Výstavba diaľnice pri Žiline zamrzla

Jeden z najdôležitejších diaľničných úsekov na Slovensku naberá ďalšie meškanie. Diaľničný úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala musí byť hotový do roku 2023, inak štát príde o možnosť financovať jeho výstavbu z eurofondov. Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) už veľmi neverí, že aktuálny zhotoviteľ stavbu dokončí.

22.01.2019 15:31 , aktualizované: 16:32
debata (70)

„Konštatujem, že dnes a včera na tej stavbe robilo približne 30 ľudí. Keď sme tam boli naposledy s premiérom, tak sme ich požiadali, aby zmobilizovali danú stavbu. Podľa môjho názoru tam malo teraz robiť 500 ľudí,“ povedal na dnešnom stretnutí s novinármi Érsek. Podľa jeho slov robí ministerstvo všetko preto, aby bola stavba dokončená čo najskôr.

„Robíme všetko preto, aby sa diaľnica dokončila do roku 2023, lebo dovtedy sú európske fondy. Lebo sa potvrdzuje, že táto spoločnosť to nevie dokončiť,“ dodal minister. Aktuálne zhotoviteľ stavby vyčerpal 78 percent času na realizáciu diela, pričom finančné čerpanie sa pohybuje len na úrovni 40 percent. Rezort dopravy tvrdí, že do konca februára bude známe, aké štát prijme riešenie v záujme zrýchlenia výstavby.

VIDEO: Minister dopravy Árpád Érsek sa vlani 7. decembra vyjadril, že štát hľadá všetky možné riešenia pre výstavbu úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala. V hre sú tri varianty.
Video

Na stavbe navyše vznikajú aj nezaplatené faktúry pre subdodávateľské spoločnosti. Počas minuloročného leta bol s 9-mesačným meškaním prerazený tunel Višňové. Minister Érsek tvrdí, že meškanie sa v súčasnosti pohybuje na úrovni jedného roka. Výstavbu 13,5 kilometra dlhého úseku s tunelom Višňové realizuje konzorcium stavebných firiem Salini Impregilo a Dúha.

Podľa zmluvy má byť diaľnica hotová na konci tohto roka. Rezort dopravy je podľa svojho šéfa pripravený aj na prípadné súdne spory. Svoje ďalšie kroky ministerstvo nateraz zverejňovať nechce. Je otázne, do akej miery ovplyvnili vyjadrenia ministra počet pracovníkov subdodávateľských firiem na stavbe.

Nateraz je jasné, že vodiči si na diaľničný úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala pri Žiline počkajú ešte minimálne dva roky. Diaľničný úsek spolu s tunelom Višňové umožní obísť preťaženú cestu prvej triedy I/18 vedúcu popod Strečno, ktorá patrí k najrizikovejším úsekom na Slovensku. Diaľničný úsek taktiež dokončí južný obchvat Žiliny. Tranzitná doprava smerujúca z východu na západ sa bude môcť úplne vyhnúť mestským komunikáciám. Tunel Višňové sa po dostavbe stane s dĺžkou 7 445 metrov na istý čas najdlhším diaľničným tunelom v krajine.

Podľa plánov ho v budúcnosti prekoná len tunel Karpaty v blízkosti Bratislavy na diaľnici D4. Ten spojí bratislavskú mestskú časť Rača so Záhorskou Bystricou. Podľa plánov má diaľničný dvojrúrový tunel dosahovať takmer 11 kilometrov. Aktuálne v plánoch výstavby rezortu dopravy nefiguruje.

VIDEO: Pri Žiline má byť v druhej polovici roka 2019 hotový diaľničný úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka spolu s privádzačom D1 Žilina. Do Žiliny začne prúdiť tranzitná doprava z juhu.
Video

Agentúrnu správu sme nahradili autorským článkom denníka Pravda.

© Autorské práva vyhradené

70 debata chyba
Viac na túto tému: #D1 #diaľnice #tunel Višňové