V nočných rýchlikoch jazdí súkromná ochranka, dbá o bezpečnosť

Štyri nočné rýchliky Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK) v rámci testu počas štyroch mesiacov od novembra do februára sprevádzajú príslušníci bezpečnostnej služby Special Service International SK, s. r. o., Bratislava. Dopravca má s ňou uzavretú rámcovú dohodu o poskytovaní strážnej služby za 34 tisíc eur bez dane z pridanej hodnoty.

29.11.2019 16:11
debata (6)

„Táto zmluva umožňuje rozšírenie rozsahu poskytovaných služieb v zmysle podmienok určených v zmluve. Súčasťou zmluvy sú aj hodinové sadzby, v zmysle ktorých bola vypracovaná cenová ponuka,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca ZSSK Tomáš Kováč. Uvedená cena je podľa neho len približná, účtuje sa podľa reálneho nasadenia príslušníkov SBS.

„Vzhľadom na to, že ZSSK ma rámcovú platnú zmluvu na poskytovanie strážnej služby, ďalší dodávatelia neboli vo veci skúšobnej prevádzky stráženia nočných vlakov oslovení,“ poznamenal Kováč. Special Service International SK bola víťazom riadneho výberového konania v roku 2019, ktorého sa zúčastnili aj spoločnosti SECAR, spol. s r. o., a Centr Group SR, s. r. o. ZSSK oslovila aj spoločnosť ABAS SR Management, s. r. o., ktorá ponuku nepredložila.

Príslušníci bezpečnostnej služby sprevádzajú štyri nočné rýchliky medzi Bratislavou a Košicami – R 614 Zemplín, R 615 Zemplín (Bratislava – Žilina – Humenné), R 800 Poľana a R 801 Poľana (Bratislava – Zvolen – Prešov). Už počas prvých siedmich dní nasadenia vo vlakoch zasahovali zamestnanci SBS celkom trinásťkrát. Z vlakov vyprevádzali podgurážených či agresívnych cestujúcich, prípadne takých, ktorí nemali platný cestovný lístok a neboli ochotní si ho dodatočne zakúpiť. Počas štyroch mesiacov štyri nočné diaľkové vlaky prevezú približne 240 tisíc cestujúcich a predpokladané tržby z ich prepravy sa pohybujú na úrovni viac ako milión eur. O tom, či bude dopravca pokračovať v nasadzovaní SBS do nočných vlakov, prípadne v akej forme bude spolupráca fungovať, rozhodne až po vyhodnotení pilotného projektu.

Zo štatistík odboru inšpekcie a kontroly ZSSK vyplýva, že v nočných vlakoch je obťažovanie cestujúcich ich spolucestujúcimi častejšie ako v iných, najmä pod vplyvom alkoholu. Hoci sa podľa národného dopravcu vlakový personál vždy snaží situáciu riešiť, nezriedka je potrebné privolať do nasledujúcej stanice políciu, čo často spôsobuje meškanie vlaku. „Žiaľ, niekedy sa naši vlakvedúci ani pri najväčšej asertivite, tolerantnosti a odvahe nevedia postaviť agresívnemu cestujúcemu,“ povedal predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký. „Navyše, frekvencia incidentov na oboch tratiach mala do konca októbra rastúcu krivku. Dostávali sme desiatky sťažností poštou, e-mailom aj cez sociálne siete. Napriek maximálnej ústretovosti Policajného zboru SR nie je možné volať takmer ku každému vlaku hliadku a zakaždým tak naberať meškanie. Preto sme sa rozhodli vyskúšať túto cestu,“ uviedol Hlubocký.

6 debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #vlaky #Železničná spoločnosť Slovensko