Ako Detroit? Domáci automobilový priemysel čakajú posledné dobré roky

, 11.01.2020 12:00

Už o tri roky bude končiť výrobný cyklus väčšiny automobilov vyrábaných na Slovensku. Ak automobilové závody nezískajú nové modely môže po rokoch rastu čakať domáci automobilový priemysel obdobie klesajúcej výroby.

Podľa kapitánov slovenského priemyslu sa práve v týchto mesiacoch rozhoduje o tom, ako bude slovenská automobilová výroba vyzerať po roku 2023. Nadnárodným koncernom pritom nezáleží na vývoji zamestnanosti a bez ponúknutia výhod v podobe lacnej pracovnej sily môže Slovensko skončiť ako americký Detroit.

Video: Pozrite si aká budúcnosť čaká slovenský automobilový priemysel.

Rekord vo výrobe áut má trpkú príchuť

Nadnárodné koncerny opäť zabezpečili Slovensku pozíciu celosvetového lídra vo výrobe osobných motorových vozidiel. V domácej ekonomike sa totiž minulý rok vyrobilo 202 automobilov na tisíc obyvateľov. Takto silnú pozíciu nemá automobilový priemysel nikde inde vo svete. "Štyri automobilové závody v roku 2019 spoločne vyrobili približne 1,1 milióna automobilov,“ povedal Alexander Matušek, prezident Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky (ZAP SR).

Na prvý pohľad dobré čísla môžu byť trochu sklamaním, keďže v porovnaní s rokom 2018 sa v roku 2019 zvýšila výroba automobilov len približne o 7-tisíc vozidiel. Minulý rok pritom v meste pod Zoborom už naplno začal vyrábať nitriansky závod automobilky Jaguar Land Rover.

Za slabší rast slovenskej produkcie vozidiel môžu problémy Volkswagenu Slovakia. Bratislavský závod je špecializovaný na výrobu automobilov so spaľovacími motormi, čo v časoch nastupujúcej elektromobility začína byť problém. Po rokoch masívnych náborov automobilka musela v roku 2019 prepustiť tisícky zamestnancov so zmluvami na dobu určitú alebo pracujúcich pre personálne agentúry. "Presné čísla minuloročnej výroby zverejníme až na jar, ale stále sme ostali najväčším výrobcom automobilov na Slovensku,“ ubezpečila hovorkyňa Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovič Makayová.

Výroba áut v automobilke Groupe PSA Slovakia v...
Výroba áut v automobilke Groupe PSA Slovakia v Trnave.
(Kliknutím na obrázok zväčši, otvoriť v novom okne)

Práca pre 275-tisíc ľudí

Na celom Slovensku výroba osobných motorových vozidiel v minulom roku zamestnávala 177-tisíc ľudí. Po započítaní peňazí minutých firmami aj ľuďmi pôsobiacimi v automobilovom priemysle závisí od výroby osobných motorových vozidiel až 275-tisíc pracovných miest. "Podiel automobilového priemyslu na celkovom priemysle dosiahol 49,5 percenta a podiel na exporte 46,6 percenta,“ priblížil Matušek. Takmer polovicu minuloročného vývozu Slovenska tvorili automobily alebo ich súčiastky.

Zväz automobilového priemyslu s rastom produkcie počíta aj v tomto roku, keď sa odhadom vyrobí v domácej ekonomike 1 150 000 auto­mobilov. Slovensko však môže mať pred sebou už len pár dobrých rokov a potom môže prísť k znižovaniu produkcie. Domácim závodom sa totiž stále nedarí naskočiť na prichádzajúcu vlnu výroby vozidiel s nulovými emisiami. Ak Slovensko ostane v budúcnosti orientované len na výrobu automobilov so spaľovacími motormi, postupne zanikne až tretina súčasných pracovných miest.

Prehrávame boj o elektromobilitu

Nadnárodné automobilové koncerny posledné roky výrobu elektromobilov radšej umiestňujú do okolitých krajín. Len v súboji so susedným Maďarskom prehralo minulý rok Slovensko súboj o nový závod automobilky BMW. Budapešť bola úspešná aj pri získaní výskumu automobilky Jaguar Land Rover, ktorá má pri Nitre vybudovaný jediný európsky závod mimo územia Veľkej Británie. V susednej Českej republike zasa automobilka BMW buduje výskumné centrum na testovanie jazdy autonómnych vozidiel.

"Stratili sme konkurencieschop­nosť voči regiónu Vyšehradskej štvorky a postupne ju strácame aj voči krajinám južnej Európy,“ upozornil Matušek. Podľa predstaviteľov domáceho automobilového priemyslu sú mzdové náklady portugalských operátorov výroby už dnes nižšie ako ich slovenských kolegov. Vo Volkswagene Slovakia bola už v roku 2018 priemerná mzda vo výške 1 954 eur v hrubom. V tejto sume nie sú započítané nadštandardné odmeny vrcholového manažmentu. Aj ďalšie automobilové koncerny pôsobiace na Slovensku svojim zamestnancom platia slušné mzdy. V roku 2018 bola priemerná hrubá mzda v PSA Peugeot Citroën Slovakia 1 537 eur, v Kia Motors Slovakia okolo 1 700 eur a v Jaguar Land Rover sa pohybujú nástupné mzdy v závislosti od pracovnej pozície od 997 eur do 1 885 eur.

Rekord aj v predaji nových áut v SR

Podľa viacerých ekonomických štúdií firmy zvažujú presun výroby do krajín s lacnejšou pracovnou silou po tom, ako priemerná mzda v regióne stúpne nad 1 200 eur. Na východe Slovenska sa síce platy ľudí ani zďaleka nepribližujú k tejto úrovni, ale investorov od budovania nových závodov odrádza chýbajúca cestná infraštruktúra. Bez diaľnic totiž nie je možné dodávať automobilové súčiastky v požadovanom čase a práve pre bezproblémovú logistiku si Jaguar Land Rover vybral Nitru.

Podľa automobiliek sa Slovensko môže z výrobnej ekonomiky premeniť na hospodárstvo postavené na inováciách jedine v prípade lepšieho prepojenia vysokých škôl s praxou. V automobilovom priemysle má už dnes 15 percent zamestnancov vysokoškolský titul a potreba špičkových odborníkov bude ešte viac narastať s masívnym nasadzovaním robotov.

Minulý rok rástol na Slovensku aj počet dovezených vozidiel zo zahraničia, ktorých počet stúpol o 1 998 na 113 863 automo­bilov. "V minulom roku padol rekord aj v predaji osobných motorových vozidiel. Celkový počet dosiahol 101 568 vozidiel, čo je v porovnaní s rokom 2018 nárast o 3 488 vozidiel,“ uzavrel viceprezident ZAP SR Pavol Prepiak.

#Slovensko #priemysel #firmy #automobilový priemysel #automobilky
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku