Pre tunel Višňové svitá nová nádej. Dostavia ho slovenská firma?

Práce na tuneli Višňové pri Žiline by sa mohli znova rozbehnúť. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) totiž dokončila súťažné podklady pre stavbu D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala a vyhlásenie súťaže na zhotoviteľa hlavnej trasy úseku sa predpokladá v najbližších týždňoch.

22.10.2019 12:00
debata (22)

Podľa NDS sa v súčasnosti finalizuje dokumentácia pre ex ante kontrolu na Úrade pre verejné obstarávanie. Súťažné podklady prerokovala NDS s agentúrou Jaspers, Útvarom hodnoty za peniaze a do diskusie bol zapojený aj Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy.

„NDS v najbližších dňoch zverejní koncept podkladov na pripomienkovanie s cieľom v čo najväčšej možnej miere predísť obštrukčnému správaniu stavebných spoločností pri samotnej súťaži,“ vysvetlila hovorkyňa NDS Michaela Michalová. Taktiež zdôraznila, že finálna verzia tendrovej dokumentácie podlieha kontrole a schváleniu ministerstva dopravy. Až následne sa pristúpi k vyhláseniu súťaže na zhotoviteľa hlavnej trasy úseku.

Proces verejného obstarávania je pre čo najrýchlejšie dokončenie úseku rozfázovaný na štyri etapy. „Ako prvý sa začne súťažný dialóg na diaľničný úsek D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala vrátane tunela Višňové. Nasledovať bude súťaž na stredisko údržby vrátane operátorského pracoviska, ako tretie sa vyhlási verejné obstarávanie na technológiu tunela a poslednou bude súťaž na odpočívadlo Turie,“ zhrnula Michalová.

Naťahovanie sa s Talianmi

Pôvodný zhotoviteľ úseku D1, taliansko-slovenské združenie Salini Impregilo – Dúha, nebol schopný za podmienok pôvodnej zmluvy pokračovať vo výstavbe, preto s ním NDS v marci skončila kontrakt. Koncom júna združenie podpísalo protokol o opustení staveniska. Bývalý zhotoviteľ začal s prácami na úseku v lete 2014, práce mal dokončiť do decembra 2019. Dodávatelia, ktorí pracovali na diaľnici D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, sú však už takmer vyplatení. Subdodávateľov vyplatil bývalý zhotoviteľ. Išlo o jednu z hlavných podmienok dohody o ukončení kontraktu medzi NDS a vtedajším zhotoviteľom úseku D1, teda konzorciom Salini Impreglio – Dúha.

NDS uvádza, že doterajší zhotoviteľ uhradil dodávateľom zatiaľ 89,7 percenta záväzkov. Vyplácanie dodávateľov kontroluje sama NDS. „NDS sa s doterajším zhotoviteľom úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala dohodli, že sa nevzdávajú svojich nárokov zo zmluvy o diele a vysporiadajú si ich mimo staveniska. NDS a zhotoviteľ zatiaľ predložili na posúdenie medzinárodnej Komisii na riešenie sporov, ktorá bola zriadená 28. januára 2019, zrejme najväčší a najkomplexnejší nárok zhotoviteľa,“ uvádza NDS v tlačovej správe. Komisia zasadala 9. a 10. augusta tohto roka, pričom obe strany na stovkách strán textu obhajovali svoje postoje.

.....

VIDEO: Smutné zábery na nedokončenú diaľnicu pri Žiline. Bude sklz tri roky?

Video

Dostavia tunel slovenská firma?

<A> Za jednu z hlavných priorít pri výbere nového zhotoviteľa na dokončenie stavby úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové považuje NDS kvalitu a rýchlosť výstavby. Úsek pri Žiline, ktorý mal byť pôvodne hotový koncom tohto roka, musí byť dokončený najneskôr do konca roka 2023, aby mohol byť financovaný z prostriedkov Európskej únie v súčasnom programovom období 2014 – 2020.

„Pre nás bude prioritou aj termín dokončenia, to znamená kvalita a rýchlosť dokončenia tohto úseku,“ povedal generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin ešte začiatkom apríla tohto roka. „Potrebujeme tam kvalitného, skúseného, dobrého zhotoviteľa, a máme takých na Slovensku,“ uviedol v tom čase šéf diaľničiarov. Budúceho zhotoviteľa chce NDS vybrať formou súťažného dialógu s uchádzačmi na základe určitých kritérií, ktoré zhotoviteľ musí spĺňať, aby takúto stavbu mohol dostavať.

„Musí to byť zhotoviteľ, ktorý stavia diaľnice, má na to kapacity ľudské, materiálne, strojnotechno­logické. Súťažný dialóg je jedna z foriem verejného obstarávania. Výber zhotoviteľa veľmi intenzívne konzultujeme, radíme sa, resp. žiadame odborné posudky a stanoviská Úradu pre verejné obstarávanie,“ priblížil Ďurišin.

© Autorské práva vyhradené

22 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #NDS #tunel Višňové