Obchodníci hľadajú slovenské mäso

Po hovädzom mäse z čisto slovenskej produkcie prichádza do obchodov jedného z reťazcov aj viac stopercentne slovenskej bravčoviny.

04.04.2019 18:00
potraviny, Slovensko, obchod, Kaufland, mäso Foto: ,
Slovenská bravčovina bude na pultoch označená vlajočkou Slovenskej republiky.
debata (25)

Znamená to, že pôjde o mäso zo zvierat, ktorých pôvod, chov, spracovanie a distribúcia spadajú výhradne na územie Slovenska.

Kaufland už na jeseň minulého roka prišiel so 100-percentne slovenským hovädzím na svojich pultoch. Spotrebiteľ teraz na nich nájde aj čisto slovenské bravčové, oddelené od sortimentu z iných krajín.

„Od začiatku apríla bude Kaufland schopný dodávať produkty zo 100 percent slovenského bravčového mäsa na pulty 11 predajní. V prvej fáze ponúkneme podľa možností dodávateľa do jednej tony bravčového mäsa denne,“ povedal Richard Bendík, riaditeľ nákupu spoločnosti Kaufland Slovensko, ktorá má na Slovensku celkovo 65 prevádzok.

Kaufland tvrdí, že aj s hovädzím mäsom začínali pozvoľna. „Po úvodných množstvách, čo boli asi traja býci na týždennej báze – a bolo to asi cca 6 percent našej celkovej spotreby – po niekoľkých mesiacoch sme sa v spolupráci s naším dodávateľom dostali až na 20-percentný podiel, takže progres bol zjavný a veľmi rýchly, a ja pevne verím, že aj v rámci bravčového mäsa budeme napredovať rovnako rýchlo. A týmto by som chcel poprosiť a vyzvať aj menších dodávateľov, aby sa nám ozvali, aby sa prihlásili k možnosti spolupráce. Veľmi radi sa s nimi stretneme, veľmi radi nájdeme cestu, ako podporiť prácu slovenských farmárov a producentov, pretože nám záleží na tom, aby podiely slovenských výrobkov na našich pultoch čím ďalej, tým viac stúpali,“ povedal Bendík.

Domáce mäso je svetový trend

Kupovať potraviny od domácich farmárov je celosvetový trend a netýka sa len mäsa, ale aj zeleniny či ďalších produktov. Kratšia pekonaná vzdialenosť od dodávateľa k spotrebiteľovi garantuje čerstvosť, zákazník teda už nehľadá ani tak biopotraviny, ako skôr domáce produkty.

„Určite toto nahráva slovenskej bravčovine a nielen bravčovine, ale aj celkovo slovenskému mäsu, že nemusí cestovať. Lebo naozaj – cestovanie, nadbytočné kilometre, to veľmi vplýva na kvalitu mäsa. Môže tam napríklad dôjsť aj k narušeniu chladiarenského reťazca, keď sa už množí nežiaduca mikroflóra, a mäso sa začína kaziť. Čiže pri domácom mäse je najmenšie riziko znehodnotenia suroviny. A po druhé, má to aj vplyv na životné prostredie, pretože uhlíková stopa, ktorá vzniká pri dovážaných potravinách, je naozaj veľká," povedala pre Pravdu Martina Gondeková z Výskumného ústavu živočíšnej výroby.

Slovenské mäso, keďže nemusí toľko cestovať, tak nepriamo chráni aj životné prostredie, čo možno označiť za bonus. "Takže, keď si slovenský spotrebiteľ kúpi slovenské mäso, podporuje aj sám seba,“ dodala Gondeková.

Potravinári žiadajú od reťazcov viac

Podpredseda Agropotravinárskej sekcie Slovenskej obchodnej a potravinárskej komory Vladimír Chovan žiada od reťazcov viac.

„Obchodné reťazce rady argumentujú tým, že majú požiadavku na dodávku slovenských potravín, ale nemá im ju kto na Slovensku plniť. Na druhej strane sa musíme spýtať: Pre koho mali slovenskí potravinári vyrábať, keď reťazce nakupovali mäso v zahraničí? Keď budú všetko mäso nakupovať slovenské, budeme im tlieskať,“ tvrdí Chovan.

Uviedol, že ročná spotreba bravčového mäsa sa pohybuje okolo 35 kg na osobu za rok, čo je asi 189-tisíc ton. „Je pravda, že táto spotreba prekračuje odporúčanú spotrebu skoro až o 40 percent, ale také sú, bohužiaľ, slovenské stravovacie návyky. Z pohľadu slovenských poľnohospodárov a potravinárov by bolo vhodné, aby naša spotreba bola krytá domácimi zdrojmi aspoň na úrovni 70–75 percent,“ povedal Chovan.

Problém je dovoz nekvalitného mäsa

„Spotreba bravčového mäsa na Slovensku rastie. Až polovicu však naši chovatelia vyvezú do zahraničia. K slovenskému spotrebiteľovi sa tak dostane asi len 20 percent slovenského bravčového mäsa. Ak teda hovoríme o navyšovaní podielu slovenského bravčového mäsa na pultoch v obchodoch, tak to môžeme len privítať,“ uviedla Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora.

Za najväčší problém Slovenska SPKK označila dovoz nekvalitného bravčového mäsa za nízke ceny. Slovensko má pritom podľa komory v rámci EÚ chovy ošípaných s veľmi nízkou mierou používania antibiotík – iba 43,2 mg/kg živej hmotnosti zvieraťa. Najviac antibiotík používajú pri chove Taliani – až 341 mg/kg živej hmotnosti zvieraťa. Údaje sú za minulý rok.

Dnešná situácia s ošípanými nahráva zahraničiu. Ešte pred 17 rokmi bolo na Slovensku 1,5 mil. ošípaných, a dnes je to už len 620-tisíc, teda menej ako polovica. Tento vývoj súvisí s inak pozitívnym javom, akým bol vstup Slovenska do EÚ – odvtedy k nám totiž začalo prúdiť lacnejšie bravčové mäso, a slovenskí chovatelia mu neboli schopní konkurovať.

VIDEO: Projekt Slovenské hovädzie začal Kaufland vlani v októbri. Viac si pozrite vo videu TV Pravda.

Video

© Autorské práva vyhradené

25 debata chyba
Viac na túto tému: #Potraviny #mäso #Kaufland