Brexit za dverami drví Britov

Prípravy na vystúpenie Veľkej Británie z EÚ pritláčajú obyvateľstvo po ekonomickej aj psychickej stránke. Krajina prichádza o investície, ľudia o dobre platenú prácu vo firmách, ktoré sa premiestňujú inde. Mnohí obyvatelia v tejto situácii prepadajú panike a dokonca si kupujú balíčky so základnými potravinami a výrobkami nevyhnutnými na prežitie.

13.02.2019 06:00
BRITAIN-EU/ Foto: ,
Časť Britov verí, že brexit nakoniec nebude.
debata (57)
Britská ekonomika na tom stále nie je zle, ale vyhliadky má mizerné. Podľa štúdie univerzity v Bristole za dva a pol roka po referende o vystúpení krajiny z Európskej únie klesla hodnota priemernej britskej firmy obchodovanej na burze v Londýne o 16 percent. Naposledy sa japonská automobilka Nissan Motor rozhodla, že v továrni v Sunderlande nebude vyrábať nový model SUV vozidla X-Trail. Pre podpísanie obchodnej zmluvy o bezcolnom obchode medzi Európskou úniou a Japonskom sa nový model bude vyrábať priamo v krajine vychádzajúceho slnka. Brexit tiež Londýnu berie titul finančného centra sveta. Odchádzajúcich bankárov sa snažia získať New York, Paríž a Frankfurt nad Mohanom.

V Británii pracujú aj desaťtisíce Slovákov. Platy sú tam stále zhruba dvojnásobné oproti tým v Bratislave, aj keď v Londýne sú podstatne vyššie náklady na život. Slovenská vláda láka Slovákov, aby sa z Británie vrátili domov. Zároveň sa Slovensko obzerá po iných trhoch. Ak totiž do 29. marca, dňa, keď má Británia opustiť EÚ, nebude uzatvorená konkrétna dohoda s úniou, budú sa vzájomné vzťahy riadiť tvrdými pravidlami pre takzvané tretie krajiny. A to až do chvíle, keď nebude konkrétna dohoda na svete.

Naplnenie hrozby neriadeného brexitu môže vzájomný obchod Británie a EÚ zaťažiť clami v rozmedzí od 10 do 13 percent. Na prípadný odchod bez dohody doplatí Veľká Británia viac ako Európska únia. „Pri rozchode totiž vždy o viac príde ekonomicky menší hráč a čo sa týka ekonomickej sily, Veľká Británia je oveľa menším hráčom ako Európska únia. Napriek tomu je v záujme oboch štátov zachovať bezcolný obchod,“ uviedol riaditeľ nemeckého ekonomického inštitútu IFO Gabriel Felbermayr.

Ten vidí riešenie súčasného konfliktu vo väčšej ochote Veľkej Británie riešiť súčasné výzvy globálneho sveta spolu s Európskou úniou. „Zároveň Brusel by mal ustúpiť od zachovania voľného pohybu osôb a v takom prípade sa Európa môže viac ekonomicky integrovať so Švajčiarskom, Ukrajinou, Tureckom a v budúcnosti možno aj s Ruskom,“ dodal Felbermayr. Napríklad Spojené štáty americké majú zónu voľného obchodu nielen s Kanadou, ale aj s Mexikom. Úzka ekonomická spolupráca funguje napriek snahe amerického prezidenta Donalda Trumpa postaviť múr na hranici s Mexikom.

Zavedenie ciel by pocítil obchod EÚ a Británie. Pri desatinovom zvýšení ceny sa automobilke Nissan oplatí vyhnúť sa clám dovozom nových automobilov priamo z Japonka. Oficiálne automobilka za hlavný dôvod presunu výroby do Japonska označila snahu o optimalizovanie investícií v Európe. „Síce sme toto rozhodnutie urobili z podnikateľských dôvodov, pokračujúca neistota ohľadne budúcich vzťahov Británie s Európskou úniou nepomáha firmám, ako je tá naša, pri plánovaní budúcnosti,“ upozornil Nissan.

Naivita v britskej politike

Minulý rok britská ekonomika rástla najpomalšie za posledných šesť rokov, keď rast HDP dosiahol hodnotu 1,4 percenta. „Rast sa spomalil hlavne v posledných troch mesiacoch minulého roku. Prudký prepad zažíva výroba automobilov, oceľových produktov a stavebníctvo,“ uviedol pre agentúru Reuters Rob Kent-Smith z miestneho štatistického ú­radu.

Napriek tomu časť britských politikov podceňuje ekonomické hrozby tvrdého brexitu. „Nie som jeden z tých, ktorí zveličujú a hovoria, že brexit bez dohody bude pre naše hospodárstvo skazou. Áno, môže znamenať narušenie obchodu, ale britská ekonomika to prežije,“ povedal minister pre medzinárodné vzťahy Liam Fox.

Napriek tomu podľa prieskumu Institute of Directors môže po tvrdom brexite opustiť Veľkú Britániu až tretina podnikov. Pre nadnárodné koncerny je pre nízke daňové zaťaženie veľmi zaujímavou destináciou Holandsko a práve tam sa už presunuli sídla spoločností Sony, Panasonic či Unilever. Do Amsterdamu sa tiež presunula Európska agentúra pre lieky. Pre čoraz väčšiu hrozbu odchodu stoviek súkromných firiem sa Londýn snaží zachovať si bezcolný prístup na čo najviac európskych trhov aj po odchode z Európskej únie a dohodu o voľnom obchode Veľká Británia najnovšie podpísala so Švajčiarskom.

TV Pravda: Brexit bude ešte dramatický
Video

Niektorí Briti panikária

Neistota ohľadom brexitu začína vyvolávať paniku aj u bežných Britov. Čoraz viac ľudí je ochotných zaplatiť až 295 libier (337 eur) za balíček takzvanej poslednej záchrany. „Práve sa nachádzame v procese vystúpenia z Európskej únie, nad ktorým nikto nemá kontrolu a nikto nemá ani najmenšie tušenie, čo sa bude diať. Naša vláda nevie, čo sa stane, ale vy môžete chaos korigovať tak, že zodpovednosť vezmete na seba a pripravíte sa na najhorší scenár brexitu,“ povedal podnikateľ James Blake. Ten už desaťtisícom britských občanov predal balíčky poslednej záchrany, ktoré obsahujú 60 porcií sušeného jedla či filter na vodu. Nezvyčajný podnikateľský nápad sa presadil napriek viacerým uisteniam vlády, že ani v prípade tvrdého brexitu nehrozí kolaps v zásobovaní Veľkej Británie.

Zavedenie tvrdých hraníc má byť čiernym dňom aj pre cestovný ruch. Podľa Svetovej rady pre cestovný ruch a turizmus priamo v Británii príde o prácu 308-tisíc ľudí a ďalších 399-tisíc zamestnancov bude prepustených v EÚ. Spojené kráľovstvo každý rok navštívi približne 37 miliónov turistov a väčšina z nich je práve z únie. Mladí Briti sú už aj v Bratislave povestní minutím tisícov eur pri rozlúčkach so slobodou. Pre cestovný ruch bude vážnou ranou, ak tvrdý brexit vyústi v udeľovanie víz, čo môže značnú turistov motivovať k návšteve inej destinácie.

Tvrdý brexit by pripravil Slovensko o miliardy

Firmy nachádzajúce sa v krajine pod Tatrami do Veľkej Británie každý rok vyvezú tovar za približne 5 miliárd eur. Z automobilov vyrobených na Slovensku majú Angličania dlhé roky obrovský záujem o SUV model Kia Sportage. Veľká Británia je druhým najväčším automobilovým trhom EÚ a v roku 2017 tam smeroval takmer každý piaty automobil vyrobený v Kia Motors Slovakia. Za Lamanšským prielivom je veľký záujem aj o televízory, monitory, počítače či rozhlasové prijímače zo Slovenska. „Veľká Británia je dôležitým obchodným partnerom pre Slovensko, pričom prognózy hovoria, že po brexite hrozí až 60-percentný pokles exportu do Británie, čo je v exporte ako takom pokles približne o tri percentá,“ uviedol generálny sekretár Asociácie priemyselných zväzov Andrej Lasz.

Zavedenie vzájomných ciel spôsobí obrovské problémy aj nemeckému automobilovému priemyslu a zníži záujem o automobilové súčiastky zo Slovenska. Práve pre hrozbu vysokých ciel si v súčasnosti snažia vytvoriť čo najväčšie zásoby firmy sídliace na Britských ostrovoch.

Zároveň zavedenie vysokých ciel môže mať aj pozitívny dosah na slovenskú ekonomiku v prípade, ak povedie k rýchlejšiemu presunu výroby do nitrianskeho závodu automobilky Jaguar Land Rover. Fabrika sa aktuálne sústredí na nábeh výroby vozidla Land Rover Discovery a prijímanie 850 nových zamestnancov. Prípadné skoršie nasadenie výroby druhého modelu prinesie zvýšenie zákaziek aj pre lokálnych dodávateľov. „Otázne je, či by pri súčasnom nedostatku pracovnej sily zvládli domáce firmy prípadné zvýšenie zákaziek,“ uviedol Lasz. Ak nie, nové zákazky by mohli získať firmy zo susedného Poľska alebo z Maďarska.

© Autorské práva vyhradené

57 debata chyba
Viac na túto tému: #Európska únia #Veľká Británia #obchodná dohoda #clá #tvrdý brexit