náklady potrebné na zabezpečenie výkonu bezpečnostnej ochrany letiska, zabezpečenie výkonu hasičskej a záchrannej služby, rekonštrukciu trafostaníc, ďalšie etapy rekonštrukcie prevádzkových plôch, obmenu pozemnej leteckej techniky, potreby v oblasti IT a iné,“ informuje hovorkyňa letiska Veronika Ševčíková.

Bratislavské letisko pripravuje projekt výstavby novej letiskovej dráhy. „Postupne sa končiaca životnosť cementovo-betónového povrchu vzletovo-pristávacej dráhy (VPD) 13–31 (hlavná vzletová a pristávacia dráha letiska), ako aj problém rekonštruovať časť VPD v oblasti križovania s VPD 04–22, sú hlavnými dôvodmi na prípravu projektu výstavby novej paralelnej VPD, prípadne komplexnej rekonštrukcie a zároveň predĺženia existujúcej VPD 13–31 (predĺženie je nutné z dôvodu možnosti zachovania prevádzky počas rekonštrukcie),“ informuje Ševčíková. Dokument, ktorý včera schválila vláda, o výstavbe novej dráhy nehovorí.

25 debata chyba
Viac na túto tému: #letisko Bratislava