Dopravný kolaps v hlavnom meste? MHD sa neposilní

Na konci tohto týždňa vypuknú v hlavnom meste najväčšie dopravné obmedzenia za posledné roky. Vodiči sa musia pripraviť na rozsiahle kolóny, ktoré súvisia s obmedzeniami pre výstavbu obchvatu a novej autobusovej stanice. Riešením by bolo, keby vodiči osobných áut prestúpili do hromadnej dopravy. Hlavné mesto však posilniť verejné spoje zatiaľ neplánuje.

12.02.2019 05:00
Križovatka Prievoz pod Prístavným mostom Foto: ,
Dôjde k uzávere rondelu v križovatke Prievoz pod Prístavným mostom spolu s Ulicou Mlynské Nivy.
debata (106)

Stále chýbajú aj záchytné parkoviská na okraji mesta, ich prepojenie s MHD, autobusy a trolejbusy nemajú vlastné pruhy a električky idú pri množstve zastávok často príliš pomaly.

Dopravné problémy sa dotknú aj obyvateľov pravidelne prichádzajúcich do hlavného mesta kvôli práci. Magistrát chce ľudí marketingovou kampaňou presvedčiť, aby prestúpili do hromadnej dopravy, a ponúkne aj bezplatnú prevádzku vybraných liniek. Už v minulosti sa ukázalo, že kampane či zľavy bez systémových riešení a zrýchlenia hromadnej dopravy mnohých vodičov osobných áut do autobusov nedostanú.

Od 15. februára dôjde k uzávere rondelu v križovatke Prievoz pod Prístavným mostom spolu s Ulicou Mlynské Nivy. Doprava to po prvýkrát najvýraznejšie pocíti v pondelok 18. februára počas rannej špičky. Uzávery si vyžiada prestavba križovatky Prievoz pre výstavbu rýchlostnej cesty R7 a výstavba novej stanice.

Primátor Matúš Vallo rozhodol, že autobusy sa zatiaľ posilňovať nebudú. Kritika však smeruje aj na predchádzajúceho primátora Iva Nesrovnala. „Súčasné vedenie mesta malo príliš krátky čas, aby mohlo urobiť nejaké zásadné kroky. Prípravu zanedbalo predošlé vedenie, ktoré odkladalo problém až na obdobie po voľbách, ale reálne nemalo nič pripravené,“ povedal pre denník Pravda Milan Ftáčnik, ktorý pôsobil ako primátor hlavného mesta v rokoch 2010 až 2014.

Najväčší nápor dopravy sa očakáva na Gagarinovej ulici, kde dôjde aj k zníženiu počtu jazdných pruhov pre osobné automobily. Mesto plánuje zriadiť vyhradené pruhy pre autobusovú dopravu v oboch smeroch, čo však pocítia vodiči osobných áut. Kým smerom do mesta ostanú dva pruhy pre osobné autá zachované, smerom von z mesta nie.

Mesto sa spolieha na voľnú kapacitu bratislavskej MHD, ktorá má v danej oblasti podľa primátora Valla dosahovať 1 700 miest. Rovnako mesto verí, že presvedčí vodičov, aby presadli z áut do hromadnej dopravy.

„Buspruh smerom do centra mesta na celom úseku od Cintorína Vrakuňa po Mlynské Nivy sa bude spúšťať postupne od 11. februára do 18. februára, aj v závislosti od počasia, keďže pôjde o vodorovné dopravné značenie priamo na ceste. Buspruh smerom von z mesta bude vyznačený dopravnými značkami a do prevádzky bude uvedený 15. februára vo večerných hodinách (po skončení dopravnej špičky),“ povedal Peter Bobula, hovorca Bratislavy.

Mesto zároveň pripravuje záchytné parkoviská. Tie však vzniknú len v mestskej časti Vrakuňa. Ich kapacita dosiahne približne 450 automobilov. To Bratislave príliš nepomôže, keďže mesto čelí denne desiatkam tisíc prichádzajúcich áut. „Prvým záchytným parkoviskom bude už existujúce parkovisko pri vrakunskom cintoríne, s kapacitou 250 miest, ktorého kapacitu mesto navýši o ďalších 100 miest,“ informuje Bobula. Podľa jeho slov má ďalšie parkovisko, s kapacitou prevyšujúcou 200 miest, vzniknúť na Baltskej ulici. Mesto má pripravovať aj ďalšie parkoviská a o ich spustení bude informovať.

.....

VIDEO: Pozrite si, čo hrozí doprave v Bratislave a čo na to hovorí primátor

Video

Vybrané linky MHD budú zadarmo

Pre obmedzenia budú vybrané linky MHD premávať zadarmo. Cestujúci sa môžu bezplatne odviezť linkami 201, 202, 212, 75 a x72. Bezplatná preprava bude platná od 18. februára do 31. marca na celej dĺžke trasy. Dopravné uzávery potrvajú minimálne pol roka.

„Je to snaha motivovať cestujúcich, aby použili verejnú dopravu. Podľa mňa hlavnou motiváciou nie je ponúkať dopravu zadarmo, ale ponúknuť ju ako rýchlejšiu a kvalitnejšiu alternatívu k osobnému autu. To neplatí len pre najbližšie obdobie, ale platí to dlhodobejšie,“ povedal Ftáčnik, ktorý však vidí vyhradené pruhy pre hromadnú dopravu ako reálne posilnenie verejnej dopravy voči osobným automobilom. Počas jeho vedenia mesto v roku 2012 testovalo prevádzku niekoľkých vyhradených pruhov, pričom v meste sa tvorili dlhé kolóny. Vyhradené pruhy na Moste SNP alebo Štefánikovej ulici boli nakoniec zrušené.

„Bezplatná preprava je len na obmedzený časový úsek a na konkrétne linky, na rozdiel od električenky, ktorá platí stále a na všetky linky. Svoju hodnotu tak električenka nestráca. Bezplatná preprava je len ďalším spôsobom, ako prilákať ľudí vyskúšať MHD a pomôcť prekonať ťažkú dopravnú situáciu, nie je to trvalé riešenie. Každý cestujúci, ktorý na tejto trase vystúpi z auta a prejde na MHD, tak zároveň pomôže k riešeniu ťažkej dopravnej situácie. Hlavným dôvodom pre používanie MHD v čase rozsiahlych dopravných obmedzení bude, vďaka novým buspruhom, jej rýchlosť,“ ozrejmila Iveta Kešeľáková, tlačová referentka magistrátu hlavného mesta.

Dopravný analytik Jozef Drahovský vodičom odporúča, aby si tak ako doteraz ešte pred cestou skontrolovali dopravu v meste prostredníctvom on-line aplikácií a kritickým úsekom sa vyhli. Podľa jeho slov najväčšie dopravné komplikácie môžu vzniknúť aj na Páričkovej ulici, po ktorej budú Mlynské Nivy obchádzať autobusy. Mesto presunie rezidentské miesta do podzemných garáží developera autobusovej stanice. Napriek tomu ide o úzku ulicu, ktorá ústi do neprehľadnej križovatky.

.....

VIDEO: Výstavba obchvatu Bratislavy po diaľnici D4 a rýchlostnej ceste R7 sa po prvotnom váhaní rýchlo rozbehla. Pozrite si videokomentár s jedinečnými zábermi.

Video

Križovanie diaľnic preverí trpezlivosť vodičov

Koncesionár projektu D4/R7, ktorým je konzorcium Obchvat Nula, chcel pôvodne začať s prvou etapou prestavby križovatky Prievoz už počas jesene minulého roka. Prvá etapa mala byť hotová vo februári. Doteraz prebiehali práce len v rámci nultej etapy.

V budúcnosti kvôli výstavbe projektu D4/R7 vodičov jazdiacich v okolí hlavného mesta čakajú ďalšie obmedzenia. Jedno z najvýraznejších bude výstavba križovatky diaľnic D4 a D1. Výstavba križovatky si vyžiada aj dvihnutie už existujúcej diaľnice D1. Vodiči na vstupe z východnej strany do hlavného mesta budú musieť počítať so zdržaniami rovnako ako na výjazde z Bratislavy smerom na východ.

Ulica Mlynské Nivy bude úplne uzatvorená rok. Počas prvých šiestich mesiacov z nej bude vylúčená tak automobilová doprava, ako aj MHD. Po prvom polroku začne po ulici, pod ktorou vzniká podzemný kruhový objazd, premávať hromadná doprava.

© Autorské práva vyhradené

106 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #doprava #R7 #D4 #obchvat Bratislavy