Američania pomôžu Slovákom vyrobiť 150-tisíc batérií

Už o dva roky sa v našej domácej ekonomike môže rozbehnúť výroba batérií do elektrickou energiou poháňaných vozidiel. Továreň za sto miliónov eur plánuje v úvode vyrábať ročne 1 500 batérií a postupne sa kapacita závodu rozšíri až na 150-tisíc.

27.07.2019 12:00
debata (239)

Spustenie nových výrobných liniek má byť výsledkom v piatok podpísanej dohody o spolupráci medzi slovenskou firmou InoBat a americkou spoločnosťou Wildcat Discovery Technologies. Dnes ešte nie je jasné, v ktorej lokalite bude fabrika stáť.

„Nová strategická spolupráca so spoločnosťou Wildcat Discovery Technologies, medzi ktorej zákazníkov patrí napríklad Apple, Samsung či BMW, nám umožní vybudovať vertikálne integrovaný dodávateľský reťazec, začínajúci výskumom a vývojom a končiaci výrobou. Verím, že táto patentovaná technológia má potenciál spustiť revolúciu batérií pre elektromobily v celej Európe,“ uviedol Marián Boček, spoluzakladateľ a výkonný riaditeľ spoločnosti InoBat.

„Tešíme sa, že výskumná technológia Wildcat si vďaka tejto strategickej spolupráci našla svoje miesto v strednej a vo východnej Európe,“ povedal Mark Gresse, prezident&CEO, Wildcat Discovery Technologies.

Zákazníkov môže byť veľa

Američania úspech vo výrobe batérií stavajú na špeciálnom testovacom postupe, ktorý vedcom umožňuje v priebehu jedného týždňa testovať tisíce nových materiálov a nájsť tak najvýhodnejšie zloženie elektrickej batérie. Postavenie novej fabriky priamo na Slovensku ponúka Američanom hneď štyroch zákazníkov – výrobné fabriky automobilových koncernov Volkswagen, PSA Peugeot Citroën, Jaguar Land Rover a Kia. Zároveň v susedných krajinách sa nachádzajú závody automobiliek Škoda, Hyundai, Audi, BMW, MAN, Volvo či Scania. „Výhodou môže byť aj blízka poloha Českej republiky, ktorá má v podzemí obrovské zásoby lítia,“ povedal eurokomisár pre energetiku Maroš Šefčovič. Práve táto surovina je strategicky dôležitá pre výrobu elektrických batérií.

Spustenie fabriky podporuje aj Brusel

Spustenie novej fabriky priamo na Slovensku podporuje Európska komisia z obavy pred prílišnou čínskou dominanciou v oblasti výroby elektrických batérií. V časoch obchodných vojen totiž nie je vylúčené, že o niekoľko rokov môže najväčšia ázijská ekonomika potrápiť európsky automobilový priemysel obmedzením exportu batérií. „Na priblíženie: dnes európske cesty brázdia približne dva milióny elektromobilov a už v roku 2030 to môže byť až 200 miliónov elektromobilov,“ dodal Šefčovič. Razantné zvýšenie počtu elektricky poháňaných vozidiel zabezpečí Brusel prísnymi ekologickým normami, ktoré postupne obmedzujú klasickú výrobu spaľovacích motorov.

O pár rokov tak práve elektrické batérie budú patriť ku kľúčovým komponentom pri výrobe automobilov. Európska únia zároveň tlačí na ekologickú výrobu čo najviac recyklovateľných batérií. Tie sa potom, keď už budú mať príliš malú kapacitu na pohon automobilov, môžu využiť na skladovanie elektrickej energie v smart mestách. Podporiť výstavbu novej fabriky priamo na Slovensku plánuje aj Európska investičná banka.

Slovensko je automobilovou veľmocou

Úspech slovenskej ekonomiky je dlhé roky postavený na výrobe osobných motorových vozidiel. Priamo v automobilovom priemysle pracuje 120-tisíc ľudí a po započítaní peňazí minutých firmami aj ľuďmi pôsobiacimi v tomto odvetví závisí od výroby oceľových tátošov až 200-tisíc pracovných miest. Zároveň už v tomto roku môže na Slovensku padnúť výrobný rekord a štyri automobilové závody vyrobia viac ako 1¤150¤000 vozidiel.

Napriek masívnej výrobe osobných motorových vozidiel sa domáce firmy nevedeli výrazne presadiť vo výrobe komponentov pre elektricky poháňané automobily. Slovensku pomaly začal hroziť ekonomický vývoj amerického Detroitu, ktorý v minulosti kraľoval výrobe áut a pre nezachytenie nových trendov takmer skrachoval. Americké automobilky sa totiž snažili vyrobiť všetko pod jednou strechou a nenaskočili na vlnu dodávateľov. Tí dnes pre automobilové koncerny nielen vyrábajú, ale aj vyvíjajú svetlá, brzdy, prevodovky či batérie. Časť dodávateľov na zákazkách pre koncerny zarobí a iní skrachujú. V každom prípade sa pri takto nastavenom systéme automobilkám znižujú výrobné náklady.

Prípadné zmeškanie trendu výroby elektrických vozidiel môže mať v budúcnosti katastrofálne následky pre slovenský automobilový priemysel. Ten v najbližších rokoch prejde obrovský zmenami v podobe nasadzovania robotov, spustenia autonómne riadených vozidiel a palivom budúcnosti bude pravdepodobne vodík. Z neho vyrobená elektrická energia je totiž viac ekologická ako tá zo siete, ktorá môže byť vyrobená v uhoľných alebo jadrových elektrárňach.

© Autorské práva vyhradené

239 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobil #automobilky #batérie