Živá voda na internete pre malé farmy

Ako bez veľkých nákladov rozhýbať výrobu a obchod s čerstvými potravinami na malých rodinných farmách a družstvách?

16.10.2019 12:00
debata

S výborným nápadom prišiel Marek Petriľák, keď na Facebooku založil platformu predstavujúcu chutné čerstvé produkty miestnych farmárov. Nazval ju Naše-Vaše.

Tisíce ľudí prostredníctvom svojich priateľov na sociálnej sieti odrazu spoznalo výrobky a výrobcov, o ktorých dovtedy nemalo tušenie, hoci im farmári žili takrečeno pod nosom.

Slovensko potrebuje nápady mladých a šikových... Foto: ARCHÍV M. PETRIĽÁKA
petrilak marek Slovensko potrebuje nápady mladých a šikových ľudí. Marek Petriľák je rodák zo Starej Ľubovne.

Marek Petriľák je rodák zo Starej Ľubovne, pochádza z rodiny poľnohospodára a teraz si robí doktorandúru na Slovenskej poľnohospodárskej univerzite. Témou jeho vedeckej práce je efektívne fungujúci krátky dodávateľský reťazec. Znie to trochu abstraktne, náležite vedecky, ale vo svojej podstate je to živý projekt, ktorý chytil ľudí za srdce. Celkom iste preto, lebo jeho základom sa stala komunikácia blízka ľuďom 21. storočia.

Veľa rozprávame o slovenských potravinách. Ale ako sa dostať k ich prameňu obíduc všetkých sprostredkovateľov? Jednoducho, vytvorením nákupnej platformy na dostupnej sociálnej sieti, ktorá dá do pozornosti bryndzu, oštiepky, parenice, nite, košíky s čerstvými mliečnymi výrobkami z fariem. Práve to urobil Petriľák.

Bystrý východniar je inovátor, akých Slovensko potrebuje. Vybudoval most, ktorý spája malých výrobcov s ich potenciálnymi zákazníkmi. Čo robia farmári? Venujú sa svojim hospodárstvam. Mnohí nadväzujúc na tradície predkov obnovili výrobu tradičných potravín, ale nemajú zvyšné prostriedky na marketing ani skúsenosti s ním. A tu sa na scéne objavuje Petriľák, chlapec z periférie, a oslovuje farmárov s nápadom, že im vytvorí profily zobrazujúce ich produkty a farmu, miesto a prostredie, kde vznikajú.

Plachtinská farma Baránek. Foto: M. Petrilák
Plachtinská farma Baránek Plachtinská farma Baránek.

Prvý krok sa mu vydaril aj preto, lebo jeho nápad predstavila verejnosti populárna televízna Farmárska revue a podporil ho svojou autoritou aj Stanislav Voskár, predseda Slovenského mliekarenského zväzu. Aby nápad nezostal visieť kdesi v povetrí, potreboval Petriľák osobne hovoriť s farmármi. Kde na to vziať prostriedky?

Cez portál Ľudia ľuďom oznámil, čo má za lubom, a tí, čo pochopili jeho zámer, sa mu poskladali na pracovné cesty k drobným slovenským hospodárom. Dovedna sa vyzbieralo vyše 200 eur, čo stačilo na to, aby mladý doktorand autom obišiel Oravu, Kysuce, okolie Veľkého Krtíša, Tisovca a presvedčil 27 farmárov, že platforma Naše-Vaše môže byť pomyselným mostom, ktorý k nim privedie spotrebiteľov.

Vzápätí mladý muž vytvoril deväť profilov pre najodvážnejších hospodárov. Keď sa ocitli na sociálnej sieti, prišlo nečakané facebookové zúročenie v podobe 40-tisíc reakcií, na konci ktorých boli reálne nákupy čerstvých slovenských potravín.

Petriľák s dobrým nápadom rozhýbal k akcii obe strany slovenského potravinového sveta, producentov aj ich potenciálnych a dnes už aj reálnych spotrebiteľov.

Zámer vytvoriť priestor pre tovar miestnych poľnohospodárov s pridanou hodnotou, ktorý bude distribuovaný a spotrebovaný v každom regióne, začína fungovať. Ľudí k činu dostal mladík, ktorý nemal naporúdzi nič viac než dobrý nápad. Neopieral sa o žiaden štátny aparát, najnevyhnutnejšie financie na živú osobnú komunikáciu s farmármi mu pokryla zbierka, podpora ľudí a priateľov, čo si uvedomili, že z tejto podnikateľskej iskierky vzbĺkne plameň, ktorý osvieti možnosti podnikania.

Farma Horné Srnie. Foto: M. Petrilák
Farma Horné Srnie Farma Horné Srnie.

Projekt Naše-Vaše už žije svojím životom, potraviny z malých fariem sa začínajú lepšie predávať, lebo je za nimi odporúčanie našich-vašich osobných priateľov. Produkty sú pod trvalou spotrebiteľskou kontrolou.

"Ochutnala som vynikajúcu bryndzu,“ napísala jedna z novozískaných fanúšičiek. Tým povzbudila k návšteve hospodárstva so salašom svojich známych a motivovala baču a jeho rodinu. Malé farmy boli pokropené živou vodou.

Slovenské potravinové hospodárstvo potrebuje mladú krv, ktorá ho okysličí životodarnými nápadmi. Marek Petriľák našiel spôsob, ako bez veľkých rečí robiť poctivú agrárnu politiku, z ktorej majú osoh drobní hospodári aj spotrebitelia. Inak na sociálnej sieti sú fotografie, čo ilustrujú, že máme hospodárov, ktorých produkty prekračujú rámec bežnej remeselnej výroby. A bonusom návštevy týchto hospodárstiev môže byť prechádzka po naozaj dobre spravovanej krajine. Tam pochopíme všestrannú rolu poľnohospodárstva v krajine.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Potraviny #internet