Železnice chcú zhustiť a zrýchliť vlaky z Bratislavy do Komárna aj Trnavy

Väčšiu priepustnosť trate a zrýchlenie prepravy v smere na Komárno a Trnavu môže priniesť viacero menších opatrení, o ktorých Železnice SR uvažujú.

08.08.2019 13:39
debata (6)

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) v záujme zvýšenia priepustnosti železničných tratí v okolí Bratislavy pripravujú niekoľko opatrení na posilnenie osobnej a nákladnej dopravy. Frekvenciu vlakových spojov z hlavného mesta do Komárna a Trnavy umožnia zvýšiť odbočka Ružinov a úprava zabezpečovacieho zariadenia. Informovala o tom vo štvrtok spoločnosť v tlačovej správe s tým, že v oboch prípadoch si sľubuje zásadné zvýšenie prepravených osôb a tovaru.

ŽSR v rámci svojich strategických zámerov v súčasnosti zabezpečujú spracovanie štúdie uskutočniteľnosti pre zvýšenie priepustnosti trate Bratislava – Nové Mesto – Komárno. Na základe štúdie navrhnú a posúdia konkrétne návrhy, vďaka ktorým bude možné dosiahnuť výhľadovo požadovanú kapacitu. Rovnako budú identifikované a posúdené lokality vhodné na zriadenie dvojkoľajných úsekov, výstavbu nových výhybní, predĺženie staničných koľají, zvýšenie rýchlosti a možnú elektrifikáciu. Predpokladaný termín ukončenia štúdie je v januári 2020 a podľa jej výsledkov podnik rozhodne o ďalšom postupe.

Štyri vlaky za hodinu

Dovtedy ŽSR pripravujú niekoľko menších opatrení na urýchlenie dopravy v uvedenom úseku. „Jedným z opatrení je zriadenie odbočky Ružinov, ktorou sa zabezpečí zvýšenie frekvencie vlakov zo súčasných troch na štyri za hodinu, obmedzia sa meškania a skráti sa celková doba jazdy na tejto trati,“ povedal generálny riaditeľ ŽSR Juraj Tkáč. Napríklad, cesta vlakom na trase Kvetoslavov – Bratislava, Nové Mesto sa skráti na 23 minút.

Pre ŽSR je podľa Tkáča prioritou číslo jeden preferencia vlakovej dopravy. „Všetci dobre poznáme dopravnú situáciu na juh od Bratislavy, preto sme sa rozhodli konať,“ uviedol Tkáč. Generálny riaditeľ predpokladá skorý začiatok verejného obstarávania na realizáciu diela, aby mohlo byť dobudované už koncom roka 2022. Podnik ho plánuje financovať cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra. Ďalším opatrením na trati Bratislava – Komárno je vybudovanie odstavnej koľaje pre nákladné vlaky v stanici Košariská, čo má tiež výrazne prispieť k zvýšeniu priepustnosti trate pre osobnú a nákladnú dopravu.

Kapacitu trate zvýšia aj do Trnavy

Zámerom ŽSR je v súčasnosti aj zvýšenie priepustnosti najvyťaženejšej trate na Slovensku Bratislava – Trnava. Nakoľko pridanie tretej koľaje by si v súčasnosti vyžiadalo obrovské finančné náklady a značne by obmedzilo komfort cestujúcich počas stavby, pripravuje spoločnosť efektívnejšie technické riešenie v podobe úpravy zabezpečovacieho zariadenia.

„V praxi to bude znamenať zahustenie siete semaforov, ktoré dnes máme na každom šiestom kilometri. Po novom by sa nachádzali na každom kilometri ako na iných vyťažených tratiach na Slovensku či v okolitých krajinách,“ priblížil riaditeľ Odboru stratégie ŽSR Rastislav Farkaš.

Vlaky tak podľa ŽSR budú môcť byť vypravované v kratšom časovom intervale, čo zásadným spôsobom zvýši kapacitu železničnej trate. Súčasná kapacita trate podľa Farkaša umožňuje iba minimálne navýšenie počtu vlakov, aj to iba za podmienky predĺženia cestovných časov a zvýšenia meškania. Náklady na úpravu zabezpečovacieho zariadenia železnice odhadujú na 20 miliónov eur.

6 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #Železnice SR #Bratislava - Komárno #Bratislava - Trnava