V bratislavskom Volkswagene prudko vzrástli mzdy. Odtrhli sa od zvyšku Slovenska

Ak sa firme darí, musia to pocítiť aj zamestnanci. To si zrejme povedali predstavitelia bratislavskej automobilky Volkswagen, ktorá vlani dosiahla rekordné tržby.

12.04.2024 14:11
debata (75)
Výroba nového modelu Superb v Bratislave
Video
Zdroj: TV Pravda

Obrat spoločnosti zaznamenal v roku 2023 takmer 12 miliárd eur, čo predstavuje najvyššiu sumu v histórii fabriky. Zisk pred zdanením sa zvýšil medziročne o 15 percent a dosiahol 319 miliónov eur. Za dosiahnutý hospodársky výsledok spoločnosť už desaťročia vypláca zamestnancom odmenu. Jej výška bola vlani na úrovni 2021 eur. Bratislavská automobilka vlani poskytla zamestnancom benefity v objeme 24,5 milióna eur.

Už dlhodobo sú priemerné platy vo Volkswagen Slovakia vyššie než v hospodárstve. Mzdy sú dokonca vyššie než je priemer v Bratislave. Priemerný hrubý mesačný príjem zamestnancov automobilky bez manažmentu dosiahol v minulom roku 2688 eur, vrátane odmien. To je o zhruba 400 eur viac než mali v roku 2022.

Zameranie na drahšie vozidlá

Počas pandémie postihli slovenské automobilky problémy s dodávateľským reťazcom. Súčiastky meškali, čo sa podpísalo pod menší počet vyrobených vozidiel. Situácia s dodávateľskými reťazcami sa však upokojila a automobilky tak mohli vyrábať naplno. Aj vďaka tejto skutočnosti mohol vlani Volkswagen Slovakia zvýšiť počet vyrobených vozidiel o 22 percent, čím dosiahol takmer 329-tisíc vyrobených áut. Až 80 percent z vyrobených vozidiel boli tie zo segmentu SUV, čo sú drahšie vozidlá. Spoločnosti sa tak podarilo posilnenie jej pozície smerom k sedanom a luxusným SUV.

Škoda spúšťa v Bratislave výrobu nového modelu

Spoločnosť Škoda Auto spustila v bratislavskom závode koncernu Volkswagen výrobu štvrtej generácie modelu Superb.

Fotogaléria
+13

Koncom vlaňajška bola ukončená výroba modelov Volkswagen up! a e-up! spolu s kompaktným SUV Škoda Karoq. Namiesto nich začali vyrábať modely novej generácie Volkswagen Passat a Škoda Superb Combi. K nim nedávno pribudla aj Škoda Superb vo verzii limuzína. Momentálne sa v bratislavskom závode vyrábajú vozidlá v troch segmentoch spolu osem modelov štyroch koncernových značiek.

Do projektu Beta+ investoval koncern vlani 400 miliónov eur. V rámci takzvaného projektu Beta+ prebiehal spoločný vývoj modelov Škoda Superb a Volkswagen Passat pod vedením spoločnosti Škoda. Neskôr sa tieto dva modely začali vyrábať na rovnakej výrobnej linke, čo spolu prinieslo koncernu Volkswagen významné synergie. Aj to prispelo k dobrému hospodárskemu výsledku za minulý rok.

„Vysoký objem investícii do novej generácie Porsche Cayanne a programu Beta+, teda vozidiel Passat a Škoda Superb sú dôkazom toho, že bratislavský závod je atraktívny pre celý koncern,“ povedal na tlačovej konferencii k výročnej správe Wolfram Kircher, člen predstavenstva pre technickú oblasť. V roku 2024 pripravujú podľa jeho slov novú generáciu plne elektrického modelu Porsche Cayenne.

Členka predstavenstva pre finančnú oblasť Agnieszka Olenderek vyhlásila, že s investíciami v objeme 424 miliónov eur v minulom roku sa stal Volkswagen Slovakia najväčším investorom v krajine.

Slovensko je automobilová veľmoc v počte vyrobených vozidiel na obyvateľa. Okrem štyroch automobiliek tu máme aj množstvo dodávateľských firiem, ktoré zásobujú automobilový sektor. Olenderek vysvetľuje, že vlani bol objem nakupovaného materiálu spoločnosti Volkswagen Slovakia na úrovni 9,7 miliardy eur.

Najviac súčiastok sa nakupovalo z Nemecka, podiel predstavuje 36 percent. Nasledovalo Slovensko s 26-percentným podielom, čo je tovar v hodnote 2,5 miliardy eur nakúpený od slovenských dodávateľských firiem. Trojicu uzatvára Maďarsko, odkiaľ sa dováža zhruba 20 percent súčiastok. Volkswagen Slovakia je najväčším exportérom na Slovensku. Zhruba 40-percent vozidiel smeruje do Západnej Európy. Štvrtinový podiel vývozu smeruje do Severnej Ameriky a pätina sa exportuje do Číny.

Platy sa skokovo zvýšili

Bratislavský závod je stabilným zamestnávateľom na Slovensku. Už deväť rokov má viac ako 10-tisíc zamestnancov. V súčasnosti zamestnáva 11 675 zamestnan­cov. Ako vysvetľuje člen predstavenstva pre personálnu oblasť Kai-Stefan Linnerkohl tak počet zamestnancov chcú tento rok zvýšiť o niekoľko stoviek. „Pokračujú nábory, v tomto roku plánujeme prijať 1500 nových zamestnancov,“ povedal.

Ak porovnáme priemernú hrubú mzdu vo Volkswagene, tak sú nadpriemerné v hospodárstve. Vlani dosiahla priemerná hrubá mzda bez manažmentu vo Volkswagen Slovakia 2688 eur. Priemerný mesačný príjem zahŕňa 13., 14. a 15. plat, osobné a tímové hodnotenie, dorovnanie inflácie, mimoriadne príplatky ďalšie príplatky.

Ešte predvlani bola v bratislavskej automobilke mzda na úrovni 2273 eur, vlani to bolo už 2688 eur, čo je nárast o zhruba 400 eur. „Vyrovnali sme touto sumou infláciu,“ povedal na margo nárastu platov Linnerkohl.

Pre porovnanie, tak v priemysle dosiahla za vlaňajšom priemerná mzda 1511 eur. Platy vo Volkswagen Slovakia sú dokonca vyššie aj v porovnaní so mzdami v Bratislavskom kraji, kde sú dlhodobo nad slovenským priemerom.

© Autorské práva vyhradené

75 debata chyba
Viac na túto tému: #automobilka #platy #Volkswagen