Firmy v Česku odmietli stavať diaľnicu, nechcú na štát doplácať

29.01.2019 14:19

Združenie stavebných firiem na čele so spoločnosťou Eurovia CS podmienečne odstúpilo od zmluvy s Riaditeľstvom ciest a diaľnic ČR (ŘSD) na výstavbu diaľnice D11 z Hradca Králové do Smiřic. Spoločnosti Eurovia, Metrostav a Swietelsky sa sťažujú, že im ŘSD riadne neodovzdalo stavenisko. Združenie chce za stavbu aj viac peňazí. ŘSD sa bráni tým, že firmy odmietli stavenisko formálne prevziať a snažia sa ho dostať pod tlak. Minister dopravy Dan Ťok (za ANO) chce s firmou rokovať.

Stavba úseku D11 z Hradca Králové do Smiřic v dĺžke 15,5 kilometra sa začala 2. októbra 2018 za prítomnosti premiéra Andreja Babiša (ANO). Združenie malo úsek postaviť za 2,59 miliardy korún bez DPH. Hotový mal byť v roku 2022. Stavba sa ale ešte nezačala, firmy staveniska doteraz neprevzali. Diaľnica D11 zatiaľ končí v Hradci Králové.

Stavebné firmy tvrdia, že ŘSD dlhodobou nečinnosťou zablokovalo rokovania o faktickom začatí stavby. „Ak ŘSD situáciu nevyrieši, bude nutné vypísať nový tender na dodávateľa,“ uviedli firmy.

„Po dokončenom archeologickom prieskume je priestor budúcej stavby v stave, ktorý nie je v súlade s uzavretou zmluvou, na čo sme ŘSD opakovane upozornili. ŘSD sa pritom nijako nemá k tomu, aby plochy určené pre výstavbu do potrebného stavu uviedlo,“ povedal predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Eurovia CS Martin Borovka. Úpravu pozemkov by si ŘSD podľa neho malo objednať.

„Zhotoviteľ dostal všetky potrebné pokyny, ktoré reagovali na zmeny na stavenisku, do dnešného dňa ich však nevykonal,“ reagoval generálny riaditeľ ŘSD Jan Kroupa. Firmy sa podľa neho snažia dostať riaditeľstvo pod tlak.

Firmy: Ceny vstupov sa zvýšili

Firmy tvrdia, že za viac ako rok a štvrť od podania ponuky vzrástli ceny vstupov v stavebníctve v priemere o 14,5 percenta, čo viedlo k všeobecnému rastu cien stavebných prác na úrovni približne šesť percent.

„ŘSD sme v súlade so zmluvou niekoľkokrát vyzvali na prerokovanie úpravy ceny, bohužiaľ, úplne bez výsledku,“ uviedol obchodný riaditeľ Metrostavu Karel Volf.

ŘSD sa bráni tým, že Eurovia svoju ponuku kalkulovala rovnako ako ostatní uchádzači v súťaži a podpisom zmluvy aj symbolickým poklepaním základného kameňa 2. októbra 2018 sa za vysúťaženú cenu postavila.

„Nielen rastúce ceny asfaltu ovplyvňujú úplne všetky stavebné firmy. Ak by sme dali viac peňazí jednej spoločnosti, okamžite začnú podmienečne odstupovať od zmlúv firmy na ďalších stavbách diaľnic D1, D6, D35 aj na nadväzujúcom úseku D11 do Jaroměře,“ uviedol Kroupa. Podľa neho je úlohou ŘSD postaviť diaľnicu podľa stanoveného harmonogramu a vo vysúťažených cenách.

„Vyjednávame o spôsoboch riešenia, aby mohla stavba pokračovať,“ dodal.

Na dohodu sú dva týždne

Doručením oznámenia o odstúpení sa začala dvojtýždňovej lehota, počas ktorej možno podľa zmluvných podmienok vziať výpoveď späť. Ak sa situáciu podarí v lehote odblokovať, sú firmy pripravené začať stavať.

„V opačnom prípade nadobudne výpoveď definitívne účinnosť a ŘSD bude musieť pre stavbu hľadať dodávateľa v novom obstarávaní. Dokončenie stavby by sa tak mohlo o niekoľko rokov odsunúť,“ uviedla hovorkyňa Eurovia CS Iveta Štočková.

„Ak by skutočne došlo k zdržaniu stavby o niekoľko rokov, je to zásadný problém a jedna z najhorších správ, ktoré sme mohli počuť,“ povedal ČTK hajtman kraja Štěpán.

#Česko #diaľnice
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku