Čiastočné prepojenie diaľnic D4 a D1 bude až o dva roky, úplné v roku 2023

Rozostavaná diaľnica D4 nebude napojená na súčasnú diaľnicu D1 pri Bratislave do roku 2020. Ako v pondelok informoval poslanec Národnej rady SR Miroslav Ivan po skončení prieskumu na stavbe diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v rámci PPP projektu, D4 bude napojená, aj to len smer Trnava a späť, až koncom roku 2021 a úplné napojenie budúcej križovatky D4 a D1 na všetky smery sa očakáva až v roku 2023.

17.06.2019 15:09 , aktualizované: 18:58
debata (6)

Za meškanie termínu má podľa poslanca hlavnú zodpovednosť Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV). „Motoristi a Slovensko budú platiť za prístup na diaľnicu pravdepodobne nie v plnej miere, ako počíta koncesná zmluva. Nebudeme mať ani plný prístup na najhlavnejšiu križovatku D1 a D4,“ povedal Ivan na brífingu pred ministerstvom dopravy.

.....

VIDEO: Pozrite si ako bude dvíhať diaľnica D1 pri Bratislave a čo na to pre TV Pravda hovorí generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Ján Ďurišin.

Video

Opoziční poslanci a zástupcovia zhotoviteľa D4 a R7 predtým rokovali na ministerstve, na začiatku sa s nimi stretol aj minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd). Poslanci sa zaujímali aj o to, prečo sa na stavbe objavujú rôzne nedostatky, či sú na nej legálne použité stavebné materiály, či sú škodlivé.

„Viazne celkom zásadným spôsobom komunikácia medzi ministerstvom a dotknutými stranami. Ministerstvo hovorí, že nemá prístup k niektorým dokumentom, zhotoviteľ zase hovorí, že dal prístup ku všetkým dokumentom,“ uviedol Ivan, ktorý je tímlídrom liberálov pre dopravu a výstavbu. Rôzne názory sú podľa neho na to, či je, alebo nie je možné použitie vhodných recyklovaných materiálov na stavbe.

„Ministerstvo malo dávno osloviť stavebný dohľad, teda Slovenskú stavebnú inšpekciu, ktorá jediná má právo kontrolovať stavbu, dávať podnety stavebnému úradu, ktorým je v tomto prípade ministerstvo dopravy. Má aj právo zastaviť stavbu v prípade, že sa niečo robí nelegálne,“ upozornil Ivan. Ministerstvo dopravy podľa poslanca doteraz nevymenovalo svojho technického zástupcu, ktorý by riadil a kontroloval stavbu za štát. „Má len svojich odborných zástupcov, jedným z nich je Národná diaľničná spoločnosť, a odborných konzultantov,“ poznamenal poslanec.

Dozor kontroluje, štát platí

Za kontrolu na stavbe úsekov diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy je zodpovedný nezávislý stavebný dozor, ktorý prešiel riadnym výberovým konaním a platí ho štát. Jeho povinnosťou je upozorniť na prípadné pochybenia. Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) tak reagovalo na pondelkový brífing opozičných poslancov za stranu Sloboda a Solidarita (SaS) a hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO) po skončení poslaneckého prieskumu parlamentného výboru pre hospodárske záležitosti na stavbe D4 a R4 v rámci PPP projektu.

„Po tom, ako koncesionár spochybnil výsledky ekoauditu, ministerstvo dopravy začalo na stavbe štátny stavebný dohľad. Ten definitívne určí ďalší postup ako aj kroky, ktoré bude treba urobiť, aby sa stavba dokončila v čo najkratšom termíne a v súlade so všetkými povoleniami,“ informovala agentúru SITA riaditeľka odboru komunikácie a hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká. Rezort dopravy odmieta tvrdenia poslancov, že by reagoval až na základe upozornení. „Naopak, konať sme začali v priebehu minulého roka na základe indícií našich pracovníkov na stavbe,“ uviedla Ducká.

Rezort viní OZ Triblavina

Pokiaľ ide o križovanie D4 a D1, zdržanie podľa ministerstva dopravy spôsobili najmä opakované obštrukcie Občianskeho združenia (OZ) Triblavina, ktoré napádalo proces prípravy v každom jednom kroku.

„Zároveň zdržanie spôsobila potreba otočiť postup prác na križovatke D4/D1, kde Národná diaľničná spoločnosť (NDS) bude nadväzovať na práce koncesionára, a nie naopak. Aj preto minister už dlhšie veľmi jasne hovorí, že na úsekoch D4 je určité meškanie,“ upozornila Ducká. Keďže ministerstvo aj koncesionár robia kroky, aby sa meškanie odstránilo, je podľa rezortu v súčasnosti predčasné hovoriť o presnom harmonograme. „Aktuálny plán ráta s tým, že prvé autá z D1 na D4 smerom na Rakúsko prejdú v roku 2021,“ dodala Ducká.

Spoločnosť D4R7 Construction, s. r. o., v stanovisku pre agentúru SITA uviedla, že víta a podporuje všetky snahy vedúce k vyššej informovanosti o výstavbe bratislavského obchvatu, ktoré pomôžu objasniť niektoré nepodložené informácie. „Komentovať však budeme až oficiálne výsledky prieskumu poslancov Národnej rady SR. Výstavba pokračuje vo vysokej produktivite a v požadovanom tempe,“ poznamenal zhotoviteľ stavby D4 a R7.

6 debata chyba
Viac na túto tému: #D1 #R7 #diaľnice #D4