Čína útočí na európsku oceľ vysokými clami

V európskom oceliarskom priemysle môžu zaniknúť v najbližších rokoch desaťtisíce pracovných miest pre dovoz lacnej čínskej ocele. Len v košickom U. S. Steele by tak prišlo do konca roka 2021 o prácu 2 500 ľudí. Napriek tomu je to práve Čína, ktorá ohlásila ochranu vlastného trhu a od utorka zavádza vysoké clá výrobky z nehrdzavejúcej ocele.

23.07.2019 08:00
debata (4)

„Prijatie antidumpingových ciel zo strany Číny komentovať nebudeme. Je to vec Číny. Nás viac trápi to, že opatrenia, ktoré realizuje Európska únia, sú očividne nepružné a príliš mäkké. Problém je oveľa širší a netýka sa len produktov z Číny,“ povedal Ján Bača, hovorca U. S. Steelu Košice.

Ázijská oceľ je momentálne lacnejšia pre menej prísne ekologické normy a nízke ceny energií. Čínske oceliarne tiež môžu využiť lacné štátne úvery. V USA sa zas oceliarne môžu spoľahnúť na ochranársku politiku amerického prezidenta Donalda Trumpa, ktorý uvalil 25-percentné clá na všetku dovážanú oceľ a desať percentné na hliník.

Čínska vláda zaviedla nové clá na ingoty z nehrdzavejúcej ocele a za tepla valcované plechy. Nové obchodné bariéry začali platiť 23. júla 2019 a sú v rozmedzí od 18,1 do 103,1 percenta. Spolu s Európskou úniou sa týkajú aj Južnej Kórey, Japonska a Indonézie.

Podľa agentúry Reuters je Čína najväčším svetovým výrobcom nehrdzavejúcej ocele. V roku 2018 objem tamojšej produkcie stúpol o 2,4 percenta a dosiahol 26,71 milióna ton. Zároveň sa minulý rok zvýšil dovoz nehrdzavejúcej ocele do krajiny až o 53,7 percenta na hodnotu 1,85 milióna ton.

Oceliari kontra automobilky

Zavádzanie odvetných ciel na lacnú čínsku oceľ je v Európskej únii komplikované hlavne kvôli automobilovému priemyslu. Predstavitelia automobiliek v zákulisí totiž argumentujú tým, že zamestnávajú oveľa viac ľudí ako oceliarne a clami zvýšená cena plechov môže v budúcnosti skomplikovať predaj európskych automobilov.

„Na jednej strane zavedenie ciel na čínsku oceľ pomôže európskym výrobcom ocele. Na druhej strane aj na Slovensku pôsobiace automobilové závody v súčasnosti profitujú z nízkych cien čínskej ocele,“ povedal Juraj Borgula, viceprezident Zväzu strojárskeho priemyslu.

Hlavne nemecké automobilové koncerny sa v súčasnosti obávajú straty prístupu na americký automobilový trh. Americký prezident dal totiž Európskej únii do decembra čas na uzatvorenie novej obchodnej dohody so Spojenými štátmi americkými. Ak sa tak nestane, Trump už koncom roka uvalí vysoké 25-percentné clá na všetky európske automobily.

Pre nadviazanosť na nemeckú ekonomiku môže nová obchodná bariéra nepríjemne zasiahnuť aj slovenský automobilový priemysel. Priamo z bratislavského závodu Volkswagenu sa do USA vyvážajú luxusné SUV automobily značiek Volkswagen Touareg, Porsche Cayenne, Audi Q7 a Audi Q8.

„Sme pripravení zrušiť dovozné clá na americké automobily,“ povedal v rozhovore pre Welt am Sonntag nemecký minister hospodárstva Peter Altmaier. V súčasnosti Európska únia uplatňuje na americké automobily desaťpercentné clá a opačným smerom sú len 2,5-percentné obchodné bariéry. Lenže Donald Trump žiada zrušenie ciel aj na americky geneticky modifikované potraviny, zvýšenie dovozu amerického skvapalneného plynu či zastavenie výstavby Nord Streamu 2.

„Súčasné problémy s clami upozorňujú na vážne problémy voľného obchodu. Globalizácia vedie k rovnakým normám, čo môže byť fajn pri oceli, ale je otázne, či celý svet chce konzumovať geneticky modifikovanú sóju,“ upozornil Borgula.

Obchodné vojny rozbehol Trump

Obchodnú vojnu v podobe zvyšovania ciel odštartoval minulý rok v lete americký prezident Donald Trump. Ten po dlhých rokoch po prvý raz zaviedol silné obchodné bariéry bez súhlasu Svetovej obchodnej organizácie (WTO).

Následne začali zavádzať odvetné clá aj ďalšie veľké ekonomiky a pre silný ekonomický tlak nakoniec americké pravidlá akceptovali Mexiko a Kanada.

Európskej únii sa prudšej eskalácii napätia podarilo vyhnúť zvýšeným nákupom americkej geneticky modifikovanej sóje. Najtvrdší ekonomický konflikt je medzi USA a Čínou, ktorej predstavitelia majú v najbližších dňoch opäť začať rokovať o budúcom usporiadaní obchodných vzťahov. USA aktuálne vysokými clami zaťažujú čínske výrobky v hodnote 250 miliárd dolárov a pre nižší dovoz amerických tovarov dosiahla čínska odveta „len“ hodnotu 110 miliárd dolárov.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Európska únia #Čína #automobilky #oceľ #obchodná vojna #clá