Autodopravcovia vyšli opäť do ulíc

Vyšetrenie mýtneho tendra, zľavy z mýta a viac diaľnic. Tak znejú požiadavky autodopravcov združených v Únii autodopravcov Slovenska. Dodávky a osobné autá tak v piatok absolvovali protestnú jazdu pred Úrad vlády. V Bratislave protestovalo zhruba dvadsať áut.

07.02.2020 12:12 , aktualizované: 17:59
debata (56)

VIDEO: Pozrite si ako prebiehala protestná jazda Únie autodopravcov Slovenska v hlavnom meste.

Video

Únia ostáva aj po piatku v štrajkovej pohotovosti. O tom, čo bude ďalej, sa majú dohodnúť na valnom zhromaždení.

Dodávky a osobné autá začali svoju piatkovú púť ulicami hlavného mesta tesne pred obedom. Po zhromaždení pri čerpacej stanici Slovnaftu na D1 pri Zlatých pieskoch pokračovali k sídlu konkurenčného združenia Česmad. Keď nepochodili, pobrali sa k Úradu vlády. Dopravcovia sa zhromaždili pri vstupe na parkovisko do Úradu vlády. Na plot povešali svoje transparenty ako "Mýtni zlodeji do basy“ či "Žiadame zverejnenie mýtneho tendra“. Pre premiéra Petra Pellegriniho (Smer-SD) priniesli aj darček v podobe roztrhanej pneumatiky.

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) kritizovala Pellegriniho za nedodržanie sľubu o znížení cestnej dane na úroveň krajín V4. Dopravcovia stále trvajú na úprave dane z motorových vozidiel, ktorú pôvodne predložili na ministerstvo financií. No to ju neakceptovalo. "Jedine takáto úprava zákona nás stavia do konkurencieschop­nosti vo V4, žiadna iná. Nemusíme byť najlacnejší ani v strede, môžeme byť aj drahší, ale maximálne o 10 percent oproti Česku, Poľsku a Maďarsku,“ povedal Vladimír Sopúch z UNAS-u.

Od Úradu vlády sa vybrali k budove ministerstva dopravy. Tu márne vyzývali ministra dopravy Árpáda Érseka, aby išiel medzi nich. Aj tu ich výkriky zostali bez ohlasu. Okolo tretej popoludní sa rozišli. No v protestnej jazde autodopravcovia ešte pokračovali. Z Bratislavy išli do Žiliny a Banskej Bystrice. Vo večerných hodinách končili protest v Likavke.

Autodopravcovia: Pôjdeme do Poľska

Dopravcovia pohrozili, že si návesy dajú zaregistrovať v Poľsku. Pripomienky tiež majú k prerozdeľovaniu príjmov z výberu mýta. Nepozdáva sa im ani to, že len malá časť vybraných peňazí ide podľa nich do cestnej infraštruktúry.

K zmenám umožňujúcim využívanie zliav z mýta od prvého najazdeného kilometra, ktoré nedávno schválila vláda, Sopúch poznamenal, že malí autodopravcovia nedostali nič. „Zľavy pôjdu od desaťtisíc dosiahnutých kilometrov spätne nadol. Trváme stále na tom, aby sa vyhláškou uplatnili na všetkých úsekoch, ktoré sú spoplatnené, zľavy za 15 percent,“ povedal. Využitá by tak podľa neho mohla byť maximálna zľava 13 percent, ktorú umožňuje Európska únia. "Mali by sme dosahovať – tí, ktorí najazdia 10-tisíc alebo 50-tisíc kilometrov – spätne zľavu 25 percent. To znamená 13 percent vyhláškou a ostatné zľavami,“ myslí si Sopúch.

Podpredseda UNAS-u Stanislav Skala zároveň vyzval ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd), aby zrušil monitoring ciest druhej a tretej triedy. Problém Skala vidí v terajšom nastavení mýtneho systému. „My neodmietame platiť, my platiť chceme, ale chceme platiť spravodlivo,“ povedal Skala. UNAS sa podľa neho predbežne dohodla na tom, že bude iniciovať audit v Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS).

Érsek: Dali sme, čo sme mohli

Únia autodopravcov už bola pozvaná na ministerstvo dopravy, kde sa má riešiť príprava novej súťaže na mýtny systém. Potvrdila to hovorkyňa rezortu dopravy Karolína Ducká. Termín však nebol zatiaľ stanovený. Zúčastniť by sa na ňom mali dvaja zástupcovia za Združenie cestných dopravcov SR Česmad Slovakia a dvaja zástupcovia za UNAS. Nová súťaž by mohla byť vyhlásená v máji tohto roka.

Érsek ešte v stredu po rokovaní vlády povedal, že už nemá dôvod sa stretnúť. Vláda už totiž podľa neho odsúhlasila zľavy na mýte, ktoré bolo možné poskytnúť. „Ja som s autodopravcami, čo sa týka ministerstva dopravy a výberu mýta, skončil,“ povedal vtedy Érsek.

Hovorkyňa NDS Michaela Michalová však uviedla, že splnením požiadaviek UNAS-u by vznikli okamžité škody, ktoré by sa vyšplhali do sumy pol miliardy eur. Michalová taktiež priblížila, že v prípade, ak by bol zrušený terajší mýtny systém, ako to požaduje UNAS, len výpadok z príjmu NDS na mýte v rokoch 2021 až 2022 by predstavoval 442,5 milióna eur.

© Autorské práva vyhradené

56 debata chyba
Viac na túto tému: #štrajk autodopravcov