Po rýchloceste R7 pri Bratislave budú motoristi jazdiť už na jar

, , 19.09.2019 11:05, aktualizované: 16:47

Motoristi by mali začať využívať dva z troch budovaných úsekov rýchlostnej cesty R7 v miernom predstihu, a to na jar 2020. Cestu R7 dnes staviteľ ukázal novinárom. Pozrite si zábery z dokončovania úseku vo videu TV Pravda.

VIDEO: Pozrite si, ako rýchlostná cesta R7 vyzerá k dnešnému dňu na úseku Dunajská Lužná – Holice pri Dunajskej Strede. Práce výrazne pokročili, dokončujú sa ešte rôzne detaily.

V najpokročilejšom štádiu výstavby je úsek Dunajská Lužná – Holice, ktoré sú už takmer pri Dunajskej Strede. Ďalej úsek Dunajská Lužná – Ketelec. Tieto dva úseky y mohli byť spustené v predstihu na jar, zrejme v priebehu apríla. Kedy sa spustí ďalší úsek R7 a kedy nový obchvat Bratislavy po D4 nie je zatiaľ jasné. Hovorí sa o prelome rokov 2020 až 2021.

V prípade častí R7, ktorú budú spustené skôr, ide o úseky medzi Bratislavou a Dunajskou Stredou v dĺžke takmer 26 kilometrov Ketelec – Dunajská Lužná (8,4 km) a Dunajská Lužná – Holice (17,4 km). Uviedla to stavebná spoločnosť D4R7 Construction, s. r. o., hlavný zhotoviteľ troch úsekov R7 (32 km) a dvoch úsekov diaľnice D4 (27 km) v okolí hlavného mesta v celkovej dĺžke 59 km v rámci PPP projektu. O tom, že úseky budú spustené skôr už predtým informoval denník Pravda.

Spoločnosť sa nevyjadrila k očakávaným termínom dokončenia zvyšných úsekov R7 Bratislava, Prievoz – Ketelec (6,3 km) a D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka, sever (22,6 km) a Ivanka, sever – Bratislava, Rača (4,4 km). Vzhľadom na stav stavebných prác možno predpokladať, že výstavba týchto úsekov bude meškať a neodovzdajú ich do prevádzky v plánovaných lehotách. Zhotoviteľ priznáva oneskorenie výstavby oproti plánovaným termínom.

„Dôvody oneskorenia nie sú na strane D4R7 Construction. Nemôžeme byť zodpovední za jeden rok meškajúce stavebné povolenie v úvode projektu a oneskorenie výstavby križovatky D4 a D1,“ zdôvodňuje meškanie zhotoviteľ. V zmluve s verejným obstarávateľom, Ministerstvom dopravy a výstavby SR, sa podľa spoločnosti jasne uvádza, že stavebné povolenia sa budú poskytovať s konkrétnym a jasným termínom, ktorý nebol splnený niekoľko mesiacov (v prípade križovatky D4 a D1 bol termín január 2019 – poz. red.). „Očakávali sme, že tieto veci budú splnené, pretože to bola podmienka dohody,“ upozornila D4R7 Construction.

Ministerstvo dopravy a výstavby pre agentúru SITA uviedlo, že výstavba D4 a R7 je v zmysle koncesnej zmluvy plne v rukách koncesionára. „Rezort dopravy víta vyjadrenia koncesionára, podľa ktorých bude možné niektoré úseky R7 otvoriť s predstihom. V spolupráci s koncesionárom pracujeme na minimalizácii meškaní na problematických úsekoch,“ poznamenal rezort dopravy.

Podľa aktuálne platných termínov v koncesnej zmluve (uzavretej v máji 2016) medzi Ministerstvom dopravy a výstavby SR (MDV) a koncesionárom Zero Bypass Limited (na čele so španielskou spoločnosťou Cintra) by mali časť R7 od Ketelca (križovatka D4 a R7) po Holice a časť D4 od Ketelca po Raču odovzdať do užívania v apríli 2020. Zvyšné časti D4 od Jaroviec po Ketelec (vrátane dunajského súmostia) a R7 od Prievozu po Ketelec by mali byť hotové v októbri 2020.

VIDEO: Pozrite si unikátne zábery z vtáčej perspektívy ako v lete pokročili práce na všetkých úsekoch obchvatu Bratislavy, vrátane šiesteho mosta cez Dunaj a rýchlostnej cesty R7.

D4R7 Construction podotkla, že pracuje iba v súlade s platnými stavebnými povoleniami a v plnom súlade so všetkými slovenskými normami podľa návrhu, ktorý si vybralo ministerstvo dopravy. V tomto prípade to považuje za formálnu administratívnu záležitosť. „Práce začali podľa vydanej zmeny stavebného povolenia, aby boli objekty v križovaní D4/D1 ukončené v termíne. Revidované povolenie bolo vydané, no keďže do procesu vstúpilo odvolanie tretej strany, nestihlo nadobudnúť právoplatnosť, čím sa proces predĺžil,“ priblížil zhotoviteľ pre agentúru SITA. Navyše, špeciálny stavebný úrad na ministerstve dopravy a výstavby požiadal o 90-dňové predĺženie lehoty na rozhodnutie, aby posúdil toto odvolanie, čo významne predĺžilo legislatívny proces nad rámec štandardných lehôt.

Ministerstvo dopravy a výstavby priznalo problémy na niektorých úsekoch s majetkovo-právnym vysporiadaním pre špekulantov s pozemkami. Z tohto dôvodu musel štát zmeniť príslušný zákon v zrýchlenom konaní. „Okrem toho vznikli problémy aj na strane koncesionára so zmenami stavby na vysúťažený dizajn predovšetkým pre obštrukcie zo strany niektorých záujmových skupín. Štát spolu s koncesionárom robia všetko pre to, aby sa dopady týchto udalostí zmenšili na minimum,“ dodal rezort dopravy pre agentúru SITA. Koncesionár Zero Bypass a štát sa budú domáhať svojich nárokov z koncesnej zmluvy cez arbitrážne konanie z iniciatívy koncesionára.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#rýchlostná cesta #R7 #obchvat Bratislavy #diaľnice #D4
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku