Na hraniciach s Českom môže skolabovať doprava. Česi spúšťajú nové mýto

V nedeľu začne na českých diaľniciach fungovať nové mýto. Jeho spustenie budú v prvých dňoch zrejme sprevádzať dlhé kolóny kamiónov na hraničných prechodoch.

29.11.2019 19:57
debata (7)

Budú dôsledkom pomalej registrácia dopravcov do nového systému, v piatok ich chýbalo stále viac než 150 000 z celkom očakávaného počtu 458 000. CzechToll, budúci správca systému, preto pri hraniciach v minulých dňoch rozmiestnil mobilné registračné pracoviská a posilnil kapacity obchodných miest a riadiacej centrály.

Podľa údajov z piatkového rána bolo do nového českého mýtneho systému zatiaľ prihlásených viac ako 300 000 vozidiel. K dopravcom odoslali necelých 200 000 palubných jednotiek. Stále zostáva prihlásiť desiatky tisíc áut napríklad z Poľska alebo Nemecka.

Pre nedostatočné registrácie a pomalé preberanie palubných jednotiek tak hrozia najmä pri hraniciach dlhé kolóny, a to hlavne od pondelkového rána. Najhoršia situácia sa podľa dopravného modelu CzechTollu dá očakávať na česko-slovenskom prechode Lanžhot na Břeclavsku, kde by kolóny mohli dosahovať až 12 kilometrov. Rady viac ako desať kilometrov hrozia napríklad aj pri Bohumíne. Niekoľkokilometrové kolóny hrozí na ďalších hraničných priechodoch, najmä s Poľskom a Slovenskom, nárazovo aj vo vnútrozemí.

CzechToll preto posilnil kapacity registrácií. Už v tomto týždni sa začalo pri hraniciach pohybovať 15 registračných vozidiel, ktoré budú v prípade potreby prechádzať medzi jednotlivými krízovými miestami. Autá stoja najmä v blízkosti hraničných priechodov alebo na veľkých odpočívadlách v ich blízkosti. Popri tom spoločnosť vytvorila ďalších 11 dočasných pracovísk, ktorými rozšírila kapacitu zavedených obchodných miest, ide hlavne o benzínovej pumpy. Minimálne pre celý budúci týždeň CzechToll tiež zdvojnásobí počet pracovníkov pražskej riadiacej centrály na 120 pracovníkov. Prevádzka budú koordinovať tiež posilnené policajné hliadky.

Nové mýto bude fungovať na 2300 kilometroch diaľnic a ciest. Oproti súčasnosti sa tak mýto rozšíri o približne 860 kilometrov ciest prvej triedy, na ktorých bude systém spustený na začiatku budúceho roka. Systém je postavený na satelitnej technológii, bude tak využívať služby satelitných a navigačných systémov ako GPS, Galileo alebo Glonass.

Súčasne so spustením nového mýtneho bude vypnutá existujúca mikrovlnná technológia, ktorej najviditeľnejšou časťou boli mýtne brány. Nový systém bude využívať 49 týchto brán na kontrolu zaplatenie mýta, ďalších 11 postaví na nových úsekoch. Pre ďalších zhruba 210 brán, ktoré zostanú po súčasnom systéme, hľadá štát využitie, jedným z nich by mal byť napríklad systém elektronických diaľničných známok.

Nové mýto bude prevádzkovať konzorcium firiem CzechToll zo skupiny PPF podnikateľa Petra Kellnera a slovenský SkyToll, ktoré zvíťazilo v tendri na nový mýtny systém a jeho prevádzkovateľa vlani. Uspelo s ponukou 10,75 miliardy korún za desaťročnú prevádzku mýta. To v Česku doteraz prevádzkovala firma Kapsch. Od roku 2007 štát na mýte vybral okolo 108 miliárd korún.

7 debata chyba
Viac na túto tému: #Česko #diaľnice #Mýto #SkyToll #Czech Toll