Piloti majú obavy z ďalšieho boeingu, 787 Dreamliner sa zahráva s ohňom

Piloti leteckých spoločností sa obávajú o bezpečnosť Boeingu 787 Dreamliner, pretože kľúčový protipožiarny systém je náchylný na poruchovosť.

16.06.2019 19:22
debata (12)

S odvolaním sa na nemenovaných pilotov to uviedol nedeľník The Observer. Spoločnosť Boeing aerolinky na záležitosť upozornila a americký Federálny úrad pre letectvo (FAA) rozhodol, že prevádzku týchto lietadiel nezakáže, hoci pripustil, že tento problém existuje, napísal denník.

Prepravcom, v ktorých flotile sú stroje Boeing 787 Dreamliner, Boeing oznámil, že spínač hasiaceho systému požiaru motora v „malom počte“ prípadov zlyhal. Zariadenie tiež preruší prívod paliva a hydraulické kvapaliny, aby sa zabránilo šíreniu požiaru. Britské aerolinky Tui, British Airways a Virgin Atlantic prevádzkujú viac ako 60 Dreamlinerov.

Piloti podľa denníka tvrdia, že je ohrozená bezpečnosť cestujúcich a posádky. „Keby došlo k požiaru motora na transatlantickom lete a lietadlo malo jeden z chybných požiarnych spínačov, potom by sme museli letieť s horiacim krídlom až tri hodiny, než by sme mohli bezpečne pristáť,“ uviedol jeden z nich.

Boeing vo svojom oznámení aerolinky upozornil na to, že dlhodobo spustené kúrenie môže spôsobiť, že požiarny spínač sa bude držať v uzamknutej polohe, takže nebude môcť byť použitý na uvoľnenie hasiacich prístrojov v motoroch.

FAA vydal smernicu o letovej spôsobilosti, v ktorej oznámil, že problém „pravdepodobne existuje alebo sa môže objaviť v iných výrobkoch rovnakej konštrukcie“ a že „existuje možnosť, že požiar bude nekontrolovateľný“. Prevádzku lietadiel však nezakázal a namiesto toho leteckým spoločnostiam nariadil kontrolovať spínač každých 30 dní.

Lietadlo Dreamliner, ktoré bolo uvedené na trh v roku 2011, malo zdokonaliť leteckú prepravu vďaka palivovo úsporným technológiám a dlhšiemu doletu. O dva roky neskôr bol stroju, ktorý stojí 200 miliónov dolárov, zakázaná prevádzka po sérii požiarov spôsobených chybnými batériami.

Tento rok Boeing zvýšil výrobu týchto lietadiel z 12 na 14 mesačne a oznámil, že nahradí až 900 kontrolórov kvality inteligentnou technológiou. Kritici tvrdia, že rýchlosť výroby je na úkor bezpečnosti.

„Boeing trvá na tom, že riziko požiaru motora je veľmi nízke, a to je pravda. Ale to, čo nás znepokojuje, je postoj firmy k riziku, najmä vo svetle nedávnych problémov Boeingu 737 Max. Ak dôjde k poruche požiarneho spínača, nie je možné zahájiť hasenie a oheň uhasiť ručným zásahom,“ vysvetlili piloti.

Prevádzka lietadiel 737 MAX je po celom svete pozastavená pre dve tragické nehody tohto stroja, pri ktorých zomrelo 346 ľudí. Boeing potom začal aktualizáciu príslušného softvéru.

Tui, British Airways a Virgin Atlantic denníku oznámili, že dodržiavajú bezpečnostné požiadavky stanovené leteckými úradmi, lietadlá boli skontrolované a budú pokračovať v prevádzke ako zvyčajne.

Boeing uviedol, že vady boli zistené u necelého jedného percenta spínačov. „Požiare z motorov sú veľmi nepravdepodobné udalostí a v histórii flotily 787 neboli zaznamenané žiadne,“ uviedol. FAA odmietol obavy pilotov komentovať s tým, že ich vyzval na reakcie vo februári, keď pripravil smernicu o letovej spôsobilosti.

12 debata chyba
Viac na túto tému: #Boeing 787 Dreamliner #Boeing