Firmy sú vďaka kríze pripravenejšie

- inzercia - O tom, ako kríza zmenila pohľad bankárov na malé a stredné podniky, sme sa porozprávali s Andrejom Viceníkom, riaditeľom odboru pre túto oblasť vo VÚB banke.

11.05.2011 07:59
Andrej Viceník
Andrej Viceník
debata

1) V čom ste sa museli prispôsobovať novej situácii?
Novej situácii sa prispôsobujeme každý rok. Kríza, zavedenie eura, rok 2000, realitná bublina – stále je niečo, čomu sa treba prispôsobiť a kde nie vždy dokážete exaktne predpovedať dôsledky. Keď si zoberiem výlučne trh s úvermi, tak medziročne došlo len k miernemu nárastu a aj ten bol generovaný v retailovej oblasti. Korporátny trh zaznamenal minimálny nárast, a keby som abstrahoval od verejného sektora, tak sa dokonca prepadol. Toto je tiež nová situácia, ktorú sme za posledné roky nezažívali a ktorej sa musíme prispôsobiť. Banky aj firmy si dnes musia položiť otázku, či budú sledovať trend trhu, alebo majú ambície rásť rýchlejšie ako trh, alebo ich trh nezaujíma a budú sa venovať iným faktorom, ako posudzovať svoje pôsobenie v oblasti, v ktorej podnikajú.

2) Zmenil sa aj postoj klientov k banke? Ich potreby a nároky?
Postoj klientov sa zmenil, no nielen k banke, ale aj k dodávateľom a odberateľom. Za posledné roky sme boli svedkami rôznych období. V deväťdesiatych rokoch boli úvery ťažko prístupné a neuveriteľne drahé. V rokoch rastu sa banky predháňali v poskytovaní lacných úverov, nakoľko riziko nesplácania bolo v podstate malé, a aj keď sa spoločnosť dostala do finančnej tiesne, výborne fungoval sekundárny trh a spoločnosť pokračovala ďalej s ďalším kapitálom a niekedy aj s novými majiteľmi. Dnes je situácia opäť iná, a tak pre klienta, ako aj pre banky podstatne náročnejšia. Zvýšila sa polarizácia medzi firmami, ktoré v rokoch hojnosti naakumulovali dostatočné rezervy a pripravili sa na horšie časy, a firmami, ktoré verili v pokračovanie rastových trendov a tie neprišli.

3) Kde vidí VÚB banka najväčší potenciál? V akej oblasti podnikania?
Často sa stretávam s názorom, že v korporátnom bankovníctve už všetko bolo vymyslené a len „oprašujeme“ existujúce produkty. Vôbec s tým nesúhlasím. Jediné, čo banku v týchto časoch vie posunúť ďalej, je permanentná invencia a schopnosť reagovať na zmeny. V rámci segmentu malých a stredných podnikov vidíme veľký potenciál v podpore poľnohospodárstva, zameriame sa aj na municipality a samozrejme na podporu malých a stredných firiem v oblasti prevádzkového a investičného financovania. Zaujímavé je, že počet živnostníkov sa za posledné roky príliš nezmenil, ale počet malých a stredných podnikov stúpa. Keď porovnáme podiel HDP generovaný v oblasti SME na Slovensku a v iných vyspelých ekonomikách EÚ, vidíme stále priestor na rast. Kľúčovým slovom je však udržateľnosť, čiže schopnosť opakovane dosahovať požadované ciele.
Na toto sa v minulosti veľakrát zabúdalo a budúcnosť bola skôr odhadovaná na základe neopakovateľných jednorazových úspechov, čo málokedy dopadlo dobre. Keď to vyjadrím matematicky: 5 + 5 je viac ako 10 + 0.

4) Ako dokáže banka odhadnúť potenciál klienta?
Posudzovanie potenciálu klienta, alebo projektu ako takého, dnes zaberie oveľa viac času a je detailnejšie a náročnejšie ako v minulosti. Neteší to klientov, ale ani nás. Na druhej strane, výsledkom a akousi odmenou pre obe strany sú lepšie pripravené projekty a firmy. Záťažové testy si dnes už nerobia len banky, ale aj klienti. Metódy optimalizácie cash flow, pracovného kapitálu, extrapolácie časových trendov a iné, v minulosti používané takmer výlučne veľkou korporátnou a nadnárodnou klientelou, sú dnes bežné aj pre podstatne menšie spoločnosti. Taktiež výrazne stúpla dôležitosť odborne zdatných a skúsených manažérov vo vedení firiem. Aj menšie firmy si dnes najímajú externých poradcov, resp. investujú do kvalitnej pracovnej sily a permanentného vzdelávania. Vo všeobecnosti sa dá povedať, že firmy za rok 2010 dosiahli lepšie hospodárske výsledky, ako to bolo rok predtým. Toto svedčí o životaschopnosti a potenciáli prekonávať nové prekážky.

5) Aké sú vaše ciele na tento rok?
Keby som mal zadefinovať stratégiu na rok 2011 tromi slovami, tak to budú udržateľnosť, inovácia a komunikácia.
Začať treba komunikáciou, a to predovšetkým smerom ku klientom. Na základe spätnej väzby od klientov dokážeme prinášať inovácie, ktoré zabezpečia udržateľnosť. Keď sa nám podarí byť bankou, ktorá najlepšie zvládne komunikáciu, o ostatné sa nebojím.

Viac informácií na tejto stránke.

debata chyba