Tunelom Višňové pri Žiline budú vodiči jazdiť v roku 2023, sľubujú diaľničiari

Zakliaty“ tunel Višňové sa dostal do novej fázy. Keďže taliansky zhotoviteľ dôležitého diaľničného úseku nebol schopný pokračovať vo výstavbe na základe pôvodnej zmluvy, v marci ju s ním ukončili. Zo stavby teraz odišiel aj so svojimi strojmi a prevzala ju Národná diaľničná spoločnosť. Tá už o mesiac vypíše súťaž na nového zhotoviteľa.

10.07.2019 13:33 , aktualizované: 20:20
debata (47)

VIDEO: „Zakliaty“ tunel Višňové sa dostal do novej fázy.

Video

K podpisu zmlúv by malo dôjsť budúci rok, následne znovu odštartujú aj samotné práce. Sprejazdniť to chcú najneskôr v roku 2023. Celkové náklady za dielo majú dosiahnuť 540 miliónov eur.

Viac ako sedemkilometrový úsek stavby D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala je momentálne bez pracovného ruchu. Pohybujú sa tam len nákladné autá z neďalekého rozostavaného privádzača Lietavská Lúčka, aby na medziskládke mohli vykladať prebytočný materiál. Podstatne tak vraj odťažili dopravu v Žiline.

Aktuálny stav stavby priblížil investičný riaditeľ NDS Jiří Hájek. „Je v hlbokej rozpracovanosti a najväčšie mostné objekty vôbec nie sú začaté. Práve to môže byť problémom ich dokončenia z hľadiska času,“ vysvetlil.

Majú však jednoznačné stanovisko, že to, čo bolo reálne vyplatené, je urobené v dostatočnej kvalite. Zhotoviteľovi vraj uhradili 165 miliónov eur, čo zodpovedá zhruba 42-percentnej rozpracovanosti.

„K tejto sume sme mu doplatili 24,8 milióna, v ktorých sa odráža nakúpený materiál, zadržané platby z minulosti či vyplatená dokumentácia. Všetko v rámci procesu na základe externých znaleckých posudkov a tvrdých rokovaní,“ vysvetlil Hájek.

Výhodné je to podľa neho pre štát, ale aj zhotoviteľa. „Tieto sumy si jednoznačne zaslúži a nemusí sa s nami o ne dlhé roky súdiť,“ podotkol. Zároveň pripustil, že na stavbe našli množstvo chýb.

„Je ich celý rad, proces ich odstraňovania bude zložitý. Máme ich ale veľmi podrobne popísané a tiež kryté bankovou zábezpekou. Nehrozí, že by sme zhotoviteľovi zaplatili za niečo, čo by nebolo bezchybné,“ objasnil. Tunel je momentálne prerazený, pričom hotových je viac ako 60 percent sekundárneho ostenia.

V polovičnom profile by vraj úsek mohol byť spojazdnený skôr ako koncom roka 2023. „O pol roka či o rok skôr – to by bol sen, ale aj to je možné. Ide o to, že trasu musíme rozdeliť na vonkajšiu a samotný tunel. Ten v polovičnom profile fungovať nemôže, lebo obojsmerná prevádzka v jednej tunelovej rúre nie je možná,“ hovorí Hájek.

„Tunel by musel byť kompletne hotový, alebo by autá bolo možné pustiť len v jednom smere. Zvažujeme aj možnosť, že na východ sa zo Žiliny bude jazdiť po diaľnici a odtiaľ späť cez Strečno. Je to alternatíva, ale všetko je vo fáze diskusií,“ uzavrel Hájek.

Pôvodný zhotoviteľ problémového úseku – združenie Salini Impregilo – Dúha a NDS sa dohodli, že si svoje nároky zo zmluvy o diele vysporiadajú mimo staveniska v rámci zriadenej nezávislej medzinárodnej Komisie na riešenie sporov. Aktuálne pred ňou prebieha posudzovanie prvého nároku zhotoviteľa, ktorý chce dodatočnú platbu za nepredvídateľné geologické podmienky v tuneli. NDS pripravila pre komisiu odpoveď na nárok zhotoviteľa a proces bude pokračovať tzv. hearingom obidvoch strán na začiatku augusta. Rozhodnutie v tejto veci by podľa komisie malo padnúť v septembri.

Na skončení kontraktu sa obidve strany dohodli koncom marca. NDS sa v nej sústredila na tri ciele – uspokojenie oprávnených pohľadávok podzhotoviteľov zhotoviteľa, minimalizovanie predĺženia výstavby a dodržanie všetkých pravidiel Európskej únie, aby nebolo ohrozené spolufinancovanie z jej strany. Postup vyrokovaný NDS bol predstavený Európskej komisii, ktorá ho odobrila. Financie z eurofondov sa budú môcť využiť na dostavbu úseku po splnení jasne definovaných podmienok.

Bývalý zhotoviteľ rozbehol práce v lete 2014, mal ich dokončiť do decembra 2019 za zmluvnú cenu 409,8 mil. eur bez DPH.

.....

VIDEO: Zastavenie výstavby úseku D1 s tunelom Višňové narobilo veľké problémy. Prečo hrozí Žiline dopravný kolaps a aké je riešenie? Dozviete sa videu TV Pravda.

Video

Informácie z agentúr sme nahradili redakčným článkom denníka Pravda.

© Autorské práva vyhradené

47 debata chyba
Viac na túto tému: #D1 #diaľnice #NDS #tunel Višňové