O platoch na Slovensku sa práve rozhoduje v automobilkách

, 09.10.2019 08:00

V najväčších slovenských automobilových fabrikách sa rozpútal boj o budúcoročné platy. Výsledná dohoda určí platový tón na Slovensku, keďže automobilky tvoria chrbticu priemyslu. Rokovania sú vyhrotené. V nitrianskom Jaguari odborári hrozia štrajkovou pohotovosťou a v žilinskej Kii prepustili šéfa odborov. Ide o veľa. Investori sú zahraničnými vlastníkmi tlačení k maximálnym ziskom. Odborári zas upozorňujú, že zamestnanci nedostávajú adekvátny podiel.

Tento rok v krajine rastú platy zatiaľ takmer 10-percentným tempom, keď priemerná nominálna mesačná mzda v druhom štvrťroku stúpla podľa Štatistického úradu SR na 1 101 eur. Automobilky argumentujú, že takéto tempo nie je udržateľné v čase spomaľovania hospodárskeho rastu vo svete.

Odbory v nitrianskom Jaguari však žiadajú pre zamestnancov viac. Vedenie je podľa zistení Pravdy naklonené dohode. Slovenský závod je pre britského investora perlou v čase, keď pre hrozbu tvrdého brexitu nie je jasná budúcnosť fabrík v Británii. O nájdenie pre obe strany prijateľného platového kompromisu sa vedenie nitrianskej automobilky pokúsi už v stredu.

„Chceme, aby rokovania boli krátke a dali jasnú odpoveď. Buď sa dohodneme, alebo bude vyhlásená štrajková pohotovosť a otvorí sa cesta k štrajku,“ povedal šéf Moderných odborov Peter Mrázik.

„Veríme, že dosiahneme rozumnú dohodu ako pre našich zamestnancov, tak aj dlhodobú budúcnosť nášho podnikania na Slovensku, pričom je potrebné mať na mysli, akým náročným podmienkam v súčasnosti globálne čelí automobilový priemysel,“ reagovala hovorkyňa Jaguar Land Rover Slovakia Miroslava Remenárová.

Fabrika nachádzajúca sa v meste pod Zoborom pôsobí v regióne s takmer najnižšou nezamestnanosťou na Slovensku, ktorá je vo výške 1,97 percenta. Práve pre nedostatok ľudí je automobilka nútená ponúkať na miestne pomery vysoké mzdy.

„Priemerná mesačná odmena pre zamestnancov vo výrobných prevádzkach dosahuje v závislosti od pracovného zaradenia a profesionálnych skúseností úroveň od 997 eur na pracovných miestach na vstupnej úrovni do 1¤885 eur v hrubom,“ uviedla Remenárová. V nitrianskej automobilke sa rokovania o zvyšovaní miezd rozbehli 5. septembra. Nová dohoda má nahradiť súčasnú kolektívnu zmluvu, ktorej platnosť vyprší 31. decembra 2019. V spomínaných priemerných platoch je zohľadnený aj trinásty plat a všetky bonusy, bez nich sa najnižšie platy podľa inzerátov začínajú od necelých 800 eur.

Viaceré automobilové koncerny momentálne čelia znižovaniu zákaziek pre obchodnú vojnu Spojených štátov amerických s Čínou. Navyše americký prezident Donald Trump môže už v najbližších dňoch vyvolať hospodársky konflikt aj s Európskou úniou, ktorá je stále sužovaná rizikom tvrdého brexitu. Ak Veľká Británia opustí Európsku úniu bez dohody, problémy s dodávkami súčiastok z Británie môže mať práve Jaguar Land Rover Slovakia.

Šéf odborov dostal výpoveď

Ešte komplikovanejšia je situácia v žilinskej automobilke Kia Motors Slovakia, kde šéf miestnych odborov spolu so svojimi dvoma kolegami dostal výpoveď.

„Postupovali sme spravodlivo, ako v prípade iných zamestnancov, hlavným dôvodom ku skončeniu pracovného pomeru boli niekoľkotýždňové absencie týchto troch zamestnancov a ignorovanie platnej legislatívy a dohôd,“ povedal Ján Žgravčák, hovorca Kia Motors Slovakia.

Podľa právneho názoru odborov im zamestnávateľ nemôže dať výpoveď a celý spor rozhodne až súd. „V každom prípade sa to nijako nedotkne kolektívneho vyjednávania a už tento týždeň plánujeme vedeniu podniku predložiť náš návrh na zvyšovanie miezd,“ povedal šéf miestnych odborov Miroslav Chládek. Ten momentálne pracuje za odbormi vyplácanú minimálnu mzdu. Ochotu rokovať potvrdzuje aj automobilka. „Spolupráca aj s týmito troma prepustenými odborármi naďalej trvá, sme v každodennom telefonickom alebo osobnom kontakte,“ uviedol Žgravčák.

Vo veľkých domácich fabrikách sú ľuďmi zvolení šéfovia odborov zamestnávateľom uvoľnení na vykonávanie odborárskej činnosti. Tento špeciálny zamestnanecký štatút potvrdzuje zmluvná dohoda, ktorú Kia Motors Slovakia jednostranne vypovedala, a preto podľa nej mali zamestnanci nastúpiť na svoje pôvodné pracovné miesto.

„Následne opäť požiadať o voľno na výkon odborárskej činnosti. Do práce však nenastúpili, a tak im na základe lehoty určenej Zákonníkom práce bolo po viac ako šiestich týždňoch doručené okamžité skončenie pracovného pomeru k 18. septembru 2019,“ priblížila v tlačovom vyhlásení Kia Motors Slovakia.

Či je takýto postup v súlade so zákonom, rozhodne súd. „Viete, ak si odbory dobre robia spoju prácu a poukazujú na problémy vo fabrike, dávajú podania na inšpektorát práce, tak sú pre zamestnávateľa nepríjemný partner. Takže tvrdý postup zamestnávateľa v podobe výpovede ma neprekvapil. Teraz musíme na súdoch dokázať, že sme pri bránení zamestnancov vždy postupovali v súlade so zákonom,“ uviedol Chládek.

Ťažké časy Volkswagenu Slovakia

Ekonomicky horšiemu obdobiu momentálne čelia zamestnanci najväčšej domácej automobilky Volkswagenu Slovakia. Pre obchodnými vojnami znížený dopyt po luxusných automobiloch sa domáca fabrika aktuálne zameriava na zvyšovanie produktivity práce a v priebehu tohto roka sa rozlúčila s niekoľko tisíc zamestnancami. O prácu v najväčšej súkromnej firme väčšinou prichádzali agentúrni zamestnanci a spoločnosť tiež nepredlžovala pracovné zmluvy na dobu určitú. Časti kmeňových zamestnancov zas bola dočasne ponúknutá práca v zahraničných fabrikách nemeckého automobilového koncernu Volkswagen.

Napriek ťažkým časom sa odbory dokázali s vedením podniku dohodnúť na raste platov aj udržaní práce pre kmeňových zamestnancov. Zástupcovia zamestnancov ešte v auguste tohto roku podpísali s vedením podniku kolektívnu zmluvu platnú až do roku 2023.

„Pre nás je najväčším úspechom garantovanie zamestnanosti všetkým kmeňovým zamestnancom po dobu najbližších piatich rokov. To je jasný dôkaz, že odbory sa s vedením podniku vedia dohodnúť aj v ťažkých časoch, ak sú ich spoločným cieľom spokojní zamestnanci,“ povedal šéf Moderných odborov vo Volkswagene Slovakia Zoroslav Smolinský.

Najväčší automobilový závod na Slovensku aktuálne pri niektorých modeloch čelí poklesu objednávok a pri iných zas rastie dopyt zo strany zákazníkov.

„Pre nás bude kľúčový začiatok budúceho roka, ale sme pripravení aj na extrémne zníženie objednávok. V takom prípade môžeme využiť buď skrátenie pracovného času alebo konto pracovného času,“ dodal Smolinský. Skrátenie pracovného času je v Nemecku označované ako Kurzarbeit a počas neho zamestnanci pracujú len štyri dni do týždňa. Pri využití konta pracovného času zas firma zamestnancom platí plnú mzdu, aj keď sú doma a mimoriadne voľno si ľudia následne odrobia prostredníctvom nadčasov.

Vokswagen Slovakia je stále najväčšou súkromnou fabrikou na Slovensku a minulý rok v ňom pracovalo 14 800 kmeňových zamestnancov. Bez započítania odmien vrcholového manažmentu je priemerná mzda zamestnanca 1¤954 eur v hrubom. Minulý rok brány závodu opustilo 408¤208 osobných motorových vozidiel. Fabrika sa dlhé roky zameriava na výrobu luxusných SUV vozidiel značiek Volkswagen Touareg, Porsche Cayenne, Audi Q7, Audi Q8 a malých mestských automobilov značiek Volkswagen up!, Volkswagen e-up!, Seat Mii, Škoda Citigo.

Relatívny pokoj momentálne panuje v trnavskej automobilke PSA Peugeot Citroën, kde odbory so zamestnávateľom koncom minulého roka dohodli zvyšovanie platov na roky 2019 aj 2020.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#platy #mzda #automobilky
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku