Chaos na diaľniciach v Európe

Zvykli sme si, že už neplatíme roaming za telefonovanie v Európe, no pri cestovaní je to s jednotnou Európou horšie. Mimo schengenského priestoru fungujú hraničné kontroly a jedna diaľničná známka je utópia.

24.08.2019 12:00
debata (14)

Každý štát má pri diaľniciach svoj systém. Najnovšie sa v roku 2021 pripojí Česko do elektronizácie diaľničných poplatkov a prestanú u nich fungovať nalepovacie diaľničné známky. Na európskych cestách sa platia diaľničné známky či mýto. Sú aj krajiny, kde za cesty vôbec neplatíte ako v Dánsku, vo Fínsku, v Holandsku či v Monaku.

Na Slovensku jazdíme už len pomocou elektronických diaľničných známok. Pri ceste do zahraničia si však treba dávať pozor. Ak sa vyberiete na cestu do Talianska, platí sa tam mýto. V Rakúsku sa využívajú známky na čelné sklo či elektronické diaľničné známky. V Slovinsku platia len lepiace známky a v Chorvátsku zase mýto. Počas jednej cesty tak vyskúšate hneď niekoľko odlišných diaľničných systémov.

V Európe si musia vodiči zakúpiť diaľničnú známku pre automobily do hmotnosti 3,5 tony v deviatich krajinách, teda v Bulharsku, Česku, Maďarsku, Moldavsku, Rakúsku, Rumunsku, na Slovensku, v Slovinsku a vo Švajčiarsku. Na Slovensku, v Maďarsku a Moldavsku fungujú iba elektronické diaľničné známky. V Bulharsku, Rakúsku a Rumunsku si môžu vodiči zakúpiť aj klasickú známku v podobe nálepky, ale aj elektronickú známku. Diaľničná známka v podobe nálepky stále platí vo Švajčiarsku a v Slovinsku. Podľa portálu tolls.eu sa v šestnástich krajinách eurozóny vyberá mýto v mýtnych bránach. Na Ukrajine a vo Fínsku diaľničné poplatky nevyberajú.

diaľnice, poplatky, graf

Slovensko zaviedlo elektronické diaľničné známky v roku 2016. Zakúpiť sa dajú na internetových stránkach eznamka.sk, ale aj na pumpách. Cena za diaľničnú známku na Slovensku je nezmenená od roku 2011 a vychádza na 50 eur ročne, pri mesačnej diaľničnej známke 14 eur a za desaťdňovú známku zaplatíme 10 eur. Zdvihnutie cien však môže prísť v roku 2020, pretože na budúci rok by mali byť dokončené viaceré diaľničné úseky.

Česko prechádza na slovenský systém

Čoraz viac štátov nastupuje na trend elektronických diaľničných známok. V Česku od roku 2021 budú vodiči platiť za české diaľnice cez internet či pomocou mobilnej aplikácie. Novela o pozemných komunikáciách čaká už iba na podpis prezidenta ČR Miloša Zemana. Odhlasovalo ju 43 senátorov, pričom len šiesti z nich bolo proti, 19 senátorov sa hlasovania zdržalo. U našich susedov bude systém diaľničnej známky fungovať podobne ako u nás. Elektronické známky budú evidované na evidenčnú značku vozidla. Kontroly budú prebiehať pomocou kamier na diaľniciach a policajnými hliadkami. ŠPZ áut budú kontrolovať stacionárne radary a kamery, ktoré budú vedieť odhaliť, či má vodič vo vozidle zakúpenú diaľničnú známku, alebo nie. Prechodom na on-line diaľničné známky ušetria naši susedia až 120 miliónov korún ročne. Ročná diaľničná známka v Českej republike stojí momentálne 1 500 Kč (58 eur), 30-dňová známka vyjde na 440 Kč (17 eur) a 10-dňová známka stojí 310 Kč (12 eur). Ceny by sa do roku 2021 meniť nemali.

V Nemecku si poriadne priplatíte

Zmenou prechádzajú aj nemecké diaľnice, ktoré už nebudú zadarmo ako doteraz. Nemecká vláda schválila poplatky za cestu po diaľniciach a mýto plánuje vyberať už od roku 2020. Výsledná cena bude závisieť od objemu motora a vyprodukovaných emisií vozidla. Napríklad pri desiatich dňoch sa poplatky môžu hýbať 2,5 do 25 eur. Dvojmesačný poplatok môže byť od 7 až do 50 eur a ročné mýto až 130 eur.

Slováci cestujú cez leto najmä do Chorvátska. Za sto kilometrov diaľnic sa tam platí okolo sedem až osem eur. Poplatky sa vyberajú na mýtnych bránach. Mýto sa dá platiť v hotovosti – a to v kunách a aj eurách – alebo platobnou kartou. Dovolenkári môžu použiť aj systém elektronického mýta ENC a jazdiť cez mýtnu bránu vo vyhradenom ENC pruhu. Pri použití elektronického mýta sa dá ušetriť aj 21,74 percenta z poplatku. Predtým si však treba kúpiť prístroj ENC od spoločnosti Hrvatske autoceste na 14 predajných miestach popri diaľniciach. Treba však rátať s tým, že nie sú otvorené nonstop. Dobitie je možné prostredníctvom internetu, SMS, bankovým prevodom alebo osobne na vybraných mýtnych bránach.

Pokuty sú obrovské

Za rakúske diaľničné známky si vodiči po novom priplatia viac. Ceny sa zdvihli od 20 centov až po 2 eurá oproti minulému roku. Rakúšania tiež môžu využiť nákup diaľničnej známky aj cez internet. Ročná diaľničná známka stojí 89,20 eura, 60-dňová známka je za 26,80 eura a 10-dňová známka stojí 9,20 eura. Na maďarských diaľniciach sa ceny diaľničných známok oproti minulému roku nezmenili a známky sú v elektronickej podobe. Ročná celoštátna známka stojí 42 980 forintov (133 eur), ročná župná známka stoji 5 000 forintov (15,50 eura), 30-dňová známka je za 4¤780 forintov (15 eur) a desaťdňová známka stojí 3¤500 forintov (11 eur).

Vo Švajčiarsku je iba jedna diaľničná známka, ktorá je platná na jeden rok. Známka stojí 40 frankov (35,50 eura) a jej cena sa už dlhodobo nemení. Týždňová slovinská diaľničná známka stojí 15 eur, mesačná 30 eur a ročná 110 eur. Slovinsko využíva nalepovaciu známku na čelné sklo. Ceny rumunskej diaľničnej známky sa takisto nemenili a platia od roku 2019 – 7-dňová známka vyjde na 13,97 lei (3 eurá), mesačná známka stojí 32,61 lei (7 eur), 90-dňová je za 60,56 lei (13 eur) a ročná diaľničná známka stojí 130,43 lei (28 eur). V Taliansku funguje mýtny systém. Cena za mýto závisí od dĺžky trasy, za sto kilometrov talianskej cesty zaplatíte priemerne od 5 do 7 eur.

Cestovanie bez diaľničnej známky sa však neoplatí, pretože pokuty sú vysoké. Na Slovensku vodič bez platnej diaľničnej známky zaplatí pokutu 150 eur, v Čechách od 5 000 Kč (196 eur), v Rakúsku od 120 eur, v Maďarsku od 14 875 forintov (46 eur), v Slovinsku od 300 eur, v Rumunsku 4 500 lei (970 eur) a vo Švajčiarsku 200 frankov (178 eur).

© Autorské práva vyhradené

14 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #diaľničné známky