Odklad kysuckej diaľnice, nekonečné kolóny budú pokračovať

Chýbajúce dva úseky kysuckej diaľnice D3 viaznu. Bez obchvatu Kysuckého Nového Mesta sa na Kysuciach roky tvoria nekonečné kolóny. Výstavba diaľnice D3 mala byť pritom podľa harmonogramu z roku 2016 odštartovaná v tomto roku.

12.01.2020 20:00
Čadca, obchvat Foto:
Obchvat Čadce je vo výstavbe.
debata (17)

Na dokončenie diaľnice D3 chýbajú úseky D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto a D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica s celkovou dĺžkou 21,99 kilometra.

Diaľničiari sľubovali, že začnú hľadať zhotoviteľa na úsek D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto, privádzač. Momentálne však prebieha len preberacie konanie pre projektovú dokumentáciu na stavebné povolenie. „Verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavby plánujeme vyhlásiť v lete 2020,“ uviedla hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Michaela Michalová. Príprava a dostavba diaľnic D1 a D3 patria k deklarovaným prioritám vlády.

Podľa odborníka však chýbajú konkrétne skutky. Projektová dokumentácia na kysuckej diaľnici bola aktualizovaná v rokoch 2015 a 2016. V nej boli podľa Pavla Kováčika, prezidenta Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska, riešené kritické miesta.

„Takisto bolo prijaté rozhodnutie o zmene technického riešenia pri Kysuckom Novom Meste, namiesto tunelového podjazdu bola navrhnutá nová estakáda. Začiatkom roka 2016 bol dohodnutý harmonogram tak, aby bola v roku 2019 odštartovaná výstavba. Do dnešného dňa však nemáme ani stavebné povolenie. NDS nepristupovala celkom aktívne k riešeniu ďalších nadväzujúcich technických úloh tak, aby bola možná výstavba úseku odštartovaná čo najskôr,“ uviedol Kováčik pre Pravdu.

Podľa neho je za tým politika. „Na Slovensku máme štvorročné volebné obdobie a príprava jedného úseku diaľnice trvá od 6 do 13 rokov. To je omnoho dlhšie ako trvanie jednej vlády. A tak ako sa vlády striedajú, menia sa aj priority, ktoré má každý minister iné,“ povedal. „Možno by sme na Slovensku mohli podobne ako v Nemecku uzákoniť základné infraštruktúrne projekty formou zákona, aby boli nemenné s výmenou vlád,“ dodal Kováčik.

Diaľničiari teda momentálne nemajú vydané stavebné povolenie, pretože ešte nie je prevzatá dokumentácia pre stavebné povolenie. Práve tá je jedným z podkladov na vydanie stavebného povolenia.

„Bez právoplatného stavebného povolenia nie je možné začať výstavbu,“ doplnila Michalová. Zároveň dodala, že harmonogram z roku 2016 sa ukázal ako nereálny a nezohľadňoval aktuálne legislatívne požiadavky ani možnosti disponibilných finančných zdrojov. „Bez aktualizácie predovšetkým environmentálnej dokumentácie by sa stavba nemohla financovať z eurofondov a ohrozené by mohlo byť aj čerpanie eurofondov na iných stavbách,“ dodala Michalová.

VIDEO: Pozrite si novembrové zábery z výstavby diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec, ktorá prepojí Slovensko s Českom a Poľskom.

Video

Doprava je preexponovaná

Na dokončenie kysuckej diaľnice D3 teda chýbajú dva úseky. Po ich dostavbe bude tranzitná doprava môcť v smere sever-juh obísť Kysucké Nové Mesto. V súčasnosti celý objem dopravy prechádza po ceste prvej triedy I/11.

„Najexponovanejšie miesta z pohľadu dopravy na ceste I/11 na Kysuciach sú v súčasnosti križovatka v Kysuckom Novom Meste a Čadci,“ dodala Michalová. Privádzač bol v rámci úseku D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto pôvodne súčasťou úseku. NDS však túto stavbu od úseku oddelilo, s cieľom urýchliť prípravu a výstavbu na D3. Napriek tomu diaľnica nie je pripravená a diaľničiari začali v roku 2018 len s tendrom na projektové práce.

