Mali stavať tunel Višňové ako PPP projekt? Pred rokmi povedala vláda nie

Ak by sa tunel Višňové staval ako súčasť PPP projektu, už by sa v ňom jazdilo, uviedol Andrej Hrnčiar (Most-Híd) v parlamente. Odmietnutie padlo v roku 2010.

06.04.2019 10:00
debata (144)

Tunel Višňové na diaľnici D1 už mohol byť sprejazdnený, keby vláda Ivety Radičovej nezrušila vtedajší PPP projekt na výstavbu úsekov diaľnice pri Žiline. Uviedol to podpredseda Národnej rady SR Andrej Hrnčiar (Most-Híd) v rozprave na mimoriadnej 44. schôdzi o návrhu opozície na vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy a výstavby Arpádovi Érsekovi (Most-Híd).

Hlavnú politickú zodpovednosť za situáciu v súvislosti so stavbou D1 s tunelom Višňové by podľa Hrnčiara malo mať Kresťanskodemo­kratické hnutie (KDH). Pripomenul, že vtedajší minister dopravy za uvedené hnutie Ján Figeľ rozhodol o zrušení PPP projektu na výstavbu úsekov D1, vrátane úseku s tunelom Višňové. Jednotlivé úseky diaľnice pri Žiline sa neskôr súťažili samostatne, pričom dva sú stále vo výstavbe a jeden je v prevádzke.

Rozhodnutie padlo v roku 2010

Debata o možnosti výstavby diaľnic od Žiliny po Martin cez PPP projekt, ktorý rozbehla vláda Roberta Fica, sa viedla koncom roka 2010. Vláda Ivety Radičovej vtedy napokon odmietla ponuku koncesionára, napriek tomu, že ten ponúkal zľavu 30 % na stavebné práce. Po viacerých koaličných radách, kde sa proti výstavbe postavila najmä strana SaS, nakoniec vtedajšia koalícia tento projekt zastavila.

Rozhodnutie však bolo na vážkach. Podľa vyjadrenia Richarda Sulíka z novemmbra 2010, nemala SaS záujem projekt sabotovať: „Nejdeme ho zastaviť, len si vydiskutujeme niektoré otázky,“ dodal Sulík podľa denníka Pravda z 24. 11. 2010.

Ostatní koaliční partneri spočiatku k diaľnici cez PPP výhrady nemali. „Myslím si, že tento projekt treba rýchlo spustiť. Potrebujeme vytvárať pracovné príležitosti. Tiež, aby sa nám nestalo, že kým sa rozhodneme, banky odstúpia od financovania,“ uviedol Zsolt Simon, vtedajší podpredseda strany Most.

Napokon strana SaS presadila zrušenie výstavby diaľnice medzi Žilinou a Martinom za súkromné peniaze. Richard Sulík argumentoval, že tak ušetria štátu tri miliardy eur.

„V prípade, ak by sa tento tretí balík na D1 uskutočnil formou projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP), stál by v priebehu 30 rokov 6,78 miliardy eur. Ak sa však pôjde cestou, ktorú navrhla strana SaS a v pondelok schválila Koaličná rada, ušetria sa viac ako 3 miliardy eur,“ argumentovala SaS.

V tom čase sa rátalo, že by tunel Višňové aj bez PPP projektu mohol byť dokončený v priebehu roka 2016.

.....

VIDEO: Pozrite si vo videu TV Pravda vizualizácie k úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka a nové fotografie z výstavby. Vo videu sa dozviete aj to kedy bude spustený pri Žiline tunel Ovčiarsko, tunel Žilina a ako bude doprava o pár mesiacov vyzerať zatiaľ bez tunela Višňové.

Video
144 debata chyba
Viac na túto tému: #tunel Višňové #PPP projekt