Český Leo Express kúpi vlaky z Číny, chce ich využiť aj na Slovensku

Český dopravca Leo Express dovezie z Číny vlakové súpravy, ktoré by mohli po homologizácii jazdiť aj na slovenských tratiach.

27.04.2019 08:46
debata (4)

Prvé vlaky, ktoré spoločnosť Leo Express kúpila od čínskeho výrobcu CRRC, dorazia do Českej republiky v druhej polovici tohto roka. Potom budú testované na okruhu vo Velime. O podrobnostiach dodávky rokoval v Číne v týchto dňoch generálny riaditeľ firmy Leo Express Peter Köhler.

Dopravca si u čínskeho výrobcu objednal tri elektrické súpravy s opciou na ďalších 30, spolupráca bude mať hodnotu vyše päť miliárd českých korún. Leo Express sa podieľal na vývoji dizajnu vlaku, povedal Köhler.

„Teraz sme vo fáze krátko pred dodaním vlakových jednotiek do Českej republiky,“ povedal Köhler v Pekingu, kde sa zúčastnil ekonomického fóra českých a čínskych firiem. Usporiadala ho Hospodárska komora ČR v rámci cesty prezidenta Miloša Zemana do Číny.

Firma sa v Číne v prvej fáze dohodla na dodávke troch vlakových súprav, vyrobí ich CRRC Zhuzhou, čo je dcérska spoločnosť CRRC. „Postupne potom budeme čerpať ďalšie vlaky, ktoré chceme nasadiť v Českej republike, ale aj v Poľsku, na Slovensku, prípadne aj v západnej Európe,“ poznamenal Köhler.

Výber spoločnosti CRRC zdôvodnil tým, že čínska firma bola ochotná vyvinúť nový vlak podľa požiadaviek Leo Expressu. „Je výnimočný tým, že má náš dizajn a náš vlakový systém, ktorý sme vyvinuli,“ povedal Köhler. Súprava podľa neho berie do úvahy aj ergonomické požiadavky zákazníkov Leo Express. Na výrobe sa podľa neho podieľali aj českí subdodávatelia, ako sú dizajnérske štúdiá a dodávatelia komponentov.

Zmluvu s CRRC podpísal Leo Express v decembri 2016, prvé vlaky chce do prevádzky nasadiť do konca tohto roka. Predtým musia byť súpravy schválené na prevádzku, teda získať homologizáciu. Tento proces sa uskutoční na testovacom okruhu vo Velime. Podľa Köhlera bude prvé schválenie určené pre poľský, český a slovenský trh. Lidové noviny vlani v auguste napísali, že pre čínsku spoločnosť môže byť certifikácia pre európske trate možnosťou, ako vstúpiť na európsky trh.

Výroba pre Leo Express je prvou zákazkou CRRC v Európskej únii. „Česká republika sa vďaka tejto spolupráci s CRRC stala kľúčovou krajinou pre rozvoj železničných aktivít CRRC,“ poznamenal tlačový hovorca spoločnosti Emil Sedlařík.

Köhler povedal, že vlaky budú jazdiť rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu a spoločnosť ich využije pre komerčnú i zákazkovú prevádzku. „Do budúcna chceme s týmto produktom tiež do Nemecka, kde už jazdíme na trati Berlín – Stuttgart a uchádzame sa aj o regionálne súbory,“ podotkol.

Súkromný dopravca Leo Express patrí podnikateľovi Leošovi Novotnému, prevádzku začal v roku 2012 na linke Praha-Ostrava. V súčasnosti prevádzkuje sieť vlakových i autobusových spojení v siedmich krajinách strednej a východnej Európy. Vlani firma prepravila svojimi vlakmi a autobusmi 1,8 milióna cestujúcich, čo je medziročne o 20 percent viac. Obrat skupiny za rok 2018 vzrástol o viac ako 120 percent a dosiahol 800 miliónov korún. Tento rok Köhler očakáva tržby okolo jednej miliardy korún.

4 debata chyba
Viac na túto tému: #vlaky #Leo Express