Riešenie pre Bratislavu? Namiesto metra bus pruhy

Rýchla autobusová doprava vo vyhradených koridoroch dokáže prepraviť rovnaké množstvo ľudí ako metro, tvrdí spoločnosť Deloitte.

19.04.2019 15:59
debata (101)

Rozsiahle digitálne inovácie a kvalitná fyzická infraštruktúra patria medzi kľúčové faktory v efektívnej mestskej preprave. Vyplýva to z Deloitte City Mobility Indexu (DCMI) 2019 vypracovaného pre 55 miest na rôznych kontinentoch sveta.

Jeden z najefektívnejších systémov mestskej prepravy majú Toronto, Londýn a Berlín. K lídrom v pripravenosti na zvládnutie zmien v spôsoboch prepravy podľa spoločnosti Deloitte patrí aj Varšava.

Poľská metropola získala vysoké hodnotenie v oblastiach vízie a stratégie, inovácií a environmentálnej udržateľnosti, pozitívne hodnotenie mala aj v podpore a dostupnosti služieb verejnej dopravy. „Úspech moderných miest pramení z inteligentnej integrácie a schopnosti inovovať, dokonca viac ako z investícií,“ povedal k zisteniam indexu Tomáš Belavý zo spoločnosti Deloitte.

City Mobility Index a sledované kritériá sú podľa riaditeľa Inštitútu moderného spotrebiteľa Michala Kardoša dobrým ukazovateľom toho ako formovať systém dopravy aj v slovenských mestách. „Jedným z kľúčových faktorov úspechu je pritom spojenie jednotlivých verejných inštitúcií na všetkých úrovniach administratívy a zjednotenie súkromného a verejného sektora, ktoré potom spoločne pracujú na vývoji mestských systémov prepravy,“ uviedol Kardoš.

Rýchle autobusa a zdieľané jazdy

Riešením môžu byť rýchle autobusy a zdieľané jazdy. Systém rýchlej autobusovej dopravy (Bus Rapid Transit – BRT) sa osvedčil napríklad, v Brazílii, Kolumbii a Mexiku. Vyznačuje sa samostatnými pruhmi pre autobusy spolu s vyhradenými koridormi a cestujúci si lístky kupujú vopred. Rýchla autobusová doprava podľa zistení dokáže prepraviť rovnaké množstvo ľudí ako metro, pričom tento systém môže byť vhodnou alternatívou pre mestá, ktoré majú problémy s financovaním, plánovaním, výstavbou a údržbou infraštruktúry.

Dôležitou súčasťou mobility najmä v geograficky rozsiahlych mestách sú podľa Deloitte osobné autá, tie však znamenajú pre mestá viaceré výzvy ako zápchy, znečistenie a dopravné nehody. Mestá preto budú musieť osobnú dopravu regulovať, napríklad v podobe zdieľaných jázd. Nezanedbateľnou súčasťou efektívnej prepravy v mestách na základe výsledkov prieskumu je kvalitná infraštruktúra a jej bezpečnosť.

„Bezpečnosť týchto systémov by mala byť najvyššou prioritou, pretože aj tie najlepšie fungujúce systémy infraštruktúry rýchlo stratia dôveru verejnosti, pokiaľ nie sú bezpečné,“ upozornil Belavý. „V jednom z prieskumov sme zistili, že viac ako jedna tretina spotrebiteľov v Ríme ohodnotila bezpečnosť svojho dobre rozvinutého systému verejnej dopravy ako slabú po tom, ako v roku 2017 došlo k niekoľkým vážnym požiarom autobusov,“ dodal Belavý.

.....

VIDEO: Rozsiahle zápchy v hlavnom meste na Prístavnom moste mala odstrániť zmena vodorovného dopravného značenia, ktoré predtým spôsobovalo nemalé komplikácie nielen vodičom osobných áut, ale aj cestujúcim MHD. Pozrite si zábery zo začiatku apríla z rozširovania pruhov na zjazde z Prístavného mosta v Bratislave.

Video
101 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #doprava #MHD #metro