Clá na dovoz bicyklov z Číny predĺžila EÚ o päť rokov

Európska únia predĺžila antidumpingové clá na dovoz bicyklov z Číny o ďalších päť rokov. EÚ to oznámila vo svojom úradnom vestníku vo štvrtok. Na dovoz bicyklov z Číny únia uplatňuje antidumpingové clá od roku 1993, teraz clo dosahuje až 48,5 percenta, uviedla agentúra Reuters.

29.08.2019 20:11
debata (19)

Úradníci v Bruseli došli k záveru, že zrušenie ciel by viedlo k záplave dovozu bicyklov. Predĺženie ciel je zatiaľ posledné z radu opatrení, ktoré únia uplatňuje proti čínskemu vývozu, od solárnych panelov až po oceľ. V januári sa únia rozhodla uvaliť clo na dovoz čínskych elektrobicyklov v rozmedzí od 18,8 do 79,3 percenta.

Opatrenia týkajúce sa štandardných bicyklov sa od roku 2013 vzťahujú aj na dovoz z Indonézie, Malajzie, Srí Lanky a Tuniska, od roku 2015 potom aj na bicykle z Kambodže, Pakistanu a Filipín. U nich ale platia niektoré výnimky. Európska komisia tvrdí, že ide hlavne o dovoz čínskych bicyklov. Na produkciu taiwanskej firmy Giant, ktorá je najväčším svetovým výrobcom bicyklov a ktorá má závody v Číne aj v Holandsku, sa clá nevzťahujú. Spoločnosť v roku 2017 vyhrala spor o antidumpingové clá na Súdnom dvore EÚ.

Európania kupujú zhruba 18 miliónov bicyklov ročne, z toho asi 60 percent predstavujú bicykle domácich výrobcov. Podiel čínskeho dovozu na európskom trhu je len asi štyri percentá, čínski výrobcovia však podľa vestníku EÚ majú voľnú kapacitu na výrobu ďalších 37 miliónov bicyklov. Európske združenie výrobcov bicyklov upozornilo, že bez antidumpingových ciel by čínski vývozcovia vytlačili európskych výrobcov z ich vlastného trhu, ako sa to už stalo v Spojených štátoch a v Japonsku.

V Európskej únii tvorí trh predaja bicyklov viac ako 900 napospol menších spoločností, ktoré priamo alebo nepriamo zamestnávajú zhruba 100 000 ľudí. Obrat sektora je približne 12 miliárd eur, uviedlo združenie.

19 debata chyba
Viac na túto tému: #Európska únia #bicykel #Čína #clá