V Prešove prerazili diaľničný tunel o tri mesiace skôr

O tri mesiace skôr oproti harmonogramu bol vo štvrtok prerazený tunel Prešov, ktorý je súčasťou diaľnice D1.

13.06.2019 14:18 , aktualizované: 15:46
tunel, Prešov, diaľnice, D1 Foto: ,
Za účasti ministra dopravy a výstavby SR Árpáda Érseka prerazili o tri mesiace skôr oproti harmonogramu tunel Prešov, ktorý je súčasťou diaľnice D1. Stavba ide podľa plánu a celý úsek diaľnice sa podľa rezortu dopravy dokončí v zmluvnom termíne o dva roky. Na ražbe tunela, ktorý je súbežne razený na štyroch čelbách sa podieľalo 240 pracovníkov. Práce sa realizovali v nepretržitej prevádzke od konca júla 2018. Prešov, 13. júna 2019.
debata (17)

Stavba ide podľa plánu a celý úsek diaľnice sa podľa rezortu dopravy dokončí v zmluvnom termíne o dva roky. Na razení tunela, ktorý je súbežne razený na štyroch čelbách, sa podieľalo 240 pracovníkov. Práce sa realizovali v nepretržitej prevádzke od konca júla 2018.

„Som rád, že výstavba prešovského tunela, ako aj celého obchvatu, ide podľa plánu. Chcem sa poďakovať všetkým tým, ktorí dokončili vyrazenie tohto tunela. Myslím si, že je potrebné pochváliť, že nemeškáme a v tomto tuneli sme o tri mesiace skôr. Bol by som rád, keby sme to mohli konštatovať na každej stavbe na Slovensku. Viem, že ľudí v Prešove zaujíma aj severný obchvat a pokračovanie R4 smerom na poľské hranice. Toto sú projekty, na ktorých robíme a chceme ich spustiť hneď, ako bude všetko pripravené,“ povedal po prerazení tunela minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd)

„Tak ako v tuneli Žilina sú tu použité najmodernejšie technické prostriedky, ktoré sú dostupné na trhu, vzhľadom na to, že priorita je absolútna bezpečnosť premávky v tuneloch. Aj keď sa stala tá nešťastná udalosť, ktorej nám je ľúto, lebo strata ľudského života je vždy hrozná, boli tu pomerne priaznivé geologické podmienky, aj keď sa očakávali určité komplikácie, ktoré sa nakoniec nepotvrdili,“ uviedol generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Ján Ďurišin.

Tunel Prešov bude dlhý 2244 metrov s jednosmernou premávkou v každej z dvoch rúr. Navrhovaná rýchlosť v tuneli je 100 kilometrov za hodinu. Okrem tunela postupujú práce aj na ďalších objektoch stavby. Po dobudovaní bude úsek D1 Prešov, západ – Prešov, juh dlhý 7,87 kilometra a motoristom bude slúžiť od leta 2021.

Úsek diaľnice D1 Prešov, západ – Prešov, juh je priamym pokračovaním úseku D1 Svinia – Prešov, západ, ktorý je už v prevádzke. V križovatke Prešov, juh je diaľnica napojená na existujúcu diaľnicu D1 Prešov – Budimír. Diaľnica D1 bude tvoriť ‚západný‘ obchvat mesta Prešov a rýchlostná cesta R4 bude tvoriť ‚severný‘ obchvat mesta Prešov. Tieto komunikácie sú navzájom prepojené v mimoúrovňovej križovatke Prešov, západ.

Vodiči ušetria jazdou po prešovskej diaľnici približne 18 minút, čo je až 80 percent času oproti pôvodnej trase cez mesto. Kým jazda po starej ceste cez mesto trvá približne 24 minút, úsek diaľnice prejdú vodiči za päť minút.

Projekt výstavby diaľničného úseku D1 Prešov, západ – Prešov, juh je spolufinancovaný z Kohézneho fondu cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra. Celkové oprávnené náklady projektu sú vo výške 327.432.328,08 eura bez DPH, z toho 278.317.478,82 eura bez DPH sú zdroje Európskej únie a štát prispel zo svojho rozpočtu sumou 49.114.849,20 eura bez DPH.

.....

VIDEO: Pozrite si vo videu TV Pravda, čo sa dialo na obchvate Prešova po diaľnici D1, keď bol tunel prerazený na 86 % a aké boli odhady, kedy ho dokončia.

Video

Severný obchvat chcú začať v júli

S výstavbou severného obchvatu mesta Prešov by sa malo začať v júli. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) v uplynulých dňoch ukončila súťaž na výstavbu prvej etapy spomínanej stavby. Víťazným uchádzačom sa stalo združenie Váhostav – SK, a. s., a TuCon, a. s., s navrhovanou zmluvnou cenou 142 876 816 eur bez DPH. Toto rozhodnutie zatiaľ nie je právoplatné, nakoľko ostatní uchádzači môžu podať odvolanie do 10 dní od doručenia rozhodnutia NDS.

„Prebiehajú odvolacie termíny a čakáme, kedy tieto termíny uplynú. Pokiaľ nebudú nejaké komplikácie z hľadiska nejakých obštrukcií a odvolávaní, je predpoklad podpisu zmluvy v najbližších týždňoch, niekedy v mesiaci júl,“ uviedol generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin.

NDS plánuje podpis Zmluvy o dielo v druhom júlovom týždni a začiatok prác na konci júla. Tieto termíny platia podľa nej iba za predpokladu, že nedôjde k odvolaniu voči rozhodnutiu NDS o vyhodnotení ponúk. Ak odvolanie podané bude, potom tieto termíny budú posunuté približne o tri mesiace, pokiaľ o odvolaní rozhodne ÚVO. Lehota výstavby je 1340 dní, čo predstavuje približne 44 mesiacov.

V prípade druhej etapy severného obchvatu uskutočňuje sa podľa NDS na základe požiadavky Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) dopracovanie niekoľkých variant ekonomických analýz (CBA).

„Na základe výsledkov CBA vydá ÚHP stanovisko, či ďalšie pokračovanie prípravy bude v plnom alebo polovičnom profile. V prípade, že padne rozhodnutie o pokračovaní v plnom profile, tak sme pripravení vyhlásiť súťaž začiatkom roku 2020. V prípade, že budeme musieť ísť do polovičného profilu, je potreba túto dokumentáciu prepracovať, a tým pádom predpokladáme zhruba 12-mesačné oneskorenie,“ uviedla hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

17 debata chyba
Viac na túto tému: #D1 #diaľnice #tunel #Prešov