Ftáčnik: V sľuboch som triezvy, no chcem ich splniť

Milan Ftáčnik (54) má šancu stať sa prvým porevolučným ľavicovým primátorom Bratislavy. V politike, nielen komunálnej, má dlhoročné skúsenosti. Súčasný starosta Petržalky je aj župný poslanec, v minulosti sedel v parlamente za vtedajšiu SDĽ a bol aj ministrom školstva prvej Dzurindovej vlády.

23.11.2010 11:23
debata (1)

Vyčítajú vám, že kandidujete s politickou podporou Smeru. Vraj za ňu budete musieť ,,čosi vrátiť".
Mám na to jednoduchú odpoveď. Štyri roky som bez škandálov fungoval ako ľavicový starosta Petržalky, tiež podporovaný Smerom. S pravicovým zastupiteľstvom. Zo strany Smeru som necítil nijaký tlak. Robili sme výberové konania na personálne obsadenie pozícií aj elektronické aukcie na prenájom či predaj majetku. Stali sme sa najtransparen­tnejšou mestskou časťou. Zarážajú ma preto podozrenia, že ,,bačovanie", aké tu bolo za primátora z KDH, by malo pokračovať pod hlavičkou inej strany. Ak je pravica po 20 rokoch vedenia mesta taká čistá, prečo má Bratislava toľké dlhy? Prečo sa toľko spomína korupčné prostredie v meste? Chcú to azda dookola naprávať tí istí? A podozrievať druhého, že ide konať rovnako?

Prečo by teda mali Bratislavčania zvoliť za primátora práve vás? Volič by si predovšetkým mal vybrať kandidáta, ktorý je lepšie pripravený riadiť hlavné mesto. Riešiť vážne problémy, s ktorými dnes bojuje. Voľba primátora je voľba osoby, nie strany. Primátor je štatutár, podpisuje zmluvy, má priamu zodpovednosť. Od roku 1990, čo som v politike, ma nikto nepozná ako človeka, za ktorým sú kauzy a škandály. Ak aj pripustím, že Smer mal vo „veľkej“ politike problémy s etikou, postarám sa, aby to na úrovni metropoly tak nebolo.

Nesplatené faktúry za Zimný štadión Ondreja Nepelu, Starý most či Starú radnicu. Miliónové pôžičky, ktoré treba splácať. Viete už, aké odistené míny by vás čakali na magistráte? Na budúci rok musí mesto splatiť úver 66 miliónov eur, ešte z čias primátora Moravčíka. Najskôr si bude len znovu musieť požičať a za ešte horších podmienok splácať nový úver. Viem aj o dlhu asi 35 miliónov, ktorý vznikol v tomto volebnom období. Mesto rozpustilo 50 miliónov, ktoré boli určené na nosný dopravný systém, v rekonštrukcii štadióna a v podozrivých nákupoch autobusov, rezervný fond je vybrakovaný. Nezostáva nič, len dlhy postupne zmenšiť. Ozdraviť mestské financie, urobiť na magistráte hĺbkový audit, prehodnotiť činnosť mestských firiem, znížiť o 10 percent výdavky podľa vzoru vládnych šetriacich opatrení. Nezoberiem však učiteľom, vodičom MHD, opatrovateľkám či mestským policajtom. Tým už veľmi niet z čoho.

Na radnici by však zrejme oproti vám opäť sedelo pravicové zastupiteľstvo. Nemožno vopred tvrdiť, že pravica bude mať v mestskom parlamente takú veľkú silu ako v minulosti. Aj Smer má v Bratislave asi 25 percent voličov, občania možno vezmú do úvahy škandály pravice s bytmi, kauzy ako PKO či zimný štadión. Nech si však zvolia kohokoľvek, som pripravený korektne s ním spolupracovať. Som presvedčený, že ak si porovnáme volebné programy tých, ktorí získajú rozhodujúci hlas, budú sa na 90 percent prekrývať s mojím. Dohodneme sa. Je to len o vzájomnej komunikácii, rešpekte a chápaní politiky ako služby občanovi, nie ako mocenského nástroja.

Poďme k praktickým problémom. Bratislavu roky trápi dopravná situácia. Pravica jej na bilbordoch sľubuje „funkčnú“ dopravu už do 20 mesiacov. Tak to ma šokovalo a vnímam to ako podvod na Bratislavčanoch. Ten sľub sa totiž nedá v takom časovom horizonte splniť. Mojou prioritou je posilniť funkciu MHD, uprednostniť ju pred ostatnými, konečne spustiť integrovanú dopravu a začať s koncepciou nosného systému, teda náhrady metra. Čo sa týka električiek, treba opraviť technicky zbabraný projekt preferencie na trati do Dúbravky a rozšíriť ho aj na račiansku či ružinovskú trasu. Pre autobusy a trolejbusy chcem budovať osobitné BUS-pruhy. Mestu treba záchytné parkoviská, aby časť áut zostala na okraji. Veľmi dôležité je zvýšiť podiel cyklistickej dopravy. Pravdaže, je tu aj nultý okruh či R-sedmička, tu však musí pomôcť štát. Za mesto by som na to aktívne tlačil.

A čo teda bude s bratislavským „metrom“? Sú tu dva vyargumentované a odborne podložené názory. Prvý poukazuje na podobnosť Bratislavy a Brna, s tým, že Brno má 78 kilometrov električkových tratí a Bratislava len 36. Preto by sme mali budovať nové trate do Vajnôr, Devínskej Novej Vsi či cez Starý most do Petržalky a zabezpečme im prednosť pred inými druhmi dopravy. Viem, že moja súperka pani Vášáryová má o Starom moste inú predstavu a chce ho mať len pre peších. Myslím si však, že nemá predstavu o číslach, čo by to mesto stálo… Druhá možnosť je využiť medzinárodný železničný projekt TEN-T 17 a jestvujúce mestské železničné trate a vytvoriť akúsi S-bahn. Pre mňa je však neprijateľné, aby stredom Petržalky jazdil po povrchu vlak. Zoberme obe alternatívy, popíšme ich vecne a finančne, predložme hneď v prvom roku zastupiteľstvu, urobme verejnú diskusiu, rozhodnime.

Ako chcete zastaviť živelnú a nekoncepčnú výstavbu v meste? Bratislave chýba solídne usmerňovanie urbanistického rozvoja, prednosť majú rôzne skupinové záujmy, sú tu signály, že ,,na meste sa dá všetko kúpiť". V iných krajinách investori prispievajú aj na verejnoprávne účely, vynasnažím sa aj v Bratislave presadiť také pravidlá. Odbornosť v riadení investičných projektov musí stáť nad politickým rozhodovaním. Mesto by však aj samo malo naznačiť developerom, o čo má záujem. Aj ja som asi štyri mesiace pred pani Vášáryovou oslovil pána Petra Gera. Povedal mi, že nechce byť hlavným architektom, vie si však predstaviť funkciu poradcu a je schopný dať dokopy medzinárodnú komisiu architektov, ktorá by zatiaľ iba nakreslené bratislavské megaprojekty odborne posúdila.

Čo by ste chceli pre Bratislavčanov urobiť v horizonte jedného volebného obdobia?Predsta­vujem si, že každý rok by v meste mohla vzniknúť jedna cyklotrasa. Rád by som vybudoval aj novú mestskú plaváreň a športovú halu typu väčšej telocvične, ktorá by slúžila na kolektívne športy. A možno aj iné športoviská za prijateľné ceny. Viem, pani Vášáryová, moja súperka, sľubuje urobiť viac. Ja však radšej zostanem triezvy, aby som sľuby reálne splnil.

1 debata chyba