Slovensko zdaňuje on-line firmy len čiastočne

, 14.08.2019 12:00

Prísnejšie daňové pravidlá zatiaľ u nás platia len pre internetové služby prepravy a ubytovania.

V obidvoch prípadoch musia namiesto nadnárodných gigantov zaplatiť dane domáci podnikatelia, ktorí prostredníctvom webových platforiem ponúkajú ubytovanie alebo odvoz.

„Tí daňovníci, ktorí využívajú na sprostredkovanie predaja svojich služieb zahraničné digitálne platformy, sú povinní zrážať daň z platieb za sprostredkovanie plateným zahraničným operátorom digitálnej platformy, ak si tieto platby uplatňujú ako daňový náklad,“ povedala hovorkyňa Finančnej správy Ivana Skokanová. Firmy podnikajúce on-line v oblasti služieb prepravy a ubytovania si tak museli v minulom roku povinne zaviesť u nás stálu prevádzkareň. Daň sa tak zrazí vo výške 19 percent alebo vo výške 35 percent, ak sú prijímateľom platby daňovníci z nezmluvných štátov, dodala.

V praxi tak musia odvádzať dane napríklad tí podnikatelia, ktorí svoje nehnuteľnosti prenajímajú cez Booking.com alebo Airbnb.com. Týka sa to aj taxikárov podnikajúcich prostredníctvom digitálnych platforiem ako Uber či Hopin.

Ďalšie internetové giganty však môžu aj naďalej na Slovensku platiť nízke dane. Spoločnosti Google a Facebook majú podľa odhadov len na Slovensku miliónové príjmy z predaja on-line reklamy.

„Problémom v zdanení internetových gigantov je to, že dnešné pravidlá zdaňovania daňou z príjmu sú takpovediac zastaralé a vychádzajú najmä z fyzického podnikania v danom štáte. V dnešnom globalizovanom svete a najmä v oblasti digitálnych služieb si však podnikanie, respektívne obsluhovanie zákazníkov v jednotlivých štátoch, nevyžaduje fyzickú prítomnosť firmy v danom štáte,“ povedal odborník Slovenskej komory daňových poradcov Miroslav Marcinčin.

Internetový prehliadač Google bez problémov funguje v státisícoch slovenských počítačov, aj keď centrála spoločnosti je v Spojených štátoch amerických. Podobne bez centrály na Slovensku dokáže fungovať Facebbok, Netflix či Apple.

„Výraznejšie zdaňovanie internetových gigantov, ktoré sa už dnes deje v niektorých európskych štátoch, je založené na novej digitálnej dani fungujúcej na iných princípoch ako klasická daň z príjmov – ide teda o úplne novú, inú daň, na ktorú sa medzinárodné zmluvy v oblasti daní v zásade nevzťahujú. Táto nová daň býva založená na obrate, respektívne na výnosoch z určitých internetových služieb od zákazníkov v danom štáte a zväčša sa týka len väčších firiem,“ dodal Marcinčin. Napríklad v susednej Českej republike sa nová daň bude týkať len firiem s ročným obratom nad 750 miliónov eur.

Problém neplatenia digitálnych daní sa dlhodobo snaží riešiť Európska komisia, ktorá pred pár rokmi donútila Írsko žiadať od americkej spoločnosti Apple doplatenie daní v hodnote 13 miliárd eur. Jednotnú európsku daň sa však Bruselu zatiaľ presadiť nepodarilo. Proti boli hlavne takzvané európske daňové raje – teda Írsko, Luxembursko a Holandsko. Iné štáty ako susedné Česko, Francúzsko či úniu opúšťajúca Veľká Británia digitálnu daň stále plánujú zaviesť. V hre je aj zdanenie z dielne Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD), ktorá by mala byť na stole na budúci rok.

Na Slovensku zdaňovanie on-line gigantov dlhodobo presadzoval bývalý minister financií Peter Kažimír, ktorý je v súčasnosti už guvernérom Národnej banky Slovenska. Práve on stojí aspoň za čiastočným zdanením on-line služieb poskytujúcich prepravu a ubytovanie.

#zdieľaná ekonomika #Uber #Slovensko #digitálna daň #Airbnb
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku