Štátny dopravca je on-line, aj so školáckymi chybami

, 11.12.2019 07:00

Nový web Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), ktorý štátna spoločnosť spustila pred dvoma týždňami, má ešte rezervy. Web je modernejší a rýchlejší, ale niektoré veci zamrzia.

Ak si kupujete bezplatný lístok, musíte si kúpiť zvlášť lístok a potom dodatočne miestenku. Pri kúpe lístka sa vám môže stať, že namiesto informácie o úspešnej kúpe vám web oznámi, že nákupný košík je prázdny. Problém tiež zostáva, že národný dopravca si ponechal na vrátenie sumy za lístok až 30 dní. Ak si cestujúci kúpi lístok on-line u súkromného dopravcu, ten plnú sumu za stronovaný lístok bez poplatkov pripíše na účet okamžite.

Spusteniu novej webovej stránky spoločnosti predchádzalo aj testovacie obdobie, keď ZSSK zisťovala, čo cestujúci najčastejšie vyhľadávajú na jej stránke. Webovú stránku národného dopravcu navštevuje 650-tisíc ľudí mesačne, ľudia najčastejšie hľadajú informácie o vlakoch InterCity, prepravu bicyklov, zvierat a batožín. Ľudia si už zvykli nakupovať lístky na vlak on-line a v októbri až 43 percent ľudí zvolilo práve túto formu nákupu.

Železničná spoločnosť Slovensko - webová stránka
Železničná spoločnosť Slovensko - webová stránka

Nový web ZSSK stál 82 500 eur, predpokladaná investícia bola 121-tisíc eur. Jednoduchšia orientácia či pohodlnejšie vyhľadávanie, to sú novinky na novej webovej stránke ZSSK. „Kým starý web vyhľadával iba presne zadané frázy z názvu článku, nový web dokáže intuitívne vyhľadávať v ktorejkoľvek časti webu, čo podstatne zjednoduší a zrýchli vyhľadávanie a orientáciu na stránke,“ informuje Alena Mižiková, vedúca tímu rozvoja a správy webovej stránky.

Nový web je založený na redakčnom systéme (CMS) WordPress, ktorý je prepracovaný podľa požiadaviek a kritérií ZSSK. „Interne sme si urobili hĺbkovú analýzu na základe niekoľkých nástrojov (Google Analytics, Google Search Console, SEO Frog, SEO Moz, Alexa Tools), ktorá nám ukázala, ako sa užívateľ na stránke pohybuje, čo hľadá a pod akými kľúčovými slovami,“ povedal člen predstavenstva a riaditeľ úseku služieb ZSSK Radoslav Štefánek.

Najviac lístkov sa stále predáva v pokladniciach na staniciach. Cestujúci však čoraz viac využívajú na nákup cestovných lístkov web či mobilnú aplikáciu Ideme vlakom, ktorá je podporovaná pre operačné systémy iOS a Android. „Cez internet som si chcel kúpiť študentský lístok zadarmo a s ním aj miestenku. Postupoval som podľa krokov na stránke a lístok som si kúpil, ale bez miestenky, pretože tú som si musel kúpiť zvlášť, čo mi zabralo viac času,“ hovorí študent Adam, ktorý nakupuje svoje cestovné lístky pomocou internetu.

ZSSK však tvrdí, že problémy s novým webom nie sú a vyzdvihuje najmä plusy. Jedným zo zlepšení stránky bolo aj lepšie prispôsobenie webovej stránky na displejoch mobilných telefónov. „V súčasnosti takmer 60 % návštevníkov pristupuje na stránku z mobilných zariadení. V tomto smere bolo nevyhnutnosťou prispôsobiť sa požiadavkám užívateľov a zresponzívniť jeho rozhranie pre všetky typy zariadení,“ povedal Milan Hric, riaditeľ sekcie digitalizácie a rozvoja systémov ZSSK.

Podmienky stornovania lístka ZSSK meniť zatiaľ nemieni. „Pri anulovaní cestovného lístka prostredníctvom kreditného konta prebieha vrátenie kreditu s okamžitou platnosťou. Rovnako aj v osobnej pokladnici vyplatí pokladník/poklad­níčka peniaze cestujúcemu ihneď,“ hovorí Tomáš Kováč, hovorca ZSSK. Ak sa však rozhodnete pre zrušenie lístka cez internet, ZSSK má zákonnú lehotu vrátenia peňazí 30 dní. „Cestujúci majú nárok na vrátenú sumu bez storno poplatku len v prípade využitia kreditného konta, kde im vrátime zaplatenú sumu v plnej výške, pričom suma storno poplatku je im vrátená vo forme bonusového kreditu. V prípade vrátenia sumy na účet, resp. osobne v pokladnici sa účtuje storno poplatok podľa platných prepravných a obchodných podmienok,“ dodáva Kováč, storno poplatok vo veľa prípadoch predstavuje desať percent zo sumy cestovného.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#vlaky #Železničná spoločnosť Slovensko
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku