Výstavbu tunelov sprevádzajú tragédie

, 08.01.2019 11:00

V nedeľu popoludní pri výstavbe tunela Prešov prišiel o život jeden zo zamestnancov subdodávateľskej spoločnosti. Dôvod úmrtia nateraz nie je známy. Polícia v prípade začala trestné stíhanie. Na Slovensku nejde o prvú nehodu pri výstavbe tunela, pri ktorej vyhasol ľudský život.

K tragédii došlo na diaľnici D1 v úseku D1...
K tragédii došlo na diaľnici D1 v úseku D1 Prešov, západ – Prešov, juh s tunelom Prešov. Autor: NDS

K tragédii došlo na diaľnici D1 v úseku D1 Prešov, západ – Prešov, juh s tunelom Prešov. Časť diaľnice D1 vytvorí po dostavbe juhozápadný obchvat mesta Prešov. Výstavbu 7,87 kilometra dlhého úseku realizujú stavebné spoločnosti Eurovia, Metrostav a Doprastav.

„Zhotoviteľ informoval Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS) o tragickej udalosti, ktorá sa stala na stavbe úseku D1 Prešov, západ – Prešov, juh. Išlo o zamestnanca podzhotoviteľa. NDS, ako aj stavebný dozor vykonávajú na stavbách pravidelné aj mimoriadne kontroly BOZP. Príčiny tejto tragickej udalosti vyšetruje polícia a banský úrad. NDS vyjadruje pozostalým úprimnú sústrasť,“ informovala hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

Nehoda sa stala v časti, za ktorej výstavbu zodpovedá stavebná spoločnosť Metrostav. „Dňa 6. januára 2019 približne o 13. hodine došlo pri razení tunela Prešov zo západného portálu spoločnosťou Tucon k smrteľnému zraneniu 40-ročného pracovníka tejto spoločnosti. K udalosti došlo v južnej tunelovej rúre. Pracovník bol transportovaný do prešovskej nemocnice, kde na následky zranení zomrel,“ povedal hovorca spoločnosti Metrostav Vojtěch Kostiha. Oficiálne dôvody smrteľnej nehody aktuálne nie sú známe.

Zamestnanec, ktorý prišiel o život, pracoval pre subdodávateľskú žilinskú stavebnú spoločnosť Tucon. Denník Pravda sa spojil s manažérom stavby tunela Prešov stavebnej spoločnosti Tucon, ktorý sa k tragédii odmietol pre prebiehajúce vyšetrovanie vyjadriť. Práce v tuneli sa po vianočnej prestávke rozbehli 2. januára o 6. hodine ráno.

Pozrite si ako pokročila výstavba úseku D1 Prešov, západ – Prešov, juh s tunelom Prešov:

Tunel Prešov bude po dostavbe dlhý 2 244 metrov. Výstavba úseku prebieha v plnom profile. Tunel vznikne v dvojrúrovom usporiadaní. Zmluva na výstavbu úseku D1 Prešov, západ – Prešov, juh bola podpísaná 6. apríla 2017. S razením tunela zhotoviteľ začal na prelome júla a augusta minulého roku. Podľa predpokladov by tunel mal byť prerazený v lete 2019. Celý úsek má byť motoristom k dispozícii v júni 2021.

V minulosti sa smrteľná nehoda odohrala aj pri výstavbe tunela Šibenik. V roku 2013 došlo k zavaleniu šiestich robotníkov na úseku D1 Jánovce – Jablonov, ktorého súčasťou je tunel Šibenik. O život prišiel 39-ročný strelmajster. Piati robotníci boli zranení, z toho jeden ťažko. Stavbu úseku zabezpečovali spoločnosti Eurovia a Stavby mostov Slovakia. V tuneli malo dôjsť počas plánovania trhacích prác k neočakávanému výbuchu. Tunel s dĺžkou 540 metrov sa nachádza neďaleko Levoče v katastri obce Spišský Hrušov. Výstavba sa začala v júni 2012. Diaľničný úsek bol otvorený v novembri 2015.

V roku 2017 zase prišli pri výstavbe tunela Višňové pri Žiline o život dvaja pracovníci. V apríli 2017 zomrela 25-ročná žena. Auto, v ktorom sedela ako spolujazdkyňa, zasiahol pri vychádzaní z tunela bager. V októbri 2017 v tuneli prišiel o život 33-ročný muž, ktorého privalila železná konštrukcia. Zatiaľ najväčšia tragédia pri výstavbe diaľničného úseku sa odohrala v novembri 2012. Pri výstavbe diaľnice D1 v úseku D1 Jánovce – Jablonov došlo neďaleko obcí Kurimany (okres Levoča) a Iliašovce (okres Spišská Nová Ves) pri liatí betónu k pádu mosta. Pád viac ako 25 metrov dlhého úseku diaľničného mosta si vyžiadal štyroch mŕtvych a 15 zranených ľudí. Výstavbu mosta realizovala spoločnosť Bögl a Krýsl, ktorá bola v konzorciu výstavby úseku spolu s Váhostavom.

Za pád mosta môže zlý statický výpočet. Pri liatí betónu zlyhala podperná konštrukcia mosta. Nemecká statička urobila chybu pri výpočte nosnosti podpornej konštrukcie. Stojky podpery boli spevnené len v priečnom smere mosta. V pozdĺžnom smere spevnenie chýbalo, v dôsledku čoho došlo k pádu konštrukcie. Voči nemeckej statičke Sabine H. vyšetrovateľ vzniesol 20. novembra 2015 obvinenie za prečin všeobecného ohrozenia. NDS vznikla pádom mosta škoda 96-tisíc eur. Celá podporná konštrukcia stála 322-tisíc eur, pričom pridanie oceľových spojok v tom čase stálo 10-tisíc eur.

Pozostalí po zosnulých pracovníkoch sa súdnou cestou domáhali od stavebnej spoločnosti Bögl a Krýsl odškodného. Začiatkom roka 2017 súd priznal trom pozostalým po jednej z obetí odškodné v celkovej výške 50-tisíc eur. Súd priznal pozostalej manželke odškodné vo výške 30-tisíc eur. Jeden syn dostal 15-tisíc a druhý 5-tisíc eur. Rodina pôvodne žiadala 50-tisíc pre každého člena.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#výstavba #diaľnice #tunel #nešťastie #tragédia #výstavba diaľnic #diaľnica D1
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku