Poistky prudko zdražejú mladým šoférom

Kto sa nevie na cestách zmestiť do kože, výrazne si priplatí za povinnú poistku vozidla. Poisťovne sa tento rok rozhodli pre radikálne riešenie. Pre časté dopravné nehody prišli mladí vodiči na slovenskom trhu o možnosť lacného poistenia automobilu.

19.11.2019 06:00
dopravna nehoda Foto:
debata (40)

V tomto segmente po prvý raz žiadna poisťovňa neponúka lacné povinné zmluvné poistenie ani vodičom jazdiacim bez dopravnej nehody. Taký je výsledok prieskumu denníka Pravda realizovanom medzi deviatimi domácimi poisťovňami. V týchto dňoch dostávajú návrhy nových cien povinného zmluvného poistenia státisíce vodičov, ktorým platnosť zmluvy vyprší koncom roka 2019. Ešte minulý rok sa nízkymi cenami snažili aj o mladých vodičov bojovať viaceré poisťovne. V poisťovni Uniqa mal 21-ročný Košičan jazdiaci na Škode Octavia z roku 2004 cenu povinného zmluvného poistenia vo výške 171,24 eura a v aktuálnom cenníku je cena až 357,47 eura. K podobnému prudkému zdražovaniu prišlo aj v poisťovni Kooperativa, kde cena stúpla zo 129 eur na 255,77 eura.

Z prieskumu denníka Pravda tiež vyplýva, že poisťovne zvýšili ceny v 36 z 54 prípadov, v desiatich nechali ceny nezmenené a v ôsmich poistky zlacneli.

S výnimkou segmentu mladých šoférov priemerne prichádza k miernemu zdražovaniu podobnému tomu z predchádzajúcich rokov. „V ostatných dvoch rokoch prichádza k miernemu nárastu priemerných cien na úrovni 5 až 6 percent celého stále stratového trhu. Inak to nebude v tomto vysokokonkurenčnom prostredí ani v roku 2020,“ povedal analytik spoločnosti Netfinancie Vladimír Cvik.

Video
S Vladimírom Cvikom, výkonným riaditeľom spoločnosti Netfinancie.sk o všetkom, čo vplýva na ceny PZP.

Podľa poisťovní za súčasným zdražovaním stojí tvrdý boj o zákazníka, ktorý pár rokov dozadu prudko zrazil ceny povinného zmluvného poistenia (PZP) automobilov a dnes preto peniaze vybrané od poistených šoférov vraj nestačia na pokrytie všetkých škôd. „Autopoistenie je na Slovensku dlhodobo stratové, aktuálne sa strata pohybuje okolo 11 percent, čo v praxi znamená, že poisťovne na 100 eur, ktoré na poistnom vyberú, ďalších 11 eur doplatia,“ povedala Beata Lipšicová, hovorkyňa poisťovne Uniqa. Zároveň existujú aj ďalšie dôvody na zdražovanie. „Okrem iného fakt, že v servisoch rastú ceny za opravu poškodených vozidiel a súčasne rastú aj náklady za škody na zdraví,“ dodala Lipšicová.

Lacnejšie je to bez nehôd v malom meste

„Vyššia cena poistenia u nás vychádza rizikovým vodičom, ktorí v posledných troch rokoch spôsobili nehodu. Naopak, nižšiu cenu poistenia ponúkame skúseným vodičom z menších miest a obcí s bezškodovým priebehom. Naše poistenie sa oplatí aj pre mladších vodičov od 24 rokov a zodpovedných vodičov z väčších miest,“ povedal Ladislav Prekop, riaditeľ on-line úseku v poisťovni Genertel.

Ponúkať nižšie ceny vodičom jazdiacim bez nehody sa snaží väčšina domácich poisťovaní. „V máji tohto roku sme vytvorili nový produkt, ktorý prichádza so širšou a presnejšou segmentáciou ceny, prípadne rozširuje ponuku pripoistení. Podrobný systém segmentácie umožňuje, aby sme odlíšili rizikovejších klientov od tých menej rizikových, ktorým chceme ponúkať nižšie poistné ako tým, ktorí sú rizikovejší. Tí si, naopak, priplatia,“ dodal Matej Neumann, hovorca poisťovne Union. S vyššou cenou musia počítať aj tí vodiči, ktorí sa napriek jazde bez dopravných nehôd nachádzajú v rizikovej skupine šoférov. „V rámci segmentácie PZP sme upravili základné poistné pre vybrané rizikové skupiny, napr. mladí vodiči si v tomto roku priplatia,“ povedala Silvia Nosková Illášová, hovorkyňa poisťovne Kooperativa.

Daňou za nízke ceny povinného zmluvného poistenia je aj nižšie krytie rôznych škodových udalostí. Škodu, ktorú spôsobí vinník dopravnej nehody, kryje havarijné poistenie. Väčšina poisťovní nie je ochotná z povinného zmluvného poistenia šoférom zaplatiť ani prasknuté predné sklo. Takúto dopravnú nehodu môže spôsobiť od zadného kolesa automobilu nešťastne odletený štrk. V lepšom prípade výmenu čelného skla zaplatí vinník dopravnej nehody, v horšom majiteľ poškodeného automobilu. V praxi sa totiž veľmi ťažko dokazuje, od ktorého automobilu odletel kameň.

Lacné, ale bez služieb

Podpis zmluvy povinného zmluvného poistenia zabezpečí motoristom aj rôzne asistenčné služby. Poisťovne napríklad zabezpečia priamo na ceste opravu poškodeného vozidla a v prípade vážnejšej poruchy odtiahnutie z miesta dopravnej nehody. Pasažierom poškodeného automobilu tiež vybavia náhradnú dopravu a majiteľa poškodeného automobilu informujú o rozsahu škôd. „Ďalej základné úrazové poistenie, ktoré kryje úraz vodiča pri dopravnej nehode, a tiež právnu pomoc,“ povedala špecialistka externej komunikácie poisťovne Allianz Helena Kanderková. Pri dopravnej nehode bez zranení je pre vodičov najdôležitejšia rýchlosť príchodu servisných technikov. „V rámci asistenčných služieb garantujeme príchod špecialistov na cestách v prípade núdzovej situácie do 60 minút,“ tvrdí Prekop.

V snahe získať čo najviac zákazníkov niektoré poisťovne ponúkajú nielen veľmi lacné povinné zmluvné poistenie s nízkym krytím, ale aj drahšie, pokrývajúce viac nehodových situácií. „V rámci PZP si môžu vodiči vybrať z troch balíkov. V závislosti od zvoleného balíka majú pri povinnom zmluvnom poistení poistený napríklad aj úraz dopravovaných osôb, riziko smrti, trvalých následkov a nevyhnutného liečenia zranení spôsobených úrazom dopravovaných osôb vrátane vodiča,“ uviedla špecialistka externej komunikácie v Generali Poisťovni Katarína Kukurová.

Čím sa poisťovne líšia

ČSOB poisťovňa zas lepšie poistné krytie vodičom ponúka v mini havarijnom poistení. To je zamerané hlavne na situácie, ktoré vodič nemôže veľmi ovplyvniť. „Napríklad krádež, poškodenie prírodným živlom či zrážka so zverou,“ priblížila Anna Jamborová, hovorkyňa ČSOB poisťovne. Niektoré poisťovne sa snažia klientov zaujať aj on-line komunikáciou prostredníctvom mobilného telefónu. Okrem už tradičných zliav v prípade uzatvorenia povinného zmluvného poistenia sa začínajú presadzovať aj nové on-line služby. Napríklad v smartfóne nainštalované aplikácie ponúkajú šoférom pomoc s vyriešením dopravnej nehody.

„V prípade služby Geolink ide o jednoduchú mobilnú lokalizáciu klienta v situácii, keď nevie, kde sa presne nachádza, a potrebuje pomoc asistenčnej centrály. Nástroj Digitálny odťah umožní klientom v reálnom čase sledovať prichádzajúce vozidlo odťahovacej služby a vzájomne sa jednoducho lokalizovať,“ priblížil Ivan Bobošík, hovorca poisťovne Groupama. Poisťovňa tiež pristúpila k elektronickému zasielaniu oznámení o splatnosti poistného formou e-mailových notifikácií v niekoľkodňovom predstihu.

Video
Čo všetko môže PZP obsahovať a do akej miery môže nahradiť havarijnú poistku? S Vladimírom Cvikom, výkonným riaditeľom spoločnosti Netfinancie.sk.

© Autorské práva vyhradené

40 debata chyba
Viac na túto tému: #mladí vodiči #dopravná nehoda #povinné zmluvné poistenie