V septembri roku 2018 bola vyhlásená súťaž na projektovú prípravu úseku D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica. Dlhším z chýbajúci úsekov je D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto s dĺžkou 11,2 kilometra. Diaľnica bude pokračovať od križovatky Žilina, Brodno smerom na sever. Úsek sa bude križovať so železničnou traťou Žilina – Čadca a riekou Kysuca. Pôvodne mala trasa viesť cez hĺbený tunel Kysuca s dĺžkou necelých 600 metrov. Tunel z projektu vypadol a je nahradený estakádou. Úsek sa bude končiť južne od obce Kysucký Lieskovec. Úsek D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica je s dĺžkou 10,79 kilometra kratším z chýbajúcich úsekov. Diaľnica povedie súbežne s cestou prvej triedy I/11 cez katastre Kysuckého Lieskovca, Dunajova a Krásna nad Kysucou. Súčasťou úseku sú obojstranné odpočívadlá. Úsek sa napojí na už existujúcu štvorkilometrovú diaľnicu D3 Oščadnica – Čadca, Bukov, ktorá je však v súčasnosti len v polovičnom profile.

D3 je vraj prioritou

Príprava a dostavba diaľnice D3 je prioritou aj z pohľadu Európskej komisie, keďže ide o súčasť transeurópskej dopravnej siete. Príprava a výstavba D3 patrí aj k prioritám NDS. Prípravu na týchto úsekoch akceleruje v maximálnej možnej miere a jej priebeh je taký, aby tieto projekty spĺňali podmienky na financovanie z nového operačného obdobia 2021 – 2027, respektíve zo zdrojov Európskej investičnej banky.

„V roku 2019 uzavrel minister dopravy s ministrom financií memorandum o financovaní projektov diaľnic a rýchlostných ciest a jeho súčasťou sú aj všetky úseky diaľnice D3, ktoré sú v príprave a predpokladá sa ich spolufinancovanie z budúceho operačného programu,“ uviedla koncom októbra minulého roka Michalová. Za diaľnicu D3 prišli koncom vlaňajšieho októbra do Bratislavy lobovať aj aktivisti z Kysúc a Oravy s papierovými kamiónmi. „Žiadame, aby diaľnica na severe Slovenska bola vyhlásená za medzinárodný problém a medzinárodnú diaľnicu. Je to výrazný posun v našich rokovaniach, pretože problém nespôsobuje domáci ruch, ale medzinárodný tranzit, ktorý zahlcuje Kysuce,“ informoval vtedy primátor Čadce Milan Gura. Do hlavného mesta prišli s petičným výborom aj desiatky obyvateľov regiónu, aby podporili výbor prítomnosťou a symbolickým protestom, keď v rukách ako transparenty mali papierové kamióny.

Obchvat Čadce sa stavia

Vo výstavbe je aktuálne na D3 úsek Čadca, Bukov – Svrčinovec, ktorý bude motoristom slúžiť od decembra 2020. Diaľničné úseky D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto, D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto, privádzač, D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica sú podľa diaľničiarov v rôznych stupňoch prípravy. Predpoklad začiatku výstavby týchto úsekov je postupne v rokoch 2020 – 2022 v závislosti od ukončenia prípravy a zabezpečenia finančného krytia. Ako prvý pôjde do súťaže úsek D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto, privádzač. Koniec výstavby týchto úsekov sa predpokladá v rokoch 2024 až 2026.

Ministerstvo dopravy a výstavby vlani na jeseň uviedlo, že aktívne pracuje na príprave a výstavbe chýbajúcich úsekov na diaľnici D3 cez Kysuce smerom na Poľsko, ktorá rovnako ako D1 patrí medzi priority rezortu v oblasti diaľnic a rýchlostných ciest ako dôležitá severojužná dopravná tepna.

„Termíny realizácie jednotlivých úsekov D3 budú stanovené na základe postupu prípravy projektovej dokumentácie, majetkovoprávneho usporiadania a vydania potrebných právoplatných rozhodnutí a povolení, potvrdení ekonomickej efektívnosti investície a tiež po zohľadnení možností zabezpečenia finančných prostriedkov, ktoré sú nevyhnutné na realizáciu,“ uviedla hovorkyňa rezortu Karolína Ducká.

17 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #D3 #Kysucké Nové Mesto #obchvat Čadce