Čestný cestný zákon

Vodič omylom vojde do jednosmerky a hoci to vzápätí zistí a chce vycúvať, už k nemu mieri policajt. Neprijme nijaké vysvetlenie a pri vypisovaní bloku na dvetisíckorunovú pokutu ešte prehodí: "Ak ste sa so mnou chceli dohodnúť, tak to ste mali skôr."

04.07.2008 07:41
muž - auto - cesta - výlet Foto:
Ilustračné foto
debata

Ak policajt, ktorý takto pochopil svoje poslanie, bude odteraz akurát operovať vyššími sumami, potom sa čerstvo schválený zákon celkom minie účinkom. Cieľom nového zákona o cestnej premávke totiž má byť zlepšenie pomerov na cestách, ktoré sa stali azda tým najnebezpečnejším miestom na Slovensku. Veď napríklad len v roku 2007 si vyžiadali 627 ľudských obetí.

Niektoré kroky k tomu nepochybne prispejú, napríklad päťdesiatka v obciach či zákaz predbiehania pre kamióny. Osožná by možno bola napríklad aj povinnosť prezúvať autá do zimných pneumatík, tá však zo zákona napokon vypadla.

Dôležitou kapitolou je výrazné sprísnenie pokút, ktoré môžu dosiahnuť výšku 20 000 korún ba až 40 000 korún pri obzvlášť závažných priestupkoch. Záleží však na tom, či policajti budú naozaj zastavovať a trestať aj nebezpečných vodičov v drahých autách, alebo si ich snaživosť odskáču zasa len majitelia starých škodoviek a vodiči, ktorí v noci zabudnú zastaviť na „stopke“. Takisto existuje reálne riziko, že sa mastnejšie pokuty môžu stať živnou pôdou pre ešte bujnejší rozkvet podplácania.

Či bude cestný zákon zároveň aj čestný a férový k občanom – a či dokáže naozaj zvýšiť bezpečnosť na cestách – to všetko bude najviac závisieť práve od jeho uplatňovania v praxi. Teda od konkrétnej práce polície v teréne. Výsledok bude zrejmý podľa toho, či sa počet závažných nehôd zníži, alebo nie. V tomto prípade však zďaleka nejde iba o čísla, ale najmä o ľudí – pretože každý ľudský život je rovnako jedinečný. A rovnako ohrozený.

debata chyba