Júlový výber mýta prekročil 19 miliónov eur

Elektronický výber mýta pre Národnú diaľničnú spoločnosť, a. s. (NDS) v júli tohto roka dosiahol 19,23 mil. eur.

15.08.2019 15:49
debata (7)

Oproti rovnakému mesiacu pred rokom je to viac o 7,4 %. Príjmy z mýta za sedem mesiacov predstavovali 129,23 mil. eur a medziročne vzrástli o 4,1 %. Ako vo štvrtok informovala mýtna spoločnosť SkyToll, a. s., v tlačovej správe, nárok na zľavu z ceny mýta od začiatku roka získalo 23 595 vozidiel nad 3,5 tony, z toho 18 424 zo Slovenska.

Na vymedzených úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest v júli vybrali na mýte 12,96 mil. eur a za sedem mesiacov 87,92 mil. eur. Uhradené mýto na cestách prvej triedy v siedmom mesiaci dosiahlo 6,27 mil. eur a od začiatku roka do konca júla 41,28 mil. eur. „Z celkovej sumy mýta vybraného v júli zaplatili 46 % prevádzkovatelia vozidiel zo zahraničia. Dňom s najvyšším denným výberom v sledovanom mesiaci bol 8. júl s vybranou sumou 913 820 eur,“ uviedol manažér pre komunikačnú stratégiu a PR SkyToll-u Anton Bódis. V júli využívalo vymedzené úseky ciest denne v priemere 39 557 vozidiel nad 3,5 tony, čo bolo oproti júnu menej o1 %.

V elektronickom mýtnom systéme bolo k 31. júlu 2019 zaregistro­vaných 274 623 palubných jednotiek. Oproti júnu ich počet vzrástol o 1 279 kusov, vozidlá zo zahraničia využívali 73,3 % palubných jednotiek. „Mobilné jednotky vynucovania riešili v júli na vymedzených úsekoch ciest 531 prípadov porušenia zákona o výbere mýta. Od vodičov vybrali mýto vo výške 6 049 eur,“ priblížil Bódis. Počet prípadov porušenia zákona o výbere mýta za sedem mesiacov roka dosiahol 3 742, medziročne klesol o 4,15 %. Dodatočne vybraté mýto od januára do júla bolo v objeme 42 126 eur, oproti tomu istému vlaňajšiemu obdobiu je to menej o 4,5 %.

Zavedenie elektronického výberu mýta podľa riaditeľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Rastislava Cenkého zvýšilo príjmy v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi, spoplatnenie ciest sa však nedotiahlo do takého stavu, ktorý by bol vyhovujúci a umožňoval by vybraté peniaze investovať do tých ciest, kde sa mýto vybralo. „NDS dostáva peniaze aj z mýta, ktoré sa vyberie na cestách I. triedy, a to napriek tomu, že ich nevlastní a neudržiava,“ uviedol nedávno pre agentúru SITA Cenký. Slovenská správa ciest (SSC) tieto cesty udržiava a opravuje, no peniaze z mýta za ne nedostáva. „Výsledkom je, že jej chýbajú financie nielen na údržbu a opravy, ale aj na rozširovanie pôvodnej cestnej siete,“ upozornil.

SkyToll prevádzkuje systém elektronického výberu mýta pre motorové vozidlá alebo jazdné súpravy s celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony s využitím satelitnej technológie GPS-GSM od začiatku roka 2010. Na základe zmluvy s NDS ako správcom výberu mýta z roku 2009 má SkyToll prevádzkovať systém trinásť rokov do roku 2022.

7 debata chyba
Viac na túto tému: #Mýto #SkyToll