Prvá vlna krízy v decembri? Môžu sa k nám preliať nemecké problémy

Slovenská ekonomika je v pozore. Nemecký ekonomický motor Európskej únie začína silno haprovať. Pre tvrdú obchodnú vojnu čoraz viac miestnych fabrík čelí klesajúcemu objemu zákaziek. Vzniknutá vlna ekonomických problémov postupne zasiahne susednú Českú republiku aj Slovensko.

12.07.2019 05:00
PSA Peugeot Citroen Trnava Foto: ,
Slovenský automobilový priemysel stojí pred viacerými výzvami.
debata (89)

Už dnes ťažké časy automobilového priemyslu môže výrazne skomplikovať americký prezident Donald Trump. Ten dal Európskej únii polročné ultimátum na uzatvorenie novej obchodnej dohody. Ak sa tak nestane, Američania už túto zimu uvalia vysoké 25-percentné clá na všetky európske automobily.

„V minulosti sa problémy nemeckej ekonomiky približne do piatich mesiacov preniesli na Slovensko. No slovenská výroba je stále konkurencieschop­nejšia ako tá nemecká, a tak dosahy nakoniec nemusia byť až také vážne,“ povedal člen výkonného výboru Zväzu automobilového priemyslu SR Juraj Sinay.

V každom prípade približne v decembri sa očakáva, že vlnu obáv z Nemecka by mohlo pocítiť aj slovenské hospodárstvo. Minulý rok vyviezli domáce firmy na nemecký trh tovary v hodnote 17,72 miliardy eur a Berlín má až 22,2-percentný podiel na celkovom slovenskom exporte.

Tohtoročný export vážne ohrozil mesiac máj, keď sa objednávky v nemeckom priemysle nečakane prepadli o 2,2 percenta. Taký pád čakal len málokto, analytici oslovení agentúrou Reuters počítali len s pádom o 0,1 percenta.

„Toto je mizerný výsledok. Pre výrazný pokles nových zákaziek ostane priemyselná výroba v druhej polovici roku mimoriadne slabá, čo zvyšuje riziko recesie nemeckej ekonomiky,“ uviedol agentúre Reuters analytik VP Bank Thomas Gitzel.

Klincom do nemeckej ekonomickej rakvy môže byť naplnenie hrozby amerického prezidenta o uvalení vysokých ciel na európske automobily. Do Spojených štátov amerických najviac vyvážajú práve nemecké koncerny, ktoré ovládli miestny trh luxusných automobilov. Aj zo Slovenska za veľkú mláku smerujú vozidlá ako Volkswagen Touareg, Porsche Cayenne, Audi Q7 a Audi Q8. Zároveň už na jeseň môže v prípade tvrdého brexitu prísť Európska únia o voľný prístup na trh Veľkej Británie. Ten je v súčasnosti po Nemecku druhým najvýznamnejším automobilovým trhom v celej Európskej únii.

Slováci už nie sú pre firmy lacní

Slovenský automobilový priemysel navyše stojí pred viacerými výzvami v podobe prechodu zo spaľovacích motorov na elektromobilitu. Čoraz väčšieho nasadzovania robotov, ktoré dokážu vyrobiť viac motorových vozidiel s menším počtom zamestnancov. Slovenská ekonomika tiež postupne prichádza o výhodu lacnej pracovnej sily.

„Keď vyrábame v Portugalsku, je to lacnejšie ako na Slovensku. Túto vetu som počul na jednom stretnutí s vysokopostavenými manažérmi,“ uviedol Sinay. Po započítaní všetkých odvodov v Portugalsku priemerne firmy za hodinu práce zaplatia 14,2 eura a na Slovensku 11,6 eura.

Podľa viacerých ekonómov krajina stráca výhodu lacnej pracovnej sily pri priemernom plate presahujúcom 1 200 eur v hrubom. V bratislavskom závode Volkswagen Slovakia bola minulý rok priemerná mzda zamestnancov 1 954 eur. V tejto sume nie sú započítané nadštandardné platy vrcholových manažérov.

„V minulosti sme dokázali konkurovať vysokou kvalitou. No dnes je podobná kvalita aj v iných krajinách a pre zachovanie súčasného úspechu musí Slovensko viac investovať do vedy a výskumu,“ dodal Sinay. Práve dostatok kvalifikovaných inžinierov schopných prinášať nové inovácie zabezpečí prerod slovenskej ekonomiky z hospodárstva s lacnou výrobou na ekonomiku postavenú na vede a výskume.

Pre súčasné nemecké problémy so spomaľovaním slovenskej ekonomiky počíta aj ministerstvo financií, ktorého analytici v tomto roku počítajú s rastom domácej ekonomiky o 3,5 percenta hrubého domáceho produktu (HDP). Ešte v januári štát počítal s rastom slovenskej ekonomiky na úrovni 3,8 percenta HDP. „Ekonomický výkon klesá predovšetkým v Nemecku a trpia najmä tamojšie automobilky,“ píše sa v najnovšej prognóze ministerstva financií.

Bratislavský Volkswagen prepúšťal

Problémy aktuálne pociťujú aj ľudia pracujúci pre bratislavský závod automobilového koncernu Volkswagen. Slovenská fabrika po rozšírení výroby prechádza razantnou optimalizáciou výrobných procesov a o prácu v nej prišlo 3-tisíc ľudí.

„Všetci moji kolegovia ma presviedčali, že ak si zvyknem na pracovné tempo, plat sa mi bude postupne zvyšovať a budem mať stabilné zamestnanie až do dôchodku. Vraj sa nemusím báť, a zrazu príde telefonát z ľudských zdrojov, v ktorom mi oznámia, že ma prepúšťajú,“ uviedol Dávid pre agentúru Reuters, ktorá si všimla problémy s automobilovým priemyslom aj na Slovensku. Dávid z obavy o budúce zamestnanie odmietol zverejniť svoje priezvisko.

V časoch rekordne nízkej nezamestnanosti sa prepustení ľudia nemusia báť o prácu. O pracovníkov výroby má obrovský záujem nitriansky závod Jaguar Land Rover. Britská automobilka aktuálne na Slovensku rozbieha výrobu a finišuje s náborom ľudí.

„Do náboru nových ľudí zapája firma aj svojich zamestnancov. Tí už odporučili viac ako stovku nových pracovníkov, za každého úspešného kandidáta získajú 250 eur,“ uviedla hovorkyňa Jaguara Land Roveru Miroslava Remenárová. Vo fabrike aktuálne pracuje už okolo 2 200 ľudí.

Správy o spomaľovaní nemeckého priemyslu registrujú aj slovenskí dodávatelia automobilových súčiastok. „Pokles objednávok sme zaznamenali v júni aj v júli. Už v auguste sa začne situácia otáčať a september aj október budú lepšie ako minulý rok. Samozrejme, situáciu v Nemecku pozorne sledujeme, ale zatiaľ to vyzerá na rast objednávok,“ povedal konateľ spoločnosti Huhn PressTech Rastislav Škulec.

Slovenský automobilový priemysel minulý rok vyrobil viac ako jeden milión osobných motorových vozidiel. Postarali sa o to bratislavský závod Volkswagen Slovakia, trnavský PSA Peugeot Citroën Slovakia, žilinská Kia Slovakia a pár kusov vozidiel v minulom roku vyrobil aj nitriansky Jaguar Land Rover. V domácej ekonomike pôsobia aj stovky dodávateľov a výrobou automobilov sa na Slovensku živí 120-tisíc ľudí. Po započítaní peňazí minutých firmami aj ľuďmi pôsobiacimi v automobilovom priemysle závisí od výroby oceľových tátošov až 200-tisíc pracovných miest.

© Autorské práva vyhradené

89 debata chyba
Viac na túto tému: #kríza #Nemecko #Slovensko #automobilky #HDP