VIDEO: Čo na Valentína? Prsteň, kyticu či výlet? Pozrite si reportáž ku dňu zamilovaných

Predajcovia zažívajú tento týždeň poriadny nárast ziskov. Deň svätého Valentína, ktorý pripadá na dnešný deň, sa na Slovensku teší čoraz väčšej popularite. Snaha obchodníkov zarobiť na sviatku zamilovaných je zjavná už od začiatku februára a mnoho z nich sa snaží prilákať zákazníkov práve na romantické darčeky.

14.02.2019 07:00
debata (24)

VIDEO: Čo dať dnes svojej polovičke na Valentína? Lákajú ľudí aj v tento sviatok zľavy? Inšpirujte sa reportážou TV Pravda, v ktorej sa dozviete aj názor psychológa na správanie ľudí počas sviatku zamilovaných.

Video

Podľa psychológa Richarda Kekláka je na sviatok svätého Valentína vyvíjaný marketingový a mediálny tlak na spotrebiteľov, na základe čoho majú potrebu nakupovať darčeky. „Ja si myslím, že tu ide o spoločenský tlak. Možno aj to marketingové ovplyvňovanie má svoje opodstatnenie v tom, prečo sa Valentín stáva trendom, ale vo všeobecnosti, aj mediálny tlak je silný a vyvoláva v ľuďoch pocit zodpovednosti a naplnenia nejakých očakávaných potrieb od druhého,“ povedal. Zároveň dodal, že z pohľadu spoločenského tlaku predpokladá, že nakupujú viac muži pre ženy, pretože z konvencií a tradícií sú ženy tie obdarúvané. Nakoniec sa však sám priznal, že na Valentína nakupuje aj on, ale skôr malé darčeky pre radosť a prejavenie lásky, úcty a spolupatričnosti.

Valentínske zľavy a výzdoba už sú súčasťou marketingovej stratégie predajcov a v nasledujúcich dňoch sa budú stále stupňovať. Peter Blažečka z internetového portálu Zlavadňa.sk sa pre Pravdu vyjadril, že na valentínske ponuky sa pripravujú predovšetkým reštaurácie a hotely. Reštaurácie pripravujú romantické degustačné menu špeciálne na Valentína, hotely podobne pripravujú valentínske pobytové balíčky, kde pridávajú romantickú výzdobu izby.

„Počas valentínskeho týždňa vidíme zvýšený záujem hlavne o pobyty v kaštieľoch aj so vstupom do wellnessu a s romantickou večerou. Tradične sa najlepšie predáva romantická večera, a to najmä v lepších reštauráciách, ktoré pripravujú špeciálne valentínske menu, ktoré býva viacchodové,“ povedal Blažečka. Zároveň dodal, že výborne sa predávajú aj spomínané wellnessové pobyty. Tie však nemusia platiť ihneď, často sa stáva, že pár si wellness kúpi, no na pobyt nastúpi neskôr. „Vysoké predaje majú aj kytice alebo kytice s ovocím v čokoláde. Čo sa týka obratu, napríklad pri romantických večeriach ide o 2– až 3-násobný nárast,“ povedal. Podľa Blažečku však ľudia počas Valentína často využívajú aj štandardné pobytové balíky.

Sviatok zamilovaných je však stále špecifický a rozdeľuje Slovákov na tých, ktorí sviatok oslavujú, a tých, ktorí k nemu nemajú kladný postoj. Valentín je však populárny sviatok v Taliansku, Španielsku, Portugalsku, vo Veľkej Británii, v USA, Kanade či v Japonsku. Na Slovensko a do štátov strednej a východnej Európy sa dostal v 90. rokoch 20. storočia. Podporovateľmi sviatku sa stali však práve podnikatelia, obchodníci či výrobcovia darčekov a cukroviniek.

Bratislavčanka Eva žila roky v Kanade a sviatok svätého Valentína oslavovala tam. „Tým, že som šesť rokov žila v Kanade, viem to porovnať. Na Slovensku – áno, vieme že je Valentín, je tu nejaká tá minimálna výzdoba, ale v Kanade je to také, že kamkoľvek vojdete, napríklad k zubárovi či na veterinárnu polikliniku, či do nákupného centra, všade sú srdiečka a hrá romantická hudba a všetci predavači sú oblečení v ružovom. Je to veľmi viditeľné, čiže aj keď človek nevie, že je Valentín, tak si každý chlap spomenie, lebo je to všade,“ povedala. Zároveň dodala, že ona sama nakupuje na Valentína hlavne nehmotné darčeky, zväčša dovolenky či výlety.

Pre Marka z Bratislavy bude tohtoročný Valentín naozaj v znamení lásky. „Oslavujem Valentína každý rok. Mám 28 rokov, frajerku mám asi tak šesť rokov a tento rok som jej kúpil snubný prsteň v hodnote zhruba 350 eur, plus kytica za 15 eur, takže tento Valentín bude drahý,“ povedal.

© Autorské práva vyhradené

24 debata chyba
Viac na túto tému: #Valentín #sv. Valentín #marketing