Elektromobily spôsobujú prepúšťanie, prídu o prácu aj Slováci?

V automobilovom priemysle prichádza dramatická zmena. Automobilka Audi plánuje prepustiť tisíce zamestnancov, doteraz zamestnáva 61-tisíc ľudí. Značka prémiových automobilov oznámila, že chce do roku 2025 znížiť počet pracovných miest až o 9 500. Automobilka však nebude len prepúšťať, ale aj vytvorí 2-tisíc nových pracovných miest zameraných na elektrickú mobilitu či nové technológie.

29.11.2019 09:00
Audi e-Tron, SUV Foto: ,
Prvé elektrické SUV Audi e-Tron.
debata (53)

S prepúšťaním svojich pracovníkov Audi ušetrí 6 miliárd eur počas 10 rokov a tie následne vraj využije v nových technológiách. Prepúšťať budú najmä ľudí, ktorí pôjdu do dôchodku.

Elektromobilita sa šíri po celej Európe, a to zatiaľ najmä u výrobcov, ktorí sa pripravujú na expanziu. Na cestách zatiaľ mnoho elektromobilov nevidieť, keďže je slabá sieť nabíjacích staníc, elektroautá majú problémy s dojazdom a ceny elektroáut sú vysoké. To sa však má časom zmeniť. Európska únia chce, aby od roku 2030 bolo každé tretie predané vozidlo na elektrický pohon.

Brusel stanovil emisné limity, ktoré automobilky nemôžu splniť inak, len vyšším predajom elektromobilov. Zároveň sú elektrické autá dotované. Na Slovensku aktuálne štát na elektromobil prispeje sumou 8-tisíc eur a na plug-in hybrid sumou 5-tisíc eur. Od roku 2025 by sa mal dopyt po klasických autách v Európe spomaliť. Autá, ako ich poznáme teraz, tak môžu mať onedlho zlatú éru za sebou.

Obrovské plány pre e-mobilitu

Automobilku Audi vlastní Volkswagen, ktorý má vo svojom portfóliu aj značky Porsche, Škoda, Bugatti či Lamborghini. Volkswagen investuje miliardy dolárov do výroby elektrických či hybridných verzií vozidiel. Do roku 2028 chcú Nemci priniesť na trh 70 nových elektrických modelov. Spoločnosť Audi má v pláne prerobiť svoje dve hlavné továrne na výrobu elektrických vozidiel. Audi dúfa, že závody v Ingolstadte a Neckarsulme vyrobia až 675 000 automobilov ročne. Audi uviedla na trh svoje prvé elektrické SUV e-Tron, ktorý je vyrábaný v Bruseli, tento závod slúži na výrobu automobilov, ktoré sú poháňané fosílnymi palivami.

„V prípade prepúšťania v Audi je dôvodom optimalizácia výroby a úspora nákladov,“ hovorí Boris Tomčiak, analytik zo spoločnosti Finlord. Výrobcovia áut sa po celom svete predháňajú jeden pred druhým, aby sa prispôsobili trendu ekológie, keď benzín a naftu nahradí elektrina. „Všetky automobilky sa snažia o optimalizáciu nákladov a zefektívňovanie výroby a dá sa očakávať, že zamestnanosť v sektore bude mierne klesať. To by však nemal byť až taký veľký problém pre európsku ekonomiku,“ dodáva Tomčiak.

Prídu o prácu aj Slováci?

Prepúšťanie by sa nemalo vo veľkej miere dotknúť Slovenska. Menšiu optimalizáciu pracovných miest však vylúčiť nemôžeme, tvrdí Tomčiak.

„Pre celé Slovensko je dôležité, aby sa znížila naša závislosť od automobilového sektora. Musíme rozvíjať ďalšie perspektívne odbory, ako sú napríklad medicína, IT či robotika,“ dodal.

Výroba áut na elektrinu je totiž menej náročná na pracovnú silu, a tak hrozí presun produkcie zo Slovenska späť do materských závodov automobiliek v Nemecku a vo Francúzsku. Na Slovensku je priamo aj nepriamo na štyri etablované automobilky nadviazaných až 200-tisíc pracovných miest.

Priamo vo výrobe áut sú nadštandardné priemerné platy od 1 500 do 2 000 eur za mesiac. „Predaje áut už nebudú rasť tak rýchlo a zároveň sa vďaka robotike zvyšuje počet áut vyrobených na jedného zamestnanca. Do budúcnosti bude počet ľudí zamestnaných v automobilkách skôr klesať, ako rásť,“ povedal Tomčiak.

Nové modely áut či technológie stoja nemalé peniaze, preto sa niektoré automobilky spájajú či hľadajú nové spolupráce. Príkladom je skupina Fiat Chrysler a značka Peugeot PSA, ktoré oznámili minulý mesiac, že sa spoja. Nemeckí producenti BMW a Daimler vytvorili spoločný podnik, ktorý bude vyvíjať technológiu bez vodiča. Automobilka Honda zas investovala do motorových vozidiel s vlastným pohonom od General Motors.

Prepúšťanie v automobilovom priemysle sa odohráva počas celosvetového prepadu predaja áut. Tento stav sa môže dokonca ešte zhoršiť, pretože celosvetové ekonomiky spomaľujú či sa dostávajú do recesie. Podľa agentúry Fitch Ratings sa očakáva, že pokles v predaji automobilov v tomto roku bude na úrovni približne 3,1 milióna vozidiel.

© Autorské práva vyhradené

53 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobil #automobilky #elektromobilita